Порівняльна педагогіка: здобутки двохсотлітнього розвитку та сучасні проблеми
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2010.18334Abstract
Проаналізовано еволюцію методологічних засад і методів порівняльної педагогіки протягом двох століть її розвитку; висвітлено сучасні характеристики і проблеми педагогічної компаративістики світового рівня; запропоновано рекомендації до виконання порівняльно-педагогічних досліджень в Україні.
Проанализирована эволюция методологических основ и методов сравнительной педагогики в течение двух столетий ее развития; представлены современные характеристики и проблемы педагогической компаративистики мирового уровня, предложены рекомендации по выполнению сравнительно-педагогических исследований в Украине.
The author analyses the methodological foundations and methods of comparative education during two centuries of its development; highlights modern characteristics and problems of the world level pedagogical comparativistics; proposes recommendations on working out research in comparative education in Ukraine
References
Єгоров Г., Лавриченко Н. Тенденції розвитку порівняльної педагогіки за кордоном / Георгій Єгоров, Наталія Лавриченко // Шлях освіти. – 1999. – № 1. – С. 19–23.
Овчарук О. Тенденції та підходи до порівняльних досліджень в галузі освіти / Оксана Овчарук // Шлях освіти. – 1998. – № 2. – С. 19–20.
Bray M. Comparative Education in the Era of Globalisation: Evolution, Missions and Roles / Mark Bray // Policy Futures in Education. – 2003. – Vol. 1. – No 2. – P. 209–224.
Crossley M. Comparative and International Education: Contemporary Challenges, Reconceptualisation and New Directions for the Field / Michael Crossley // Current Issues in Comparative Education. – 2002. – Vol. 4 (2). – P. 81–86.
Kelly G.P. Debates and Trends in Comparative Education / Gail P. Kelly // Emergent Issues in Education. Comparative Perspectives. Robert F. Arnove (Editor). – Albany : State University of New York Press, 1992. – P. 13–22.
Mattheou D. The Changing Educational Context and the Quest for a New Paradigm in Comparative Education / Dimitris Mattheou // International Handbook of Comparative Education. Part One. Editors Robert Cowen and Andreas M. Kazamias. – London – New York : Springer Dordrecht Heidelberg, 2009. – P. 59–68.
Mitter W. Comparative Education in Europe / Wolfgang Mitter // International Handbook of Comparative Education. Part One. Editors Robert Cowen and Andreas M. Kazamias. – London – New York : Springer Dordrecht Heidelberg, 2009. – P. 87–98.
Olivera C.E. Comparative education: towards a basic theory // Carlos E. Olivera // Prospects. – 1988 (66). – Vol. XVII, No. 2. – P. 167–185.
Phillips D. Comparative Education: method / David Phillips // Research in Comparative and International Education. – 2006. – Vol. 1, No. 1. – P. 301–319.
Rust V.D., Johnstone B, Allaf C. Reflections on the Development of Comparative Education / Val D. Rust, Brian Johnstone, Carine Allaf // International Handbook of Comparative Education. Part One. Editors Robert Cowen and Andreas M. Kazamias. – London – New York : Springer Dordrecht Heidelberg, 2009. – P. 121–135.
Wolhunter C.C. Review of the Review: constructing the identity of comparative education / C.C. Wolhunter // Research in Comparative and International Education. – 2008. – Vol. 3, No. 4. – P. 323–344.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Олена Локшина
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.