DOI: https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2009.17826

Університет світового класу: характеристики, механізми визначення статусу, умови створення

Аліна Сбруєва

Abstract


У статті здійснена систематизація поглядів провідних зарубіжних експертів на специфічні функціональні характеристики університету світового класу, сформульовані умови, за яких університет може досягти міжнародного статусу, визначені перспективи створення університету світового класу в Україні.

В статье осуществлена систематизация взглядов мировых экспертов на специфические функциональные характеристики университета мирового класса, сформулированы условия, при соблюдении которых университет может достичь международного статуса, определены перспективы создания университета мирового класса в Украине.

The article gives the systematization of some celebrated foreign experts ideas of the specific functional characteristics of the world class university, the conditions under which the university may gain the international status are defined, the prospects of creating the world class university in Ukraine are given.

 

 


References


Altbach P. The costs and benefits of world class universities // Academe. –January/February, 2004. Available at: http://www.aaup.org/publications/ Academe/2004/04jf/04jfaltb.htm

Altbach, P.G., Peterson, P.M. Higher Education in the New Century: Global Challenges and Innovative Ideas / Altbach, P.G., Peterson, P.M. (eds.). – Rotterdam: Sense Publishers, 2007 – 197 р.

Arbo. P., Benneworth P. Understanding the Regional Contribution of Higher Education Institutions. Paris: OECD/IMHE. – 2006. – 24 р.

Deem R., Mok K.H., Lucas L. Transforming Higher Education in Whose Image? Exploring the Concept of the ‘World-Class’ University in Europe and Asia // Higher Education Policy. – 2008, Vol. 21. – P. 83–97.

Dill D.D. Convergence and Diversity: The Role and Influence of University Rankings. Keynote Address presented at the Consortium of Higher Education Researchers (CHER) 19th Annual Research Conference, 9 September 2006, University of Kassel, Germany. Available at: www.unc.edu/ppaq/docs/Kassel_Paper_Final_US.pdf

Etzkowitz H. , Leydesdorff L. The endless transition: a «triple helix» of university–industry–government relations // Minerva. – 1998, Vol. 36(3). – Р. 203–208.

Kwiek M. Tertiary Education and Regional Economic Competitiveness and Innovation from a Central European Perspective // A presentation at the OECD Thematic Review seminar. – Budapest, December 1-2, 2008. – 10 р.

Lin J. Quated by French H.W. China luring scholars to make university great // New York Times. – 28 October, 2005.

Liu N.C., Cheng Y. Academic ranking of World Universities: Methodologies and problems. Available at: http://www.arwu.org/rank/file/ARWU-M&P.pdf

Ma W. The University of California at Berkeley: An Emerging Global Research University // Higher Education Policy – 2008, Vol. 21. – P. 65–81.

Mohrman K. The Emerging Global Model with Chinese Characteristics // Higher Education Policy. –2008. Vol. 21, P. 29–48.

Mohrman K., Ma W., Baker D. The Research University in Transition: The Emerging Global Model // Higher Education Policy. –2008, Vol. 21.– P. 5–27.

Putting the World into World Class Education. An international strategy for education, skills and children’s services. – DfES, 2004. Available at: www.globalgateway.org.uk/ Default.aspx?page=624

World University Rankings// The Times Higher, 9 November 2007. Available at: http://www/timeshighereducation.co.uk/




Copyright (c) 2018 Аліна Сбруєва

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.