DOI: https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2009.17828

Європейський вимір педагогічної освіти: нові компетентності вчителів

Людмила Пуховська

Abstract


Стаття присвячена питанню підвищення професійної компетентності учителів з урахуванням нових вимог до навчального процесу. Автор розглядає феномен європейського виміру в освіті. Висновки, зроблені автором статті, ґрунтуються на вивченні європейського досвіду організації вищої педагогічної освіти у контексті стрімких соціальних і освітніх трансформацій.

Статья посвящена вопросу повышения профессиональной компетентности учителей с учетом новых требований к учебному процессу. Автор рассматривает феномен европейского измерения в образовании. Выводы, сделанные автором статьи, базируются на изучении европейского опыта организации высшего педагогического образования в контексте стремительных социальных и педагогических трансформаций.

The article is dedicated to the issue of increasing of teacher’s professional competence according to the new requirements to the educational process. The author considers the phenomenon of European dimension in the education. The conclusions drawn by the author of the article are based upon the studing of the European experience of the higher pedagogical education organization in the context of the rapid social and pedagogical transformation.

 

 


References


Teacher Education Policy in Europe: a Voice of Higher Education Institutions/ Hudson B.,Zgaga P. (eds.). - Umea: University of Umea, Faculty of Teacher Education, 2008.

Campos B. The European Dimension of Teacher Education: A Policy Agenda. – INTEP, March 2002.

Shennan M. Teaching about Europe the School Textbook (Geography, History and Social Studies), Strusburg, 1991.

Рекомендація NR (99) 2 Комітету міністрів Ради Європи «Про середню освіту»: http//uazakon.com/document/spart63/inx63174.htm

Concrete Future Objectives of Education Systems. http://europa/eu/int/scadplus/leg/en/ch




Copyright (c) 2018 Людмила Пуховська

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.