Вплив середовища на трансформацію природних здібностей учня (за диференційною моделлю обдарованості й таланту канадського вченого Ф. Ганє)

Authors

  • Юлія Хілько

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2012.18817

Abstract

У статті проаналізовано процес формування і трансформації природних здібностей та обдарувань учня з опертям на «Диференційну модель обдарованості та таланту» за Франсуа Ганє. Визначено основні каталізатори впливу середовища (зовнішнього і внутрішнього) на можливість та здатність школяра реалізувати особистісний творчий потенціал.

В статье проанализирован процесс формирования и трансформации природных способностей и дарований ученика в приобретенные компетенции с опорой на «Дифференциальную модель одаренности и таланта» за Франсуа Гане. Определены основные катализаторы влияния среды (внешней и внутренней) на возможность и способность школьника реализовать личностный творческий потенциал.

The process of formation and transformation of students natural abilities and talents into acquired competence according to ‘The Differentiated Model of Giftedness and Talent’ by Françoys Gagné is explored in this paper. The author’s attention is focused on the influence of environment catalysts (internal and external) upon the student’s opportunity and ability to realize their personal potential.



References

Бердяєв Н. О назначении человека. О рабстве и свободе человека. АСТ, АСТ Москва, Хранитель, – 640 c.

Лейтес Н. С. Возрастная одаренность и индивидуальные различия: избранные труды. – М. : Издательство Московского психолого-социального института; Воронеж : Издательство НПО «МОДЭК», 2008. – 480 с.

Françoys Gagné. Motivation within the DMGT 2.0 framework // High Abilities Studies, Vol. 21, No. 2, December 2010. – Рр. 81–99.

Françoys Gagné. Building gifts into talents: Brief overview of the DMGT 2.0. Режим доступу: http://nswagtc.org.au/images/stories/infocentre/dmgt_2.0_en_overview.pdf

Françoys Gagné. Transforming gifts into talent: the DMGT theoretical model—a response// High Abilities Studies, Vol. 15, No. 2, December 2004. – Рр. 151–152.

John Baer, James C. Kaufman. Considering the DMGT: something old, something new// High Abilities Studies, Vol. 15, No. 2, December 2004. – Рр. 149–150.

Zenita C. Guenther. Transforming gifts into talents: the DMGT as a developmental theory—a response// High Abilities Studies, Vol. 15, No. 2, December 2004. – Рр. 165–166.

David Yun Dai. Why the transformation metaphor doesn’t work well: a comment on Gagné’s DMGT model// High Abilities Studies, Vol. 15, No. 2, December 2004. – Рр. 159–161.

Françoys Gagne. A Proposal for Subcategories Within Gifted or Talented Populations // Gifted Child Quarterly, Vol. 42, No.2, Spring 1998. – Рр. 87–95.

Dean Keith Simonton Adding developmental trajectories to the DMGT: nonlinear and nonadditive genetic inheritance and expertise acquisition// High Ability Studies, Vol. 15, No. 2, December 2004. – Рр. 157–158.

Betts G., Neihart M. Profiles of the gifted and talented. – Режим доступу : http://www. davidsongifted.org/db/Articles_id_10114.aspx

How to Cite

Хілько, Ю. (2013). Вплив середовища на трансформацію природних здібностей учня (за диференційною моделлю обдарованості й таланту канадського вченого Ф. Ганє). Studies in Comparative Education, (4). https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2012.18817

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA