Багатомовна освіта - пріотітетний напрям розвитку європейської мовної галузі

Authors

  • Оксана Першукова

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2010.18339

Abstract

У статті розглянуто актуальні проблеми розвитку мовної галузі в країнах Європи. Названо причини, що визначають необхідність нового підходу до її реалізації. Окрема увага звертається на багатомовну освіту як дієвий засіб формування багатомовності європейців в умовах полікультурного соціуму.

В статье рассмотрены актуальные проблемы развития языковой отрасли в странах Европы. Названы причины, определяющие необходимость нового подхода. Отдельное внимание уделено многоязычному образованию как действенному способу формирования многоязычия европейцев в условиях поликультурного социума.

The article deals with the actual problems analysis in the field of learning languages in the European countries. The reasons of a new approach necessity have been indicated. Special attention has been paid to plurilingual education as a means of multilingualism of the European citizens’ forming under the conditions of multicultural society

 

 

References

Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching and Assessment. – Council of Europe, 2001. – 274 p.

Beacco, J., Byram, M. From Linguistic Diversity to Plurilingual Education. Guide for the development of Language Education Policies in Europe Executive Version / J. Beacco, M. Byram, Council of Europe, 2007. – 51 p.

Coste, D., Moore, D., Zarate, G. Plurilingual and Pluricultural Competence. Studies towards a Common European Framework of reference for language learning and teaching / D. Coste, D. Moore, G. Zarate, Council of Europe, Language Policy Division, 2009. – 51 р.

Fleming, M. Languages of Schooling and the Right to Plurilingual and Intercultural education. Intergovernmental Conference / M. Fleming. – Strasbourg: Council of Europe, Language Policy Division, 2009. – 63 p.

Plurilingualism promotion Plan. A language policy for Andalusian society. – Council of Europe, Language Policy Division, Regional Ministry of education. – 2007. – 73 p. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.coe.int/t/dg4/portfolio/default.asp?l=e&m=/main_pages

Commission Working Document Report on the implementation of the Action Plan «Promoting language learning and linguistic diversity» Commission of the European communities, Brussels 15.11.2007. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://ec/europa/eu./education/policies/lang/doc/com 554_en.pdf (19.06.2009)

Content and language integrated learning (CLIL) at school in Europe. – Eurydice, 2006. – 80 p.

Ломакина И. С. Изучение иностранных языков в ЕС в контексте политики мультилингвизма / И. С. Ломакина // Иностранные языки в школе. – 2008. – № 3. – С. 101–108.

Никитенко, З. Н. Школьное образование в Европе / З. Н. Никитенко // Иностранные языки в школе. – 2010. – № 2. – С. 2–10.

Першукова, О. О. Соціально-культурні особливості мовної ситуації в Європі / О. О. Першукова // Шлях освіти. – 2010. – № 2. – С. 19–25.

Смирнова, О. А. Европейский мультилингвизм / О. А. Смирнова // Иностранные языки в школе. – 2007. – № 3. – С. 94–100.

Смирнова, О. А. Роль Франции и французького язика в современном линво культурном процессе Обьединенной Европы / О. А. Смирнова // Иностранные языки в школе. – 2007. – № 2. – С. 102–109.

How to Cite

Першукова, О. (2013). Багатомовна освіта - пріотітетний напрям розвитку європейської мовної галузі. Studies in Comparative Education, (3-4). https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2010.18339

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA