Роль Й.Ф. Гербарта у розвитку світової педагогічної науки
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2010.18338Abstract
Стаття присвячена аналізу сучасних підходів зарубіжних учених-педагогів до визначення ролі теорії виховання Йоганна Фрідріха Гербарта, представника німецького освітнього руху кінця ХVIII – першої половини ХІХ століття, у світовій педагогічній науці.
В статье анализируются современные подходы зарубежных ученых-педагогов в определении роли теории воспитания выдающегося представителя немецкого образовательного движения конца ХVІІІ – начала ХІХ века – И.Ф. Гербарта – в развитии мировой педагогической науки.
The article focuses on the analysis of views of foreign educationalists on the theory by J. Fr. Herbart, a famous representative of educational movement in Germany in late 18th – early 19th centuries, in the development of pedagogical science in the world.
References
Джуринский А. Н. Зарубежная школа: история и современность / А. Н. Джуринский. – М., 1992. – 177 с.
Захарченко М. В. В поисках смысла: Преодоление современности / М. В. Захарченко // Педагогика. – М., 2002. – № 6. – С. 7–14.
Заякин О. Р. Гербарт и Ушинский о воспитании, [1776–1841 гг.], [1824–1870 гг.] / О. Р. Заякин // Актуальные психолого-педагогические проблемы образования. – Бийск, 1997. – С. 24–29.
История педагогики и образования. От зарождения воспитания в первобытном обществе до конца ХХ века: Учебное пособие для педагогических учебных заведений / Под общ. ред. акад. А. И. Пискунова. – 3-е изд., испр. и доп. – М.: ТЦ Сфера, 2006. – 496 с.
Козлова Г. Н. Воспитание в системе деятельности отечественной общеобразовательной средней школы (первая половина ХХ в.): дис. д-ра пед. наук: 13.00.01 / Нижегородский государственный педагогический университет. – Нижний Новгород, 2005. – 365 с.
Латышина Д. И. История образования и педагогической мысли. Д. И. Латишина. – М., 2005. – С. 179–197.
Лекторский В. А. О настоящем и будущем // Вопросы филисофии. – 2007. – № 1. – С. 3–15.
Липинський В.В. Концепція та модель освіти в УСРР у 20-ті рр. [Текст] / В. В. Липинський // Український історичний журнал. – 1999. – № 5. – С. 3–15.
Пальчевский С. С. Педагогіка: Навч. посіб. 2-е вид. – К.: Каравела, 2008. – 496 с.
Педагогіка: Навчальний посібник / Волкова Н. П. – Київ: Видавничий центр «Академія», 2003. – 616 с.
Плотникова Е. Б. Воспитывающее обучение: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / Е. Б. Плотникова. – М.: Издательский центр «Академия», 2010. – 176 с.
Рабинович В. Л. На заметку для современной школы // Вопросы философии. – 1997. – № 2. – С. 39–43.
Степашко Л. А. Философия и история образования. – М.: «Флинта», 1999. – 272 с.
Сюбарева И. Ф. Система образования Калининградской области: прошлое и настоящее // Педагогика. – 2005. – № 4. – С. 83–87.
Тулупова О. В. Проблема соотношения обучения и воспитания в педагогическом наследии И. Ф. Гербарта // Педагогика. – 2003. – № 5. – С. 71–78.
Хильгенхегер Н. Иоганн Фридрих Гербарт // Перспективы. Вопросы образования. Мыслители образования. – 1994. – № 3/4 (87/88). – С. 227–242.
Asmus W. Der «menschliche» Herbart. A. Henn Verlag, Abt. Druckerei. – Düsseldorf: Benrath, 1976. – 69 s.
Basiswissen Pädagogik: Historische Pädagogik / hrsg. von Christine Lost und Christian Ritzi. – Baltmannsweiler: Schneider – Verl. Hohengehren. Bd. 4. Gerhard Müßener (Hrsg.): Johann Friedrich Herbart. – 2002. – 333 s.
Benner D. Die Pädagogik Herbarts. Eine problemgeschichtliche Einführung in die Systematik neuzeitlicher Pädagogik. Weinheim / München, 1986. – 231 s.
Die Pädagogik Herbarts, herausgegeben von H. Nohl, E. Weniger, G. Geissler. Verlag Julius Beltz. Weinheim, 1948. – 183 s.
Fietz R. (Hrsg.): Johann Friedrich Herbart aus Oldenburg (1776–1841). Eine Ausstellung der Landesbibliothek Oldenburg im Rahmen der Kulturwochen der Bundesrepublik Deutschland in der Baltischen Region. Holzberg Verlag, Oldenburg 1993. – 140 s.
Geißler E. Herbarts Lehre vom erziehenden Unterricht. In: Busch F.W. / Raapke H.-D. (Hg.): Johann Friedrich Herbart. Leben und Werk in den Widersprüchen seiner Zeit. Neun Analysen. Oldenburg 1976, S. 79–88.
Gerner B. Herbart: Interpretation und Kritik. Ehrenwirth Verlag KG München, 1971. – 133 s.
Herbart und die Göttinger Sieben. Zum Verhältnis von Pädagogik und Politik / Klaus Prange (Hg.). [Im Auftr. der Internationalen Herbartgesellschaft]. – Oldenburg, 2003. – S. 3–19.
Lorenz Н. Das Leben und Werk Johann Friedrich Herbarts 1776–1841 aus neuer Sicht. 2009. http: //www.hansjurgen.lorenz@t - online.de.
Lutz M. Erziehungswissenschaft und Erziehungspraxis. – München, 1981. – S. 38–40.
Rainer Bolle, Gabriele Weigand. Johann Friedrich Herbart 1806–2006. 200 Jahre Allgemeine Pädagogik. Wirkungsgeschichtliche Impulse. Waxmann Verlag GmbH, Münster, 2007. – 164 s.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Ірина Гоштанар
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.