Порівняльна педагогіка: здобутки двохсотлітнього розвитку та сучасні проблеми

Authors

  • Олена Локшина

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2010.18334

Abstract

Проаналізовано еволюцію методологічних засад і методів порівняльної педагогіки протягом двох століть її розвитку; висвітлено сучасні характеристики і проблеми педагогічної компаративістики світового рівня; запропоновано рекомендації до виконання порівняльно-педагогічних досліджень в Україні.

Проанализирована эволюция методологических основ и методов сравнительной педагогики в течение двух столетий ее развития; представлены современные характеристики и проблемы педагогической компаративистики мирового уровня, предложены рекомендации по выполнению сравнительно-педагогических исследований в Украине.

The author analyses the methodological foundations and methods of comparative education during two centuries of its development; highlights modern characteristics and problems of the world level pedagogical comparativistics; proposes recommendations on working out research in comparative education in Ukraine

 

 

References

Єгоров Г., Лавриченко Н. Тенденції розвитку порівняльної педагогіки за кордоном / Георгій Єгоров, Наталія Лавриченко // Шлях освіти. – 1999. – № 1. – С. 19–23.

Овчарук О. Тенденції та підходи до порівняльних досліджень в галузі освіти / Оксана Овчарук // Шлях освіти. – 1998. – № 2. – С. 19–20.

Bray M. Comparative Education in the Era of Globalisation: Evolution, Missions and Roles / Mark Bray // Policy Futures in Education. – 2003. – Vol. 1. – No 2. – P. 209–224.

Crossley M. Comparative and International Education: Contemporary Challenges, Reconceptualisation and New Directions for the Field / Michael Crossley // Current Issues in Comparative Education. – 2002. – Vol. 4 (2). – P. 81–86.

Kelly G.P. Debates and Trends in Comparative Education / Gail P. Kelly // Emergent Issues in Education. Comparative Perspectives. Robert F. Arnove (Editor). – Albany : State University of New York Press, 1992. – P. 13–22.

Mattheou D. The Changing Educational Context and the Quest for a New Paradigm in Comparative Education / Dimitris Mattheou // International Handbook of Comparative Education. Part One. Editors Robert Cowen and Andreas M. Kazamias. – London – New York : Springer Dordrecht Heidelberg, 2009. – P. 59–68.

Mitter W. Comparative Education in Europe / Wolfgang Mitter // International Handbook of Comparative Education. Part One. Editors Robert Cowen and Andreas M. Kazamias. – London – New York : Springer Dordrecht Heidelberg, 2009. – P. 87–98.

Olivera C.E. Comparative education: towards a basic theory // Carlos E. Olivera // Prospects. – 1988 (66). – Vol. XVII, No. 2. – P. 167–185.

Phillips D. Comparative Education: method / David Phillips // Research in Comparative and International Education. – 2006. – Vol. 1, No. 1. – P. 301–319.

Rust V.D., Johnstone B, Allaf C. Reflections on the Development of Comparative Education / Val D. Rust, Brian Johnstone, Carine Allaf // International Handbook of Comparative Education. Part One. Editors Robert Cowen and Andreas M. Kazamias. – London – New York : Springer Dordrecht Heidelberg, 2009. – P. 121–135.

Wolhunter C.C. Review of the Review: constructing the identity of comparative education / C.C. Wolhunter // Research in Comparative and International Education. – 2008. – Vol. 3, No. 4. – P. 323–344.

How to Cite

Локшина, О. (2013). Порівняльна педагогіка: здобутки двохсотлітнього розвитку та сучасні проблеми. Studies in Comparative Education, (3-4). https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2010.18334

Issue

Section

ISTORIYA TA METODOLOGIYA PORIVNIALNYH DOSLIDZHEN