Вивчення релігії у школах Франції в контексті європейських культурних традицій
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2013.18839Abstract
У статті досліджено розвиток стосунків школи і релігії у країнах Західної Європи, зокрема у Франції, проаналізовано нові підходи до реалізації освітніх завдань, розглянуто засадничі принципи навчання релігії в державних школах Західної Європи, державні документи, які регулюють діяльність державних і приватних закладів шкільної освіти, визначено зміст, цілі, завдання релігієзнавчої освіти, окреслено вимоги до викладачів релігієзнавчої освіти.
В статье исследовано развитие отношений школы и религии в странах Западной Европы, в частности Франции, дан анализ новых подходов к реализации образовательных задач, рассмотрены основные принципы изучения религии в государственных школах Западной Европы, государственные документы, регулирующие деятельность государственных и частных школьных учебных заведений, определены содержание, цели, задачи религиеведческого образования, очерчены требования к религиеведческому образованию.
The article analyzes the development of relations between school and religion in European countries, in France, in particular. New approaches to realization of educational tasks are suggested. The main principles of teaching religion in state schools of European countries and the documents regulating the actions of state and private schools are investigated. The content, aims and tasks of religious education are set. The main requirements to the teachers of religion are proposed.
References
Аскеров Э. Школа и нравственность: мировая практика [Электронный ресурс] / Эдуард Аскеров. – Режим доступа : http://www.islam.az/statyi/teh3.htm. – Назва з домашньої сторінки Інтернету.
В Москве обсудили религиозное образование Евросоюза [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://news.invictory.org/issue17275.html. – Назва з домашньої сторінки Інтернету.
Кодекс образования Франции. Законодательная часть / пер. с фр.: О. А. Мандрусова и Г. Ф. Ткач. – М. : Статут, 2003. – С. 171.
Конституции зарубежных стран / сост. В. Н. Дубровин. – М. : Юрлитинформ, 2001. – С. 192–194.
Конституции государств Европы. Т. 1 / под общ. ред. Л. А. Окунькова. – М. : НОРМА, 2001. – С. 812–813.
Международные акты о правах человека : сборник документов. – М. : НОРМА (НОРМА–ИНФРА-М), 2000. – С. 41–42, 59, 161.
Метлик И. В. Религия и образование в светской школе / Игорь Метлик. – М. : Планета-2000, ППЦ «Пересвет», 2004. – С. 153–173.
Модель Сергий. Преподавание предмета «Основы православия» в светских школах: опыт образования в Бельгии / Сергий Модель // Церковь и время. – 2007. – № 2. – С. 17–27.
Мусульмане Франции предпочитают учиться в католических школах [Электронный ресурс]. – Москва, 2008. – Режим доступа : pravoslavie. ru/news/27791.htm. – Назва з домашньої сторінки Інтернету.
Понкин И. В. Столетие французского закона «О разделении церквей и государства» / И. В. Понкин. – М. : Издательство Учебно-научного центра довузовского образования, 2005. – 78 с.
Понкин И. В. Религиозная культура в светской школе : сборник материалов / отв. ред. и сост. Л. С. Гармаш и И. В. Понкин. – М. : Институт государственно-конфессиональных отношений и права, 2007. – 215 с.
Создавая детскую исламскую культуру Британии [Электронный ресурс]. – Режим доступу : http://www.edukation.com.ua/Religioznoe_vospitanie.html. – Назва з домашньої сторінки Інтернету.
Віллем Жан-Поль. Європа та релігії. Ставки XX-го століття / пер. з фр. Жан-Поль Віллем. – К. : ДУХ І ЛІТЕРА, 2006. – 331 c.
Викладання ісламу у німецьких школах [Електронний ресурс]. – Режим доступу : іslam.in.ua/20/ukr/full.../1/index.html. – Назва з домашньої сторінки Інтернету.
Єленський В. Релігійне навчання й виховання в законодавствах та освітніх системах західноєвропейських країн / Володимир Єленський // Людина і світ. – 2001. – № 11–12. – С. 32–36.
Auduc Jean-Lois. L’école en France / Jean-Lois Auduc. – Paris, Nathan, 1998. – 155 p.
Avenarius H. The Case of Germany / H. Avenarius // [Lopes-Muniz J. L. M., Groof de J., Lauwers G.]. – Religious Education in Public School: Study of Comparative Law. Yearbook of the European Associacion for the Education Law and Policy. – Springer, Nethrland, 2006. – V. VI. – P. 145.
Baubérot J. Religion, Modernité et Culture au Royaume-Unis et en France: 1800–1914 / Jean Baubérot, Séverine Matieu. – Paris : Seuil, 2002. – 252 p.
Boespflug Françoise. Pour une mémoire des religions / Françoise Boespflug, Françoise Dunand et Jean-Paul Willaime. – Paris : La Découverte, 1996. – Р. 97–116.
Champion Françoise. Entre la laїcisation et sécularisation. Des rapports Eglises-Etats dans l’Europe communautaire / Françoise Champion // Le débat. – Novembre-décembre 1993. – № 77.
Dargent Claude. Les musulmans déclarés en France: affirmation religieuse, subordination sociale, et progressisme politique / Claude Dargent // Les cahiers du CEVIPOF. Février, 2003. – № 34.
Descouleurs B. Réformes, révolutions et modernité, CRDP de Franche-Comté, 2002 / Bernard Descouleurs, René Nouailhat // Desclée de Brouwer. – 2002.
Duru-Bellat M. Sociologie de l’école / Marie Duru-Bellat, Anne Van Zanten. – Paris : Nathan, 1999. – 17 р.
Ferrari Alessandro. Les ambiguïtés de la «saine laïcité» de
l’État italien / Alessandro Ferrari // Des maîtres et des dieux. Écoles et religions en Europe / Sous la direction de Jean-Paul Willaime avec la collaboration de Séverine Mathieu. – Paris : Belin, 2005. – Р. 49; P. 53–55.
Haarscher Gui. La laїcité / Gui Haarscher. – Paris : Dépôt légal, la 3-іème édition, 2005. – 126 р.
Instructions du bulletin officiel de l’Education Nationale 6 du 28 aoute 2008. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://eduscol.education.fr/index.php?./DO57/accueil.htm. – Назва з домашньої сторінки Інтернету.
Koenig Matthias. L’État-nation allemand à l’épreuve des mutations de l’enseignement religieux / Matthias Koenig // Des maîtres et des dieux. Écoles et religions en Europe. Sous la direction de Jean-Paul Willaime avec la collaboration de Séverine Mathieu. – Paris : Belin, 2005. – P. 133–137.
Lambert Yves. Le rôle dévolu à la religion par les européens / Lambert Yves // Sociétés contemporaines. – 2000. – № 37. – Р. 11–13.
Monschau Nadège. Laїcité: une exception française? / Nadège Monschau // Vu par Géo Histoire. – 2005. – Р. 140–146.
Palard Jacque. Religion et politique dans l’Europe du Sud: permanences et changements / Jacque Palard // Pôle Sud, (IEP de Bordeaux / CNRS). – 2002. – № 17, novembre. – P. 23–24.
Rozenberg Danielle. Espagne: l’invention de la laїcité / Danielle Rozenberg // Sociétés contemporaines. – 2000. – № 37. – Р. 35–51.
Rus Ole. Le poids du luthéranisme dans l’enseignement religieux au Danemark / Ole Rus // Des maîtres et des dieux. Écoles et religions en Europe. Sous la direction de Jean-Paul Willaime avec la collaboration de Séverine Mathieu. – Paris : Belin, 2005. – P. 85–87.
Sancho Joaquin Mantecon. L’enseignement religieux dans l’École publique espagnole / Mantecon Sancho Joaquin // Conscience et Liberté. – 2000. – № 60. – P. 120–121.
Stenly Ralf. L’enseignement religieux islamique en Rhenanie du Nord-Westphalie et en Alsace / Ralf Stenly // Le Supplément. –1992, Juillet. – № 181. – P. 53–60.
Willaime J.-P. Ecole et culture religieuse / Jean-Paul Willaime / Ecole et religion: une nouvelle donne? // Revue francaise de pédagogie. – 1998. – № 125. – P. 5.
Willaime Jean-Paul. L’enseignement des faits religieux : perspectives européennes / Jean-Paul Willaime. – URL : httр://eduscol.education.fr/index.php?./DO57/ accueil.htm. – Назва з домашньої сторінки Інтернету.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Інна Лаухіна
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.