Модернізація навчання іноземних мов у європейському освітньому просторі
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2009.17842Abstract
Стаття присвячена питанням модернізації галузі навчання іноземних мов у країнах Європи. Розглядаються аспекти оновлення змісту та основні тенденції модернізації навчання; приділено увагу найбільш перспективним підходам, що з’явилися в процесі модернізації зазначенної освітньої галузі.
Статья посвящена вопросам модернизации отрасли обучения иностранным языкам в странах Европы. Рассматриваются аспекты обновления содержания образования и основные тенденции его модернизации. Уделено внимание самым перспективным подходам, появившимся в процессе модернизации.
The article deals with questions of modernization of the branch of foreign language learning in European countries. The aspects of educational content renewing and the main tendencies of modernization are analyzed. The attention to the most perspective approaches to education is paid.
References
Бердичевский А.Л. Языковая политика и методика преподавания иностранных языков в странах Европы. // Иностранные языки в школе. – 2002. - №5. – С.17-22.
Пассов Е.И. Коммуникативное иноязычное образование. Концепция развития индивидуальности в диалоге культур. - Липецк: Изд-во Липецк. гос.пед.ин-та, 1998. – 199 с.
Поляков О.Г. Профильно-ориентированное обучение английскому языку и лингвистические факторы, влияющие на проектирование курса. //Иностранные языки в школе. - 2004.- №2. - С.6-10.
Протасова Е.Ю. Проблемы многоязычия в странах Европейского Союза.// Иностранные языки в школе. - 1998. - №5. - C.107 - 109.
Сысоев П.В. Язык и культура: в поисках нового направления в преподавании культуры страны изучаемого языка // Иностранные языки в школе. - 2001. - №4. - С. 12 - 17.
Approaches to Materials Design in European Textbooks: Implementing Principles of Autonomy, Cultural Awareness. Ed: Fenner Ann-Britt, Newby David. – European Center for Modern Languages, 2000. - 221p.
Beacco J.C., Byram M. Guide for the Development of Language Educational Policies in Europe. From Linguistic Diversity to Plurilingual Education. Council of Europe, Language policy Division, 2002.- 115 p.
Brander P., Carmen С., Vincente J., Rui G., Tailor M. Education pack: Ideas, resources, methods and activities for informal intercultural education with young people and adults. - European Youth Center, 2005. - 203p.
Byram M., Tost Planet M. Social Dimension: Intercultural Competence Through Foreign Language Learning. A joint publication of the European Centre for Modern Languages (Graz) and the Modern Language Division (Strasbourg). Council of Europe, 2000. – 194 p.
Byram M., Zarate G., Newner G. Sociocultural competence in language learning and teaching. Studies towards Common European Framework of Reference for language learning and teaching. Education Committee Council for Cultural Co-operation. Strasbourg: Council of Europe Publishing, 1997. – 122 p.
Content and language integrated learning (CLIL) at school in Europe, 2006, Eurydice. 80 p.
A Feasibility study concerning the creation of the European agency for linguistic diversity and language learning. Final Report European Commission, Directorate, 2005, 119 p.
Foreign Language Teaching in Schools in Europe. European Commission, The Information Network on Education in Europe. Printed in Belgium -2001.- 227p.
Trim J. Language learning for European citizenship. Final report (1989-1996).- Strasbourg: Council for Cultural Cooperation. Council of Europe Publishing, 1997. - 101p.
Valdes J.M. Culture Bound. Bridging the cultural gap in language teaching. Cambrige: Cambrige University Press, 1986. – 222 p.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Оксана Першукова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.