ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФОРМУВАННЯ ГУМАНІТАРНОЇ КУЛЬТУРИ СТУДЕНТІВ У ВИЩІЙ ШКОЛІ США

Authors

  • Світлана Федоренко

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2016.112873

Abstract

 

У статті висвітлено організаційно-педагогічні умови для забезпечення формування гуманітарної культури студентів у навчально-виховному процесі вищої школи США. Йдеться проствердження студентоцентрованого підходу до освітнього процесу, забезпечення інтеграції знань на основі транс-дисциплінарного підходу до змісту й організації навчально-виховного процесу, запровадження курсів-семінарів, спеціально розроблених для студентів першо-го року навчання. Зазначено, що освітній процес, побудований на основі студентоцентрованості, вимагає від студентів відповідальності за здобуті знання і набутий досвід. Стверджується, що застосування трансдисциплінар-ного підходу передбачає вибудову взаємозв’язків між різними шляхами пізнан-ня і навчальними дисциплінами, створює додаткові можливості для студен-тів виявити та реалізувати свій особистісний потенціал. Розглянуто особли-вості навчальних курсів-семінарів у системі загальноосвітньої підготовки на бакалавраті у вищій школі США, які орієнтовані на адаптацію студентів до академічного середовища навчального закладу та створюють сприятливе роз-вивально-виховне освітнє середовище для самопізнання, саморозвитку, само-вдосконалення студентів, залучаючи їх до духовно спрямованої діяльності, що в цілому забезпечує формування гуманітарної культури студентів.

References

Список використаних джерел:

Astin A. W. Why Spirituality deserves a central place in liberal education / A. W. Astin // Liberal Education. – 2004. –Vol. 90. – № 2. – P. 34–41.

Becker J. What a Liberal Arts What a Liberal Arts Education is Education is…and is Not / J. Becker. [Electronic resource]. – URL: http://iile.bard.edu/liberalarts/index.php?action=getfile&id=8123006.

Blaich C. The Impact of Teaching Practices and Institutional Conditions on Student Growth / C. Blaich, Kathleen Wise // American Educational Research Association Annual Meeting. Center of Inquiry – Wabash College, 2011. – 13 p.

Botkin J. W. No limits to learning. Bridging the Human Gap: A Report to the Club of Rome / J. W. Botkin, Mandi Elmandjra, Mircea Malitza. – New York: Pergamon Press, 1999. – 159 p.

Buildinga Foundation for Liberal Learning: First Year Seminar sat Furman University 2013–2014 [Electronic resource]. – URL: http://www.furman.edu/academics/fys/Documents/2013-2014_fys.pdf.

Collins J. W. The Greenwood Dictionary of Education / John W. Collins & Nancy Patricia O’Brien]. – Westport, CT: Greenwood, 2003. – 431 p.

Cornelius-White J. Learner-Centered Instruction: Building Relationships for Student Success / Jeffrey H. D. Cornelius-White, Adam P. Harbaugh. – SAGE Publications, 2009. –240 р.

Deci E. Why we do what we do: understanding self-motivation / Edward L. Deci; RichardFlaste. – New York: Penguin Books, 1996. – 240 р.

Hyun E. Transdisciplinary Higher Education Curriculum Transformation: A Complicated Cultural Artifact / Eunsook Hyun // Research in Higher Education Journal. – 2011. –№ 11. – P. 1–19[Electronic resource]. – URL: http://www.aabri.com/manuscripts/11753.pdf.

Jacobs H. H. Interdisciplinary curriculum: Design and implementation / Heidi Hayes Jacobs. – Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development, 1989. –97 p.

Kaufman D. Beyond the Boundaries: A Transdisciplinary Approach to Learning and Teaching / Douglas Kaufman, David Moss, Terry A. Osborn. – Westport, CT: Praeger Publishers, 2003. – 144 p.

Klein J. Th. Transdisciplinarity: Joint Problem Solving Among Science, Technology, and Society: An Effective Way for Managing Complexity / Julie Thompson Klein. – Birkhäuser, 2001. – 332 p.

Kuh G. D. High Impact Educational Practices: What They Are, Who Has Access To Them, and Why They Matter / George D. Kuh. – Washington, DC: American Association for Colleges & Universities, 2008. – 34 p.

Lindholm J. A. A Guide book of Promising Practices: Facilitating College Students’ Spiritual Development / Jennifer A. Lindholm, Melissa L. Millora, Leslie M. Schwartz, & Hanna Song Spinosa. –California: Regents of the University of California, 2011. – 124 p.

Miller R. Integrative learning and assessment / Ross Miller // Peer Review. –Vol. 7. – № 4. – Р. 11–14.

Moss D. Interdisciplinary Education in the Age of Assessment / David M. Moss, T. A. Osborn & D. Kaufman. – NY: Taylor & Francis, 2008. – 205 p.

Penn State Baccalaureate Degree General Education Program [Electronic resource]. – URL: http://bulle tins.psu.edu/undergrad/generaleducation/generalEd2.

Senge P. M. Collaborating for systemic change / H. Bradbury, K. Kaeufer, B. B. Lichtenstein, P. M. Senge // MITS loan Management Review. – 2007. – Vol. 48. – № 2. – P. 44–53.

Stokrocki M. Interdisciplinary art education: Building bridges toconnect disciplines and cultures / Mary Stokrocki. – Reston, VA: National Art Education Association, 2005. – 243 p.

Weimer M. Learner-centered teaching:Five key changestopractice / Marryellen Weimer. – San Francisco, CA:Jossey-Bass, 2013. – 304 p.

References:

Astin, A. (2004) Why Spirituality deserves a central place in liberal education. Liberal Education, (90(2)) pp. 34-41.

Becker, J. (2013) What a Liberal Arts Education is … and is Not. Bard College Institute for International Liberal Education. Available at: http://iile.bard.edu/ liberalarts/.

Blaich, C., and Wise, K. (2011) The Wabash National Study – The impact of teaching practices and institutional conditions on student growth. American Educational Research Association. Available at: http://www.liberalarts.wabash.edu/ storage/Wabash-Study-Student-Growth_Blaich-Wise_AERA-2011.pdf.

Botkin, J., Elmandjra, M., Malița, M., and Club of Rome (1979) No limits to learning: Bridging the human gap: a report to the Club of Rome. Oxford: Pergamon Press.

Building a Foundation for Liberal Learning: First Year Seminars at Furman University 2013–2014. Available at: http://www.furman.edu/academics/fys/Documents/2013-2014_fys.pdf.

Collins, J. and O’Brien, N. (2003) The Greenwood dictionary of education. Westport: Conn: Greenwood Press.

Cornelius-White, J., and Harbaugh, A. (2010) Learner-centered instruction: Building relationships for student success. Los Angeles:: Sage Publications.

Deci, E. and Flaste, R. (1995) Why we do what we do: understanding self-motivation. NY: Penguin.

Hyun, E. (2011) Transdisciplinary higher educationcurriculum: A complicated cultural artifact. Research in Higher Education Journal. Vol. 11 (1), pp. 1-19.

Jacobs, H. (1989) Interdisciplinary curriculum: Design and implementation. Alexandria: Association for Supervision and Curriculum Development.

Kaufman, D., Moss, D., and Osborn, T. (2003) Beyond the boundaries: A transdisciplinary approach to learning and teaching. Westport: Praeger.

Klein, J. (2001) Transdisciplinarity: Joint Problem Solving Among Science, Technology, and Society. Basel: Birkhauser.

Kuh, G. (2008) High-Impact Educational Practices: What They Are, Who Has Access To Them, and Why They Matter. American Association for Colleges & Universities.

Lindholm, J., Millora, M., Schultz, L., and Spinosa, H. (2011) A Guidebook of Promising Practices: Facilitating College Students’ Spiritual Development. Los Angeles: Regents of the University of California.

Miller, R. (2005) Integrative learning and assessment. Peer Review, Summer.

Moss, D., Osborn, T., and Kaufman, D. (2008) Interdisciplinary education in theage of assessment. New York:: Routledge.

Penn State Baccalaureate Degree General Education Program. Available at: http://bulletins.psu.edu/ undergrad/generaleducation/generalEd2.

Senge, P., Lichtenstein, B., Kaeufer, K., Bradbury, H., and Carroll, J. (2007) Collaborating for systemic change. MITS loan Management Review, (Vol. 48, (2)), pp. 44-53.

Stokrocki, M., (2009) Interdisciplinary Art Education: Building Bridges to Connect Disciplines and Cultures. Reston, VA: National Art Education Association.

Weimar, M. (2013) Learner-Centered Teaching: Five Key Changes to Practice. SF: Jossey-Bass.

Published

2016-07-01

How to Cite

Федоренко, С. (2016). ОРГАНІЗАЦІЙНО-ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ДЛЯ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФОРМУВАННЯ ГУМАНІТАРНОЇ КУЛЬТУРИ СТУДЕНТІВ У ВИЩІЙ ШКОЛІ США. Studies in Comparative Education, 1(2). https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2016.112873

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA