Сучасні моделі загальної середньої освіти в європейському вимірі

Authors

  • Наталія Лавриченко

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2009.17852

Abstract

У статті йдеться про структурно-функціональні моделі шкільної освіти як зразки, якщо вони мають ознаки типовості для низки європейських країн, або ж екземпляри, якщо вони позначені певними самобутніми рисами й особливостями. Представлено огляд моделей шкільної освіти у країнах ЄС. Зроблено висновок про те, що поглиблення європейської інтеграції вочевидь стимулює наближення та узгодження моделей як у функціональному, так і змістовому аспектах.

В статье идет речь о структурно-функциональных моделях школьного образования как об образцах, если они имеют качества, типичные для многих европейских стран, или как об экземплярах, если им характерны уникальные черты и особенности. Представлен обзор моделей школьного образования в странах ЕС. Сделан вывод о том, что углубление европейской интеграции стимулирует их (моделей) сближение и согласование как в функциональном, так и содержательном аспектах.

The article deals with structural and functional school education models as patterns if they have qualities typical for many European countries and as samples if they are marked by unique characteristics and peculiarities. EU school education models have been presented. The author has drawn the conclusion that the European integration actuates the models’ drawing nearer as well as their approximation in functional and content aspects.

 

 

References

Воробьев Н.Е., Иванова Н.В. Модернизация учебного процесса в средней школе Германии // Педагогика. - № 7. – 2002. – С.96-106.

Майстрова А., Хук А. Проблемы средней голландской школы // Педагогика. – 2000. – № 4. – С.82–86.

Мельниченко Б.Ф. Система шкільної освіти у Федеративній Республіці Німеччина // Історія в школі. – 2001. – № 5. – С. 17 – 21.

Савицка-Вильгусяк С. Школьные реформы по-итальянски // Народное образование–- 2002.– №6–- С.69-73.

Auduc J-L. L’йcole en France. – Paris: Nathan, 1999.

Alexander,R.,G., Rose,A.J. and Woodhead,C. Curriculum Organisation and Classroom practice in Primary Schools, a discussion paper, London: Department for Education and Scіence, 1992.

Brezinka W. Socialization and Education: Essays in Conceptual Criticism. - Westport, CT.,1994.- P. 103-134.

Dearing, R. Review of Qualification for 16-19 Years Old.–- London: School Curriculum and Assessment Authority, 1993.

Depaepe, M. and Laevers, F. Preschool education in Belgium. In G-Woodill (ed.), International handbook of early childhood education. – New York: Gardland, 1992.

Education in Austria: A Concise Presentation. – Vienna: Federal Ministry of Education, Arts and Sport, 1991.

John F. The learning society and European Union: a critical assessment of supranational education policy formation, International Education, 1(2): 73-92.

Les Missions et les objectifs fixйs par la nation. Le projet de la loi d'orientation sur l'йducation votй 10 juillet 1989.

Organisation of the education system in Austria, 2003-04 // Structures of Education, Vocational Training and Adult Education Systems in Europe. – P.7-20.

Organisation of the education system in England, Wales and Northern Ireland, 2003–04 // Structures of the Education, Vocational Training and Adult Education Systems in Europe. – P.7-28.

Organisation of the education system in Italy, 2003-04// Structures of the Education, Vocational Training and Adult Education Systems in Europe. - P. 7-20.

Organisation of the education system in France, 2003-04 // Structures of Education, Vocational Training and Adult Education Systems in Europe. - P.7-25.

Regeringens skrivelse till riksdagen 1996/97:112”Utvecklingplan, skola och vuxenutbildning-kvalitet och likvдrdighet” (Government Paper 1996/97:112”Development plan for pre-school, school and adult education – quality and equivalence”). - Stockholm: Ministry of Education, 1997.

The Netherlands // Structures of Education, Vocational Training and Adult Education Systems in Europe. – Brussels, 2003 – P. 6 – 20.

The Swedish education System // Structures of Education, Vocational Training and Adult Education Systems in Europe. – Brussels, 2001 – P. 5 – 22.

How to Cite

Лавриченко, Н. (2013). Сучасні моделі загальної середньої освіти в європейському вимірі. Studies in Comparative Education, (2). https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2009.17852

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA