Концептуальні підходи до полікультурної освіти школярів у розвинутих країнах всіту

Authors

  • Ольга Мілютіна

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2009.17825

Abstract

У статті в порівняльно-педагогічному аспекті досліджено концептуальні підходи до проблеми полікультурної освіти шкільної молоді в розвинутих країнах світу (США, Німеччині, Сполученому Королівстві Великої Британії та Північної Ірландії, Австралії, Китаї, Японії), висвітлено особливості та спільні тенденції розвитку цього виду педагогічної діяльності в різних регіонах.

В статье в сравнительно-педагогическом аспекте исследованы концептуальные подходы к проблеме поликультурного образования учащейся молодежи в развитых странах мира (США, Германия, Великобритания, Австралия, Китай, Япония), проанализированы особенности и общие тенденции становления этого вида педагогической деятельности в различных регионах.

The article deals with the conceptual approaches to the problem of multicultural education of pupils in the developed countries of the world (USA, Germany, Great Britain, Australia, China, Japan). The author shows the peculiarities and common tendentions of the development of this kind of pedagogical activities in different regions.

 

 

 


References

Banks, James. Multiethnic education: Theory and practice. Toronto : Allyn and Bacon, 1981. – 502 p.

Banks, J.A.: Multicultural Education. // In: The International Encyclopedia of Education: Research and Studies/ ed.-in-chief: Torsten Husen. 1ed. v.6. M-O. Oxford [u.a.]: Pergamon Pr., 1985, pp. 3340–3442.

Ekstrand, L.H.: Multicultural Education.// In: The International Encyclopedia of Education: Research and Studies/ ed.-in-chief: Torsten Husen. 2 ed., V.7. Mau-Par. Oxford [u.a.]: Pergamon Pr., 1994. – pp. 3960–3970.

Essinger, H,: Inerkulturelle Erziehung in multikulturellen Gesellschaften. In: Marburger, H. (Hg.): Schule in der multikulturellen Gesellschaft: Ziele, Aufgaben und Wege interkultureller Erziehung. Frankfurt/M: Verlag fur interkultureller Kommunikation, 1991. – 223 S.

Gorski P. Multicultural Education Hightlights [Електронний ресурс] / Multicultural Pavilion. – Режим доступу: http://www.edchange.org/multicultural/

Minderovic Z. Multicultural Education/Curriculum // GALE Encyclopedia of Childhood and Adolescence[Електронний ресурс] – Режим доступу: http://findarticles.com/p/ articles/mi_g2602/is_0003/ai_2602000388

Multicultural Education [Електронний ресурс] / Lakemba Public School. – Режим доступу: http://www.schools.ash.org.au/Lakemba/multied.html

Multicultural Education: Toward Good Practice. Ed. by Arora R.K. and Duncan C.G. London: Routledge and Kegan Paul, 1986. – 486 p.

Thomas A. Psychologie interkulturellen Lernens und Handelns // Thomas A. (Hrsg) Kulturvergleichende Psychologie. Eine Einfьhrung. – Gцttingen et. al. Hogrefe,1993 – s.377–424.

Willis D. B. Citizenship Challenges for Japanese Education for the 21st Century: «Pure» or «Multicultural»? Multicultural Citizenship Education in Japan [Електронний ресурс] // International Education Journal. – 2002. – 3 (5), 16–32. Режим доступу до журналу : http://iej.cjb.net.

Yuen Celeste Y. M. Education for New Arrivals and Multicultural Teacher Education in Hong Kong // New Horizons in Education. – 2002. – No. 45, Pages 12–21.

How to Cite

Мілютіна, О. (2013). Концептуальні підходи до полікультурної освіти школярів у розвинутих країнах всіту. Studies in Comparative Education, (1). https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2009.17825

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA