THE NEED FOR INTRODUCING INTERCULTURAL EDUCATION IN POLISH SCHOOLS
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2009.18066Abstract
Розширення Європейського Союзу спричинило серйозні дискусії, які стосуються потреби навчання молодих європейців повазі до спільної культурної спадщини, а також толерантності у ставленні до цінностей і вірувань різних націй. Проте в часи, коли латина, яка впродовж багатьох століть єднала Європейську спільноту, втратила свій престиж, мовні відмінності і культурні впливи стали більш помітними у процесі міжособистісної комунікації. Тому люди повинні не лише створити спільний мовний код, а й бути підготовленими до подолання можливих культурних непорозумінь. З огляду на це підготовка вчителів (викладачів) іноземної мови має здійснюватися з оперням на інтеркультурність.
Расширение Европейского Союза инициировало серьезные дискуссии относительно необходимости учить молодых европецев уважению к общему культурному достоянию, а также толерантности к ценностям и верованиям разных наций. Во времена, когда латинский язык, который много веков обьединял европейцев, утратил свой престиж, языковые различия и культурные влияния стали очевидны в процессе личностной коммуникации. Поэтому люди должны не только разработать общий языковой код, но и быть готовыми к преодолению возможных культурных разночтений. Поэтому подготовка учителей (преподавателей) иностранных языков должна осуществляться на основании интеркультурности.
The extension of the European Union has initialized serious discussions concerning the need for teaching young European citizens respect towards shared cultural heritage, as well as tolerance towards discrete values and beliefs acknowledged by different nations. However, in the times when Latin, which for many centuries unified European civilization, lost its prestige, linguistic differences and cultural influences started to be more visible in the process of human communication. Thus people have not only to acquire a common language code, but also be aware of possible cultural misunderstandings. That’s why foreign language teachers’ training should be based on intercultural approach.
References
Aleksandrowicz-Pędzich L. Międzykulturowość na lekcjach języków obcych. - Białystok: UWB, 2005.
Byram M. Teaching and Assesing Intercultural Communicative Competence. - Clevedon: Multilingual Matters Ltd, - 1997.
Standing Conference of European Ministers of Education. Intercultural Education :managing diversity, strenghtening democracy. Council of Europe, 2003.
Parrillo V. Strangers to These Shores. 8 ed. New Jersey: Allyn& Bacon, 2005. – Р. 30 – 40.
Tomali B., Stempleski S. Cultural Awareness. USA: Oxford University Press, 2001.
Wilczyńska W. Czego potrzeba do udanej komunikacji międzykulturowej?// Dydaktyka języków obcych kompetencja i komunikacja interkulturowa. Poznań: WSB, 2005.
Information about current European educational policy. Council of Europe. Режим доступу: http://www.coe.int/T/E/Cultural_Co-operation/education/
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Renata Nowakowska-Siuta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.