Теорія і практика освітніх інновацій у контексті проектно-дослідницького підходу
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.1-2.2010.18163Abstract
На підставі аналізу існуючих концепцій проектно-дослідницького підходу у статті розкрито його походження, конкретизовано його сутнісні ознаки як різновиду методології сучасного педагогічного дослідження; систематизовано результати практичного використання проектно-дослідницького підходу у зарубіжній освітній практиці, інноваційній педагогічній діяльності.
На основе анализа современных концепций проектно-исследовательского подхода в статье представлена характеристика терминологической эволюции понятия, конкретизированы его существенные признаки как разновидности методологии современного педагогического исследования; систематизированы результаты практического использования проектно-исследовательского подхода в зарубежной образовательной практике, определена его роль в формировании теории и модернизации практики образовательных инноваций.
On the basis of the Design-Based Research ideas analysis the terminological evolution of the conception is characterized; essential distinctions of The Design-Based Research Methodology’s point of view are represented; outcomes of The Design-Based Research application on the foreign pedagogical practice are systematized; The role of the Design Experiment’s in the pedagogy and learning development is concretized at this article.
References
Стратегія інноваційного розвитку України на 2010–2020 роки в умовах глобалізацій них викликів/ Авт.-упоряд.: Г.О. Андрощук, І.Б. Жуляєв, Б.Г. Чижевський, М.М. Шевченко. – К.: парламентське видавництво, 2009. – 632 с.
Andriessen D. Combining Design-Based Research and Action Research to Test Managtmtnt Solutions. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.weightlesswealth.com/.../ Andriessen%20DBR%20and%20Action%20Research.PDF
Ben-Zviassaraf O., Orion N. A Design Based Researh of an Earth Systems Based Environmental Curriculum// Evrasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education. – 2009, 5(1), 47-62. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ejmste.com/v5n1/EURASIA_v5n1_Assarat.pdf
Cobb, P., Confrey, J., DiSessa, A., Lenhrer, R. and Schauble, L. (2003). Design Experiments in Educational Research. Educational Researcher. 32(1), 9. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://it.coe.uga.edu/inforum/paper110/Akilli_DBR_vs_MM_ITForum.pdf
Dede C., Nelson B., Ketelhut D.J., Clarke J., Bowman C. Design-based Strategies for Studying Situated Learning in a Multi-user Virtual Environments. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://muve.gse.harvard.edu/rivercityproject/.../dede/CLS04.pdf
Design-Based Research. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://en.wikipedia.org/wiki/ Design_Based _Research
Design-Based Research: An Emerging Paradigm for Educational Inquiry// Educational Researcher, 2003. Vol.32(1), pp.5-8. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:// ees.edc.org/cwis_docs/NEWS…/Design_Research_Coll_EMERGING.pdf
DiSessa, A. (2006) Design-Based Research Theory 2 and Pactice. Presented at the London Knowledge Lab. 2 November 2006. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:// www.lkl.ac.uk/video/disessa//06.htm
Hoadley C. Creating context: Design-Based Research in creating and under standing CSCL. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http:// www.tophe.net/papers/csc/02hoadley.pdf
Kelly A. E. Research as Design. // Educational Researchers, 2003, Vol. 32(1), pp. 3-4. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ethiopia-ed.net/images/157532261.pdf
Reeves, T. Interview. http://projects.coe.uga.edu/dbr/expertinterview.htm
Sandoval W., Bell Ph. Design-Based Research Methods for Studying Learning in Context: Introduction// Educational Psychologist, 2004,Vol.39(4), pp. 199-201. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.gseis.ucla.edu/faculty/sandoval/pdf/epdbr/EPDBR_Intro.pdf
Thoresen V. W., Jegou F., Girardi S. LOLA project (Looking for Likely Alternative). [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http: //fulltest.bibsys.no/hihm/oppdragsrapport/2009/02/opprapp02_2009.pdf
Wang, F., Hannafin, M.J. (2004). Using Design-Based Research in Design and Research of Technology-Enhanced Learning Environment (TELEs). – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.maplewind.com/research/wanghannafin04a.pdf
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Олена Листопад
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.