Інновації в оцінюванні навчальних досліджень учнів у шкільній освіті країн Європейського союзу
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2009.18073Abstract
У статті висвітлено інновації в оцінюванні навчальних досягнень учнів у країнах Європейського Союзу, які полягають в акцентуванні важливості формувального оцінювання у навчальному процесі шкіл. Автор розкриває погляди зарубіжних учених на сутнісні характеристики цієї функції оцінювання, позицію Брюсселю щодо її ролі в освіті Спільноти та досвід держав-членів у царині її застосування.
В статье представлены инновации в оценивании учебных достижений учащихся в странах Европейского Союза, которые состоят в акцентировании важности формирующего оценивания в учебном процессе школ. Автор раскрывает взгляды зарубежных ученых на сущностные характеристики этой методологии оценивания, позицию Брюсселя относительно ее роли в образовании в Сообществе и опыт государств-членов в сфере ее применения.
Innovations in the sphere of students’ achievements assessment in the European Union countries which consist in the stressing of the importance of the formative assessment for school education have been presented in the article. The author characterizes views of foreign scholars at its essence, the standpoint of Brussels with regard to its role for education within the Community and the member-states expertise in the area of its application.
References
Гусен Т. Моніторинг стандартів освіти: чому і як усе почалося / Торстен Гусен, Альберт Тайджнман // Моніторинг стандартів освіти / за ред. Альберта Тайджнмана і Т.Невілла Послтвейта. – Львів : Літопис, 2003. – С. 15–41.
Сбруєва А. А. Тенденції реформування середньої освіти розвинених англомовних країн в контексті глобалізації (90-ті рр. ХХ – початок ХХІ ст.) : моногр. / А. А. Сбруєва. – Суми : ВАТ «Сумська обласна друкарня», Видавництво «Козацький вал», 2004. – 500 с.
Тенденції реформування загальної середньої освіти у країнах Європейського Союзу. – К. : Педагогічна думка, 2008. – 144 с.
Allal L. Formative Assessment of Learning: a Review of Publications in French / Linda Allal, Mottier Lucie Lopez // Formative Assessment. Improving Learning in Secondary Classrooms. – OECD Centre for Educational Research and Innovation. – Paris : OECD Publishing, 2005. – P. 241–264.
Assessment for Learning: 10 principles. Research-based Principles to Guide Classroom Practice. – Oxford: Assessment Reform Group, 2002. – 3 p.
Black P. Formative Assessment and Curriculum Consequences / Paul Black // Curriculum and Assessment. Scott David (Editor). – Westport : Greenwood Publishing Group, Incorporated, 2000. – P. 7–24.
Black P. Inside the Black Box: Raising Standards through Classroom Assessment / Paul Black, Dylan Wiliam // Phi Delta Kappan. – 1998. – Vol. 80, No. 2 (October). – P. 1–12.
Cowie B. A Mode of Formative Assessment in Science Education / Bronwen Cowie, Beverly Bell // Assessment in Education: Principles, Policy and Practice. – 1999. – Vol. 6, nо. 1 (1 March ). – P. 101–116.
European Union. Improving Competencies for the 21-st Century: an Agenda for European Cooperation on Schools. Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. COM (2008) 425 final. {SEC (2008) 2177}. – Brussels : Commission of the European Communities, 2008. –– 12 p.
Kellaghan T. Using Assessment to Improve the Quality of Education / Thomas Kellaghan, Vincent Greaney. – Paris : UNESCO-International Institute for Educational Planning, 2001. – 98 p.
Nichols P. What Is a Formative Assessment? / Paul D. Nichols, Jason Meyers, Kelly Burling // Educational Measurement. Pearson Research Bulletin. – 2008. – Issue 5 (January). – P. 1–2. Available at : www.PearsonEdMeasurement.com.
Nitko A. J. Educational Assessment of Students. Thied Edition / Anthony J. Nitko. – Upper Saddle River : Prentice-Hall, 2001. – 513 p.
OECD-Centre for Educational Research and Innovation. Formative Assessment. Improving Learning in Secondary Classrooms. – Paris : OECD Publishing, 2005. – 279 p.
Perrenoud P. Pour un approche pragmatique de l’evaluation formative / Philippe Perrenoud // Mesure et evaluation en education. – 1991. – Vol. 13, No. 4. – P. 49–81.
The Folkeskole (Consolidation) Act 2000 // Danish Ministry of Education. – Copenhagen; Denmark, 2000. Available at: http://eng.uvm.dk/publications/laws/folkeskole.htm?menuid=2010.
Young E. Assessment for Learning: Embedding and Extending / Erice Young. – Glasgow : AifL - Assessment Is for Learning, 2005. – 7 p.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Олена Локшина
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.