Педагогічне лідерство та педагогічні команди як чинники вдосконалення управління педагогічним процесом у школах Велико Британії

Authors

  • Ірина Постоленко

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.1-2.2010.18101

Abstract

У статті розглянуто головні чинники удосконалення управління педагогічним процесом у школах Великої Британії; розкрито зміст понять «педагогічна команда», «педагогічне лідерство», визначені базові компетентності, якими має володіти керівник навчального закладу.

В статье представлены инновации в оценивании учебных достижений учащихся в странах Европейского Союза, которые состоят в акцентировании важности формирующего оценивания в учебном процессе школ. Автор раскрывает взгляды зарубежных ученых на сущностные характеристики этой методологии оценивания, позицию Брюсселя относительно ее роли в образовании в Сообществе и опыт государств-членов в сфере ее применения.

Innovations in the sphere of students’ achievements assessment in the European Union countries which consist in the stressing of the importance of the formative assessment for school education have been presented in the article. The author characterizes views of foreign scholars at its essence, the standpoint of Brussels with regard to its role for education within the Community and the member-states expertise in the area of its application.

 

 

References

Лазарев В.С. Управление инновациями в школе. Учебное пособие. – М., Центр педагогического образования, 2008. – С. 47-102.

Brent Davies, Linda Ellison, Christopher Bowring-Carr (2005) School Leadership in the 21st Century: Developing a Strategic Approach: RoutledgeFalmer, London, P. 19-105.

Bush, T. and Glover, D. (2003) School Leadership: Concepts and Evidence, Nottingham: NCSL, Р. 10.

Caldwell, B. J. and Spinks, J. M. (1992) Leading the Self-managing School, London: Falmer Press, Р. 92.

Carmichael, L. (1993) ‘The management paradigm shift’, unpublished presentation to the National Project on the Quality of Teaching and Learning, Adelaide, Р. 9.

Chaleff, I. (1995) ‘All hail the brave follower’, The QANTAS Club, November, Р. 46.

DePree, M. (1993) Leadership Jazz, New York: Dell, Р.11.

Forde, R., Hobby, A. and Lees, A. (2000) The Lessons of Leadership, London: Hay Management Consultants, Р. 4.

HayGroup (2001) The Manager Competency Model. Boston, MA: Hay Resources Direct, Р. 1.

HayGroup (2000) Raising Achievement in our Schools: Models of Excellence for Headteachers in Different Settings. Boston, MA: Hay Resources Direct, Р.2.

Hersey, P. (1990) Mentoring and Coaching: A Development Program for Educational Leaders, Reston, VA: NASSP, Р. 86.

Korac-Kakabadse, N. and Kakabadse, A. (1998) ‘Vision, visionary leadership and the visioning process: An overview’, in Kakabadse, A., Nortier, F. and Abramovici, N-B. Success in Sight, London: International Thomson Business Press, Р. 9.

Manz, C. & Sims, H. (1994) Superleadership, New York: Berkeley, Р. 32.

NCSL (2003) Consultation on the National Standards for Headteachers, Nottingham: NCSL, Р. 3.

TTA (2003b) Induction Standards for Newly Qualified Teachers, London: TTA, Р. 4.

TTA (2003a) Qualifying to teach, Р.3. – Режим доступу: www.tta.gov.uk/qtsstandards/index.htm

Senge, P.M. (1990) The Fifth Discipline: The Art and Practice of the Learning Organisation, New York: Doubleday, Р. 12.

How to Cite

Постоленко, І. (2013). Педагогічне лідерство та педагогічні команди як чинники вдосконалення управління педагогічним процесом у школах Велико Британії. Studies in Comparative Education, (1-2). https://doi.org/10.31499/2306-5532.1-2.2010.18101

Issue

Section

PEDAGOGICNYI PERSONAL