Альтернативна педагогіка Селестена Френе: між традицією й інноваційністю
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2013.18845Abstract
Статтю присвячено аналізу педагогічної концепції французького освітянина Селестена Френе як альтернативи сучасній навчально-виховній системі. Розглянуто основні етапи зародження і розвитку цієї альтернативної системи. Висвітлено сучасний стан поширення шкіл С. Френе на його батьківщині та в інших країнах Європейського Союзу. Підкреслено навчально-виховний потенціал педагогіки С. Френе
Статья посвящена анализу педагогической концепции французского педагога Селестена Френе как альтернативы современной учебно-воспитательной системы. Рассмотрены основные этапы возникновения и развития этой альтернативной системы. Описано современное состояние распространения школ С. Френе на его родине и в других странах Европейского Союза. Подчеркнуты обучающий и воспитательный потенциал педагогики С. Френе.
The article is devoted to the French educationalist Celelstin Freinet’s pedagogical model as an alternative to modern educational practice. Main stages of this alternative system’s development have been described. Current situation with Freinet’s schools spreading throughout Europe has been shown. Educational potential of Freinet’s pedagogy has been stressed.
References
Acker V. The French Educator Célestin Freinet (1896–1966): An Inquiry Into how His Ideas Shaped Education / Victor Acker. – Plymouth : Lexington Books, 2007. – 105 p.
Carnie F. Alternative Approaches to Education: A Guide for Parents and Teachers / Fiona Carnie. –Routledge, 2003. – 197 p.
Clanché P., Debarieux E., Testanière J. La pédagogieFreinet: mises à jourset perspectives. Bordeaux: Presses universitaires de Bordeaux, 1993. – 125 р.
Fédération Internationale des Mouvements d’Ecole Moderne [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://freinet.org/
Freinet C. L’École modern française: guide pratique pour l’organisationmatérielle, technique etpédagogique de l’écolepopulaire. 5e edition / CélestinFreinet. – Paris: Aubin, 1957. – 160 p.
Freinet С. L’Éducation du travail / CélestinFreinet. – Paris: Delachaux&Niestlé, 1978. – 278 p.
Freinet С. L’Imprimerie à l’école: (Technique nouvell ed’éducation populaire) / Célestin Freinet. – Boulogne: l’Imprimerie à l’école, 1935. – 70 p.
Freinet, 70 ans après: unepédagogie du travail et de la dédicace? : actes du colloque de Caen (23 octobre 1996). – Caen : Presses universitaires de Caen, 1998. – 151 p.
Freinet E. Naissance d’une pédagogie populaire / Elise Freinet. – Paris : Maspero, 1968. – 320 p.
Innovating to Learn, Learning to Innovate. OECD. OECD Publishing, 2008. – 257 p.
Institut Cooperatif de l’Ecole Moderne [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.icem-pedagogie-freinet.org/
Legrand L. Célestin Freinet (1896–1966) / Louis Legrand // Prospects: the quarterly review of comparative education. – Paris, UNESCO : International Bureau of Education. – 1993. – Vol. XXIII, №. 1/2. – Р. 403–418.
Legrand L. Pour unepédagogie de l’étonnement. Neuchâtel, Delachaux & Niestlé, 1960. – 156 р.
Maury L. Freinetet la pédagogie. – Paris : Presses universitaires de France, 1988. – 233 р.
Mouvement freinet education populaire [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.educpop-freinet.be/
Piaton G. La pensée pédagogique de CélestinFreinet / GeorgesPiaton. – Toulouse : Privat, 1974. – 278 р.
Аксёнова Э. Педагогическая концепция «нового воспитания» С. Френе: опыт преобразования системы обучения и воспитания в начальной школе Франции / Э. Аксёнова // Начальное образование. – 2009. – № 3. – С.
–51.
Браиловская П. Развитие теории и практики обучения и воспитания школьников в творческом наследии французского педагога Селестена Френе (1896–1966) : дис. ... кандидата пед. наук : 13.00.01 / Браиловская П. – К., 1991. – 189 с.
Вульфсон Б. Л. Основные тенденции развития общеобразовательной школы Франции после второй мировой войны (1945–1970) : дисс. ... доктора пед. наук / Вульфсон Б. Л. – М., 1971. – 412 с.
Вульфсон Б. Л. Педагогическая мысль в современной Франции / Б. Л. Вульфсон. – М. : Педагогика, 1970. – 320 с.
Вульфсон Б. Л. Французский педагог Селестен Френе / Б. Л. Вульфсон // Советская педагогика. – 1970. – № 1. – С. 126–136.
Вульфсон Б. Л. Школа современной Франции / Б. Л. Вульфсон. – М. : Педагогика, 1970. – 320 с.
Легран Л. Френе и современность. Перспективы. Вопросы образования / Л. Легран. –Издательство ЮНЕСКО на рус. яз. – 1985. – № 1. – С. 136–144.
Справа товариша Френе (закордонна хроніка) // Комуністична освіта. – 1933. – № 4. – С. 117.
Суржикова І. Педагогічні ідеї Василя Сухомлинського і Селестена Френе (порівняльний аналіз)» : дис. ... кандидата пед. наук : 13.00.01 / І. Суржикова. – К., 2003. – 189 с.
Сухомлинська О. В. С. Френе і В. Сухомлинський: спільне і відмінне у вихованні / О. В. Сухомлинська // Шлях освіти. – 1997. – № 2. – С. 30–35.
Френе С. Избранные педагогические сочинения / С. Френе. – М. : Издательский Дом Шалвы Амонашвили, 1996. – 224 с.
Френе С. Избранные педагогические сочинения / под ред. Б. Л. Вульфсона. – М. : Прогресс, 1990. – 304 с.
Френе С. Не треба підручників / Селестен Френе // Шлях освіти. – 1928. – № 7. – С. 73–87.
Френе С. Техніка навчання за системою «Типографія в школі» // Комуністична освіта. – 1933. – № 2–3. – С. 138–158.
Френе С. Типография в школе / Селестен Френе // Шлях освіти. – 1926. – № 11. – С. 103–128.
Френе С. Шкільна кооперація у Франції / Селестен Френе // Шлях освіти. – 1928. – № 8–9. – С. 193–206.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Оксана Заболотна
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.