Розвиток мотиваційно-ціннісної сфери німецьких учителів
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2012.18827Abstract
У статті розглянуто мотиваційно-ціннісний компонент у виборі професії вчителя, розвитку його діяльнісної професійної компетентності, його успішній роботі у школі в Німеччині. Мотиваційну сферу представлено як важливий компонент професійності німецьких педагогів. Проаналізовано праці німецьких науковців, які стосуються емоційної сфери фахівця і його професійної придатності.
В статье рассматривается мотивационно-ценностный компонент в выборе профессии учителя, развитии его деятельностно-профессиональной компетентности, его успешной работе в школе в Германии.
The article deals with the problem of motivational-value component in the choice of teaching as a career, development of teachers’ professional competence, their successful work at school in Germany.
References
Вебер М. Политика как призвание и профессия / Макс Вебер // Избранные произведения / [пер. с нем. / сост., общ. ред. и послесловие Ю. Н. Давыдова ; предисл. П. П. Гайденко]. М. : Прогресс, 1990. – С. 644706.
Лут М. Т. Навчально-методичний комплекс дисципліни. Нормативні засади. Варіанти побудови / М. Т. Лут // Наука і методика : зб. наук.-метод. пр. / [редкол. : А. Ф. Гайчук та ін]. – К. : Аграрна освіта, 2007. – Вип. 9. – С. 9399.
Маркова А. К. Психология профессионализма / Аєлита Капитоновна Маркова. М. : Междунар. гуманит. фонд «Знание», 1996. 308 с.
Психологічна енциклопедія / [упорядник О. М. Степанов]. – К. : «Академвидав», 2006. – 424 с.
Bootz I., Hartmann, Th. Kompetenzentwicklung statt Weiterbildung? Mehr als nur neue Begriffe // DIE Zeitschrift für Erwachsenenbildung. – 1997. № 4. S. 2226.
Brendel S., Eggensperger P., Glathe A. Das Kompetenzprofil von HochschullehrerInnen // Zeitschrift für Hochschulentwicklung. – 2006. Jg. 1. Nr. 2 (Juni). – S. 129.
Goleman D. Emotionale Intelligenz. München : Hanser-Verlag, 1996. 423 s.
Goleman D. EQ: Der Erfolgsquotient. – München : Hanser-Verlag, 1999. 437 s.
Hertl S., Schaaschmidt U. Fit für den Lehrerberuf. – URL : www. vbe.de/fit-fuer-den-lehrerberuf. html
Rauin U. Im Studium wenig engagiert – im Beruf schnell überfordert // Forschung Frankfurt. – 2007. – № 3. – S. 60–64.
Schaarschmidt U. (Hrsg.) Halbtagsjobber? Psychische Gesundheit im Lehrerberuf. Analyse eines veränderungsbedürftigen Zustandes. – Weinheim : Beltz, 2005. – 172 s.
Selbsterkundung. – URL : http://www.cct-germany.de/de/1/pages/index/39
Sprachen als Lehramtstudium. – Universität Konstanz: Zentrale Studienberatung. Zentrum für Lehrerbildung, 2012. – 15 s.
Taffertshofer B. Was Lehrer krank macht. Das pöbelnde Klassenzimmer. – URL : http://www.sueddeutsche.de/jobkarriere/192/447926/text
Terhart E. Berufsbiographien von Lehrern und Lehrerinnen. – Frankfurt am Main : Lang, 1994. – 283 s.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Надія Удовиченко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.