Світовий досід реалізації компетентного підходу в процесі становлення сучасного фахівця
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2012.18828Abstract
У статті проаналізовано світові тенденції ведення профорієнтаційної діяльності в закладах середньої освіти. Розглянуто вплив компетентністного підходу на процес професійного самовизначення сучасної шкільної молоді. Розкрито основні підходи провідних вітчизняних та зарубіжних учених щодо реалізації компетентнісного підходу в системі профорієнтації роботи в закладах середньої освіти.
В данной статье проанализированны мировые тенденции ведения профориентационной деятельности в учреждениях среднего образования. Рассматривается влияние компетентностного подхода на процесс профессионального самоопределения современной школьной молодежи. Проанализированы основные подходы ведущих отечественных и зарубежных ученых относительно реализации компетентностного подхода в системе профориентационной работы в заведениях среднего образования.
As the title implies the article describes modern approaches in career guidance all over the world. Special attention is given to the role of competent approach in vocational counseling. The article deals with different international ways and techniques of choosing future profession and career by students of modern secondary schools.
References
Андреев А. Л. Компетентностная парадигма в образовании: опыт философско-методологического анализа // Педагогика. – 2005. – № 4. – С. 19–27.
Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / під заг. ред. О. В. Овчарук. – К. : К.І.С., 2004. – 112 с.
Краевский В. В., Хуторской А. В. Предметное и общепредметное в образовательных стандартах // Педагогика. – 2003. – № 3. – С. 3–10.
Равен Д. Педагогическое тестирование: Проблемы, заблуждения, перспективы / пер. с англ. – М. : «Когито-Центр», 1999. – С. 16.
Ситуаційна методика навчання: теорія і практика. – К. : Центр інновацій та розвитку. – 2001.
Bußhoff, Ludger: Berufswahl. Theorien und ihre Bedeutung für die Praxis der Berufsberatung. In: Aufgaben und Praxis der Bundesanstalt für Arbeit. Heft10a (1984), 2. Auflage Bundesanstalt für Arbeit: Handbuch zur Berufswahlvorbereitung. – Nürnberg, 1992. – S. 52.
Deeken, Sven/Butz, Bernd: Berufsorientierung. Beitrag zur Persönlichkeitsentwicklung. – Bonn, 2010.
Definition and Selection of Competencies. Theoretical and Conceptual Foundations (DeSeCo). Strategy Paper on Key Competencies. An Overarching Frame of Reference for an Assessment and Research Program – OECD, 07.11.2002.
Herzog Walter / Neuenschwander, Markus P. / Wannack, Evelyne: Berufswahlprozess. Wie sich Jugendliche auf ihren Beruf vorbereiten. Bern u.a. 2006., S. 19f.
Quality education and competencies for life / Workshop 3 / Background Paper. – 2004. – P. 6.
Laura H. Salganik, Dominique S. Rychen, Urs Moser, John W. Konstant (1999), Projects on Competencies in the OECD Context: Analysis of Theoretical and Conceptual Foundations, SFSO, OECD, ESSI, Neuchâtel.
Spector J. Michael-de la Teja, Ileana. ERIC Clearinghouse on Information and Technology Syracuse NY. Competencies for Online Teaching. ERIC Digest. Competence, Competencies and Certification. – 2001. URL : http://www.good-practice.de/expertise-berufsorientierung-web.pdf. – S. 21.
von Wensierki, Hans-Jürgen/Schützler, Christoph/Schütt, Sabine: Berufsorientierende Jugendbildung. Grundlagen, empirische Befunde, Konzepte. Weinheim und München, 2005. – S. 16.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Ганна Корсун
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.