Механізм фінансування шкільних закладів у Великобританії як засоби посилення їх автономії

Authors

  • Олена Ковальчук

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.1-2.2010.18094

Abstract

У статті розглянуто періоди становлення шкільного фінансування у Великобританії у процесі реформування освіти з 1988 по 2007 рр. Розкрито чинники, що призели до послаблення адміністративного впливу держави (через місцеві відділи освіти) на британські школи і посприяли посиленню їх фінансової автономії.

Статья рассматривает процесс становления школьного финансирования в Великобритании в процессе реформирования образования с 1988 по 2007 г. Автор раскрывает основные факторы, которые способствовали ослаблению административного влияния государства (через местные отделы образования) на британские школы и способствовали усилению их финансовой автономии.

The article tracks the evolution of the English school finance system from 1988 to 2007. The author unveils the factors that caused the weakness of state administrative influence onto British schools and promoted the strength of their financial autonomy.

 

 

References

Даниленко Л. Управління інноваційною діяльністю в загальноосвітніх навчальних закладах: Монографія. – К.: Міленіум, 2004. – 358 с.

Сбруєва А.А. Тенденції реформування середньої освіти розвинених англомовних країн в контексті глобалізації (90-ті рр. ХХ – початок ХХІ ст.): Монографія. – Суми: ВАТ «Сумська обласна друкарня». Видавництво «Козацький вал», 2004. – 500 с.

Abu-Duhou, I. (1999). Issues in Funding Basic Allocations per Pupil by Grade Level: Activity led Funding», in Ross, K. and Levacvic’, R., eds (1999) Needs Based Resource Allocation in Education via Formula Funding of Schools. Paris: International Institute of Educational Planning. – 96 р.

Audit Commission and OFSTED (2000) Money Matters: School Funding and Resource Management. London: Audit Commission. 5. Ball S. policy sociology & Critical Social Research: A Personal Review of recent Education Policy Research.

DfES (2002) ‘Technical Note on the New Education Funding System’. London: DfES. – http://www.dfes.gov.uk/efsg

DfES (2003) ‘School Funding: Further Guidance’. http://www.teachernet.gov.uk/ schoolfunding. 8. Murphy J., Beck L. School-based Management as school reform: Taking stock.- Thousand Oaks, Ca (USA): Corwin Press, 1995. – 232 p.

Ross, K. and Levacvic’, R., eds (1999) Needs Based Resource Allocation in Education via Formula Funding of Schools. Paris: International Institute of Educational Planning. – 96 р.

Ryan C &. Astle J. Academies and the future of state education. – London: Trades Union Congress, 2008. – 60 p.

Smith D. Public-Privat Alliances and Educational Autonomy// EFEA Bulletin. – Sheffield Hallam University: 2002. – № 2. – P. 23–27.

Taylor C., Fitz J. & Gorard S. Diversity, specialization and equity in education // Oxford Review of Education. – 2005. – № 31 (1). – P. 47–69.

Whitty G. Twenty years of progress? English education policy 1988 to the present // Educational Management & Leadership. – 2008. – № 36 (2). – P. 165–184.

www.korespondent.net // Тимошенко обещает предоставить школам финансо-вую автономию 4 октября, 2009.

How to Cite

Ковальчук, О. (2013). Механізм фінансування шкільних закладів у Великобританії як засоби посилення їх автономії. Studies in Comparative Education, (1-2). https://doi.org/10.31499/2306-5532.1-2.2010.18094

Issue

Section

OSVITNI SYSTEMY TA INSTYTUTSIYI