Світовий досід реалізації компетентного підходу в процесі становлення сучасного фахівця

Authors

  • Ганна Корсун

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2012.18828

Abstract

У  статті проаналізовано світові тенденції ведення профорієнтаційної діяльності в закладах середньої освіти. Розглянуто вплив компетентністного підходу на процес професійного самовизначення сучасної шкільної молоді. Розкрито основні підходи провідних вітчизняних та зарубіжних учених щодо реалізації компетентнісного підходу в системі профорієнтації роботи в закладах середньої освіти.

В данной статье проанализированны мировые тенденции ведения профориентационной деятельности в учреждениях среднего образования. Рассматривается влияние компетентностного подхода на процесс профессионального самоопределения современной школьной молодежи. Проанализированы основные подходы ведущих отечественных и зарубежных ученых относительно реализации компетентностного подхода в системе профориентационной работы в заведениях среднего образования.

As the title implies the article describes modern approaches in career guidance all over the world. Special attention is given to the role of competent approach in vocational counseling. The article deals with different international ways and techniques of choosing future profession and career by students of modern secondary schools.


References

Андреев А. Л. Компетентностная парадигма в образовании: опыт философско-методологического анализа // Педагогика. – 2005. – № 4. – С. 19–27.

Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / під заг. ред. О. В. Овчарук. – К. : К.І.С., 2004. – 112 с.

Краевский В. В., Хуторской А. В. Предметное и общепредметное в образовательных стандартах // Педагогика. – 2003. – № 3. – С. 3–10.

Равен Д. Педагогическое тестирование: Проблемы, заблуждения, перспективы / пер. с англ. – М. : «Когито-Центр», 1999. – С. 16.

Ситуаційна методика навчання: теорія і практика. – К. : Центр інновацій та розвитку. – 2001.

Bußhoff, Ludger: Berufswahl. Theorien und ihre Bedeutung für die Praxis der Berufsberatung. In: Aufgaben und Praxis der Bundesanstalt für Arbeit. Heft10a (1984), 2. Auflage Bundesanstalt für Arbeit: Handbuch zur Berufswahlvorbereitung. – Nürnberg, 1992. – S. 52.

Deeken, Sven/Butz, Bernd: Berufsorientierung. Beitrag zur Persönlichkeitsentwicklung. – Bonn, 2010.

Definition and Selection of Competencies. Theoretical and Conceptual Foundations (DeSeCo). Strategy Paper on Key Competencies. An Overarching Frame of Reference for an Assessment and Research Program – OECD, 07.11.2002.

Herzog Walter / Neuenschwander, Markus P. / Wannack, Evelyne: Berufswahlprozess. Wie sich Jugendliche auf ihren Beruf vorbereiten. Bern u.a. 2006., S. 19f.

Quality education and competencies for life / Workshop 3 / Background Paper. – 2004. – P. 6.

Laura H. Salganik, Dominique S. Rychen, Urs Moser, John W. Konstant (1999), Projects on Competencies in the OECD Context: Analysis of Theoretical and Conceptual Foundations, SFSO, OECD, ESSI, Neuchâtel.

Spector J. Michael-de la Teja, Ileana. ERIC Clearinghouse on Information and Technology Syracuse NY. Competencies for Online Teaching. ERIC Digest. Competence, Competencies and Certification. – 2001. URL : http://www.good-practice.de/expertise-berufsorientierung-web.pdf. – S. 21.

von Wensierki, Hans-Jürgen/Schützler, Christoph/Schütt, Sabine: Berufsorientierende Jugendbildung. Grundlagen, empirische Befunde, Konzepte. Weinheim und München, 2005. – S. 16.

How to Cite

Корсун, Г. (2013). Світовий досід реалізації компетентного підходу в процесі становлення сучасного фахівця. Studies in Comparative Education, (4). https://doi.org/10.31499/2306-5532.4.2012.18828

Issue

Section

PEDAGOGICNYI PERSONAL