Принципи освітньої політики Фінляндії щодо забезпечення якості загальної середньої освіти

Authors

  • Людмила Волинець

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2013.18849

Abstract

Статтю присвячено розгляду принципів (узгодженості, справедливості, тривалості, гнучкої стандартизації, комплементарності) освітньої політики Фінляндії, які визначають розвиток системи забезпечення якості загальної середньої освіти цієї країни. Автор аналізує принципи освітньої політики Фінляндії у зіставленні з принципами глобального руху реформування освіти, який домінував у освітній політиці більшості країн світу останні два десятиліття. 

Статья посвящена рассмотрению принципов (согласованности, справедливости, продолжительности, гибкой стандартизации, комплементарности и т.п.) образовательной деятельности Финляндии, которые определяют развитие системы обеспечения качества общего среднего образования в этой стране. Автор анализирует принципы образовательной политики Финляндии в сравнении с принципами глобального движения реформирования образования, которое доминировало в образовательной политике большинства стран мира в последние два десятилетия.

The article is dedicated to the principles of Finnish educational policy (consistency, fairness, duration, flexibility standardization, complementarity, etc.), which determine the development of the system ensuring the quality of secondary education in this country. The author analyzes the principles of Finnish educational policy, while comparing them to the principles of the Global Educational Reform Movement dominating in educational policies of the most countries during the last two decades.



References

Володин Д. А. Современное школьное образование в Финляндии: национальные реформы в Европейском контексте : автореф. дисс. на соиск. ученой степени канд. пед. наук / Д. А. Володин. – СПб, 2011. – 23 с.

Сальберг П. Образовательные реформы для повышения экономической конкурентоспособности / Паси Сальберг ; ред.: Т. А. Мешкова ; перев.: Е. М. Горбунова, Я. А. Вазякова (ориг.: Русский) // Вестник международных организаций. – 2009. – № 1(23). – С. 15–33.

Aho. E. Policy development and reform principles of basic and secondary education in Finland since 1968 / Erkki Aho, Kari Pitkänen and Pasi Sahlberg. – Washington, DC: World Bank, 2006. – 159 р.

Darling-Hammond L. The Flat World and Education: How America’s Commitment to Equity Will Determine Our Future / Linda Darling-Hammond. – Teachers College Press, 2010. – 394 p.

Government Programme [Electronic resource]. – URL : http://www.minedu. fi/OPM/Linjaukset_ ja_rahoitus/hallitusohjelman_toteuttaminen/?lang=en

Hargreaves A., L’approche de la Finlande en matière de direction systémique / Andrew Hargreaves, Gabór Halász et Beatriz Pon // Améliorer la direction des établissements scolaires. – Pont Beatriz, Nusche Deborah & Hopkins David (dir.). – Volume 2. – Paris : OCDE, 2008. – P. 73–120.

Hargreaves A. The Finnish approach to system leadership / Andrew Hargreaves, Gábor Halász, Beatriz Pont // Improving School Leadership. – volume 2: case studies on system leadership. – Edited by Beatriz Pont, Deborah Nusche, David Hopkins. – 2008 . – P. 69–109.

Ministry of Education Strategy 2015 [Electronic resource]. – Publications of the Ministry of Education, Finland, 2003:35. – URL : http://planipolis.iiep.unesco. org/upload/Finland/Finland%20Ministry% 20of%20Education%20strategy.pdf

Partanen A. What Americans Keep Ignoring About Finland’s School Success / Anu Partanen 29 декабря 2011 [Electronic resource]. – URL : http://www.theatlantic.com/national/archive/2011/12/what-americans-keep-ignoring-about-finlands-school-success/250564/#.TwdaY-nmc6E.facebook

Pont B. Improving School Leadership / Beatriz Pont, Deborah Nusche, Hunter Moorman Volume 1: Policy and Practice. – OECD. – 2008. – 197 p.

Sahlberg, P. Educational change in Finland / Pasi Sahlberg // A. Hargreaves, A. Lieberman, M. Fullan and D. Hopkins (Eds.) Second International Handbook of Educational Change. New York. – 2010. – P. 323–348.

Sahlberg, P. Education policies for raising student learning: The Finnish approach / Pasi Sahlberg // Journal of Education Policy, Vol. 22, No. 2, March 2007. – P. 147–171.

Salberg P. Education Reform for Raising Economic Competitiveness / Salberg P. // Journal of Educational Change. – 2006. – 29 p.

Sahlberg P. Finnish Lessons: What Can the World Learn from Educational Change in Finland? Teachers College Press. 2011. – 208 p.

Sahlberg, P. The Fourth way of Finland /Pasi Sahlberg // Journal of Educational Change. Volume 12(2). – 2011. – Р. 173–185.

Sahlberg P. What Can the U.S. Learn from Educational Change in Finland? / Pasi Sahlberg. – 2012 [Electronic resource]. – URL : http://larrycuban.wordpress.com/2012/01/20/what-can-we-learn-from-educational-change-in-finland-pasi-sahlberg/

The Ministry’s strategy and programmes [Electronic resource]. – URL : http://www. minedu.fi/OPM/Linjaukset_ja_rahoitus/strategiatjaohjelmat/?lang=en

How to Cite

Волинець, Л. (2013). Принципи освітньої політики Фінляндії щодо забезпечення якості загальної середньої освіти. Studies in Comparative Education, (1). https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2013.18849

Issue

Section

OSVITNI REFORMY I INNOVATSIYI