THE NEED FOR INTRODUCING INTERCULTURAL EDUCATION IN POLISH SCHOOLS

Authors

  • Renata Nowakowska-Siuta

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2009.18066

Abstract

Розширення Європейського Союзу спричинило серйозні дискусії, які стосуються потреби навчання молодих європейців повазі до спільної культурної спадщини, а також толерантності у ставленні до цінностей і вірувань різних націй. Проте в часи, коли латина, яка впродовж багатьох століть єднала Європейську спільноту, втратила свій престиж, мовні відмінності і культурні впливи стали більш помітними у процесі міжособистісної комунікації. Тому люди повинні не лише створити спільний мовний код, а й бути підготовленими до подолання можливих культурних непорозумінь. З огляду на це підготовка вчителів (викладачів) іноземної мови має здійснюватися з оперням на інтеркультурність.

Расширение Европейского Союза инициировало серьезные дискуссии относительно необходимости учить молодых европецев уважению к общему культурному достоянию, а также толерантности к ценностям и верованиям разных наций. Во времена, когда латинский язык, который много веков обьединял европейцев, утратил свой престиж, языковые различия и культурные влияния стали очевидны в процессе личностной коммуникации. Поэтому люди должны не только разработать общий языковой код, но и быть готовыми к преодолению возможных культурных разночтений. Поэтому подготовка учителей (преподавателей) иностранных языков должна осуществляться на основании интеркультурности.

The extension of the European Union has initialized serious discussions concerning the need for teaching young European citizens respect towards shared cultural heritage, as well as tolerance towards discrete values and beliefs acknowledged by different nations. However, in the times when Latin, which for many centuries unified European civilization, lost its prestige, linguistic differences and cultural influences started to be more visible in the process of human communication. Thus people have not only to acquire a common language code, but also be aware of possible cultural misunderstandings. That’s why foreign language teachers’ training should be based on intercultural approach.

 

 


References

Aleksandrowicz-Pędzich L. Międzykulturowość na lekcjach języków obcych. - Białystok: UWB, 2005.

Byram M. Teaching and Assesing Intercultural Communicative Competence. - Clevedon: Multilingual Matters Ltd, - 1997.

Standing Conference of European Ministers of Education. Intercultural Education :managing diversity, strenghtening democracy. Council of Europe, 2003.

Parrillo V. Strangers to These Shores. 8 ed. New Jersey: Allyn& Bacon, 2005. – Р. 30 – 40.

Tomali B., Stempleski S. Cultural Awareness. USA: Oxford University Press, 2001.

Wilczyńska W. Czego potrzeba do udanej komunikacji międzykulturowej?// Dydaktyka języków obcych kompetencja i komunikacja interkulturowa. Poznań: WSB, 2005.

Information about current European educational policy. Council of Europe. Режим доступу: http://www.coe.int/T/E/Cultural_Co-operation/education/

How to Cite

Nowakowska-Siuta, R. (2013). THE NEED FOR INTRODUCING INTERCULTURAL EDUCATION IN POLISH SCHOOLS. Studies in Comparative Education, (2). https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2009.18066

Issue

Section

OSVITNI SYSTEMY TA INSTYTUTSIYI