Механізм фінансування шкільних закладів у Великобританії як засоби посилення їх автономії
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.1-2.2010.18094Abstract
У статті розглянуто періоди становлення шкільного фінансування у Великобританії у процесі реформування освіти з 1988 по 2007 рр. Розкрито чинники, що призели до послаблення адміністративного впливу держави (через місцеві відділи освіти) на британські школи і посприяли посиленню їх фінансової автономії.
Статья рассматривает процесс становления школьного финансирования в Великобритании в процессе реформирования образования с 1988 по 2007 г. Автор раскрывает основные факторы, которые способствовали ослаблению административного влияния государства (через местные отделы образования) на британские школы и способствовали усилению их финансовой автономии.
The article tracks the evolution of the English school finance system from 1988 to 2007. The author unveils the factors that caused the weakness of state administrative influence onto British schools and promoted the strength of their financial autonomy.
References
Даниленко Л. Управління інноваційною діяльністю в загальноосвітніх навчальних закладах: Монографія. – К.: Міленіум, 2004. – 358 с.
Сбруєва А.А. Тенденції реформування середньої освіти розвинених англомовних країн в контексті глобалізації (90-ті рр. ХХ – початок ХХІ ст.): Монографія. – Суми: ВАТ «Сумська обласна друкарня». Видавництво «Козацький вал», 2004. – 500 с.
Abu-Duhou, I. (1999). Issues in Funding Basic Allocations per Pupil by Grade Level: Activity led Funding», in Ross, K. and Levacvic’, R., eds (1999) Needs Based Resource Allocation in Education via Formula Funding of Schools. Paris: International Institute of Educational Planning. – 96 р.
Audit Commission and OFSTED (2000) Money Matters: School Funding and Resource Management. London: Audit Commission. 5. Ball S. policy sociology & Critical Social Research: A Personal Review of recent Education Policy Research.
DfES (2002) ‘Technical Note on the New Education Funding System’. London: DfES. – http://www.dfes.gov.uk/efsg
DfES (2003) ‘School Funding: Further Guidance’. http://www.teachernet.gov.uk/ schoolfunding. 8. Murphy J., Beck L. School-based Management as school reform: Taking stock.- Thousand Oaks, Ca (USA): Corwin Press, 1995. – 232 p.
Ross, K. and Levacvic’, R., eds (1999) Needs Based Resource Allocation in Education via Formula Funding of Schools. Paris: International Institute of Educational Planning. – 96 р.
Ryan C &. Astle J. Academies and the future of state education. – London: Trades Union Congress, 2008. – 60 p.
Smith D. Public-Privat Alliances and Educational Autonomy// EFEA Bulletin. – Sheffield Hallam University: 2002. – № 2. – P. 23–27.
Taylor C., Fitz J. & Gorard S. Diversity, specialization and equity in education // Oxford Review of Education. – 2005. – № 31 (1). – P. 47–69.
Whitty G. Twenty years of progress? English education policy 1988 to the present // Educational Management & Leadership. – 2008. – № 36 (2). – P. 165–184.
www.korespondent.net // Тимошенко обещает предоставить школам финансо-вую автономию 4 октября, 2009.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Олена Ковальчук
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.