DOI: https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2009.17842

Модернізація навчання іноземних мов у європейському освітньому просторі

Оксана Першукова

Abstract


Стаття присвячена питанням модернізації галузі навчання іноземних мов у країнах Європи. Розглядаються аспекти оновлення змісту та основні тенденції модернізації навчання; приділено увагу найбільш перспективним підходам, що з’явилися в процесі модернізації зазначенної освітньої галузі.

Статья посвящена вопросам модернизации отрасли обучения иностранным языкам в странах Европы. Рассматриваются аспекты обновления содержания образования и основные тенденции его модернизации. Уделено внимание самым перспективным подходам, появившимся в процессе модернизации.

 

The article deals with questions of modernization of the branch of foreign language learning in European countries. The aspects of educational content renewing and the main tendencies of modernization are analyzed. The attention to the most perspective approaches to education is paid.

 

 


References


Бердичевский А.Л. Языковая политика и методика преподавания иностранных языков в странах Европы. // Иностранные языки в школе. – 2002. - №5. – С.17-22.

Пассов Е.И. Коммуникативное иноязычное образование. Концепция развития индивидуальности в диалоге культур. - Липецк: Изд-во Липецк. гос.пед.ин-та, 1998. – 199 с.

Поляков О.Г. Профильно-ориентированное обучение английскому языку и лингвистические факторы, влияющие на проектирование курса. //Иностранные языки в школе. - 2004.- №2. - С.6-10.

Протасова Е.Ю. Проблемы многоязычия в странах Европейского Союза.// Иностранные языки в школе. - 1998. - №5. - C.107 - 109.

Сысоев П.В. Язык и культура: в поисках нового направления в преподавании культуры страны изучаемого языка // Иностранные языки в школе. - 2001. - №4. - С. 12 - 17.

Approaches to Materials Design in European Textbooks: Implementing Principles of Autonomy, Cultural Awareness. Ed: Fenner Ann-Britt, Newby David. – European Center for Modern Languages, 2000. - 221p.

Beacco J.C., Byram M. Guide for the Development of Language Educational Policies in Europe. From Linguistic Diversity to Plurilingual Education. Council of Europe, Language policy Division, 2002.- 115 p.

Brander P., Carmen С., Vincente J., Rui G., Tailor M. Education pack: Ideas, resources, methods and activities for informal intercultural education with young people and adults. - European Youth Center, 2005. - 203p.

Byram M., Tost Planet M. Social Dimension: Intercultural Competence Through Foreign Language Learning. A joint publication of the European Centre for Modern Languages (Graz) and the Modern Language Division (Strasbourg). Council of Europe, 2000. – 194 p.

Byram M., Zarate G., Newner G. Sociocultural competence in language learning and teaching. Studies towards Common European Framework of Reference for language learning and teaching. Education Committee Council for Cultural Co-operation. Strasbourg: Council of Europe Publishing, 1997. – 122 p.

Content and language integrated learning (CLIL) at school in Europe, 2006, Eurydice. 80 p.

A Feasibility study concerning the creation of the European agency for linguistic diversity and language learning. Final Report European Commission, Directorate, 2005, 119 p.

Foreign Language Teaching in Schools in Europe. European Commission, The Information Network on Education in Europe. Printed in Belgium -2001.- 227p.

Trim J. Language learning for European citizenship. Final report (1989-1996).- Strasbourg: Council for Cultural Cooperation. Council of Europe Publishing, 1997. - 101p.

Valdes J.M. Culture Bound. Bridging the cultural gap in language teaching. Cambrige: Cambrige University Press, 1986. – 222 p.




Copyright (c) 2018 Оксана Першукова

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.