Підготовка американських учителів до роботи в культурно гетерогенних шкільних колективах
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.1-2.2010.18099Abstract
Статтю присвячено проблемі полікультурної підготовки вчителів у США. Розглянуто зміст, форми і методи формування педагогічної майстерності сучасного американського вчителя, зокрема такої важливої її складової, як полікультурна компетентність.
Статья посвящена проблеме поликультурной подготовки учителей в США. Автор рассматривает содержание, формы и методы формирования педагогического мастерства современного американського учителя, в частности такой важной его составляющей, как поликультурная компетентность.
The article is dedicated to the issue of modernization of american teachers training in the multicultural society in the USA. The author considers reliable foundations for formingpedagogical skills a teacher in the American multiethnic society.
References
Болгаріна В., Лощенова І. Культура і полікультурна освіта // Шлях освіти. – 2002. – №1. – C. 2-6.
Веселова В. Переможці й переможені, або Основна проблема американського суспільства // Управління освітою. – 2003. – Липень (13/14). – C. 18–20.
Глузман О.В. Історичні передумови становлення університетської педагогічної освіти у світовому й національному контексті // Освіта Донбасу. – 2007. – №3 (122). – C. 56–59.
Джуринский А.Н. История педагогики: Учеб. Пособие. – М.: ВЛАДОС, 2000. – 432 с.
Дмитриев Г.Д. Многокультурное образование, 1999. – 208 с. – Библиогр.: С. 192–197.
Д’юї Дж. Демократія і освіта. / Пер. з англ. І. Босак. – Львів: Літопис, 2003. – 289 с.
Заболотна О.А. Американський досвід шкільної соціалізації: спостереження і роздуми. – 2007. – Київ: Інсайт – плюс, 2008. – 167 с. – Бібліогр.: С. 135-148.
Ковальчук О.С., Голік Л.О. Теорія і практика полікультурної освіти в сучасній школі Росії. – Луцьк: Надстир’я, 2003. – 175 с. – Бібліогр.: С. 170–173.
Поштарева Т.В. Формирование этнокультурной компетентности // Педагогика. – 2005. – №3. – C. 35-42.
Пуховська Л.П. Професійна підготовка вчителів у Західній Європі: спільність і розбіжності / Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України. – К.: Вища школа, 1997. – 179 с.
Чертюк Л.П. Диалог культур – основной принцип поликультурного образования // Розвиток особистості в полікультурному освітньому просторі. – Черкаси, 2005. – C. 76–77.
Якса Н.В. Міжкультурна взаємодія суб’єктів освітнього простору: Навч. посіб. для студ. внз. – Житомир: ЖДУ ім. І. Франка, 2007. – 312 с.
American Association of Colleges for Teacher Education. No One model American. A Statement on Multicultural Education-http://www.aacte.org/About s/multiculturaledstatement.pdf
American Association of Colleges for Teacher Education. Windspread Conference ‘Preparing Teachers for Diverse students’ // http: // www.johnsonfdn.org / 03conferences
Banks J.A. Approaches to Multicultural Reform. In: J.A. Banks, C.A. Banks, eds. Multicultural Education: Issues and Perspectives. – Boston: Allyn and Bacon, 1999. – P. 3-31.
Commette on Multicultural Education. Educators’ Preparation for Cultural and Linguistic Diversity: A Call to Action http://www.aacte.org/Programs/ Multicultural /culturallinguistic.pdf
Garcia R.L. Education for cultural Pruralism: Global Roots Stew. – Bloomington: Phi Delta Kappa, 1981. – 36 p.
Gay G. Building cultural bridges: A bold proposal for teacher education // Education and Urban Society. – 1993. – №25 (3). – P. 285-289.
Gollnick D. M., Chinn P.C. Multicultural education in a pluralistic society. – 6th ed. – New York: Merrill, 2002. – 300 p.
Jennings L.B., Smith C.P. Examining the role of critical inquiry for transformative practices: two joint case studies of multicultural teacher education // Teacher College Record. – 2002. – V. 104(3). – P. 456-481.
Langston University Teacher Education Program. School of Education and Behavioral Studies //https: // www.universities.com / On Campus / Langston University
Moll L.C. Literacy research in community and classrooms: A sociocultural approach / R. Beach, J.L. Green, M.L. Kamil (Eds.). Multidisciplinary perspectives on literacy research. – Urbana, IL:National Council of Теасhers of English, 1992. – P. 211-244.
Reed D.F. Multicultural Education for preservice students // Action in Teacher Education. – 1993. – №15(3). – P. 27-34.
Villegas A.M. Culturally responsive pedagogy for the 1990’s and beyond. – Washington: ERIC Clearinghouse on Teacher Education. – 1991. – P. 568-599.
Zeichner K. Educating teachers for cultural diversity / K. Zeichner, S. Melnick, and M. L. Gomes (eds.). Currents of preservice teacher education. – New-York: Teachers College Press. – 1996. – P. 133-175 .
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Олена Гончаренко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.