Багатомовна освіта - пріотітетний напрям розвитку європейської мовної галузі
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2010.18339Abstract
У статті розглянуто актуальні проблеми розвитку мовної галузі в країнах Європи. Названо причини, що визначають необхідність нового підходу до її реалізації. Окрема увага звертається на багатомовну освіту як дієвий засіб формування багатомовності європейців в умовах полікультурного соціуму.
В статье рассмотрены актуальные проблемы развития языковой отрасли в странах Европы. Названы причины, определяющие необходимость нового подхода. Отдельное внимание уделено многоязычному образованию как действенному способу формирования многоязычия европейцев в условиях поликультурного социума.
The article deals with the actual problems analysis in the field of learning languages in the European countries. The reasons of a new approach necessity have been indicated. Special attention has been paid to plurilingual education as a means of multilingualism of the European citizens’ forming under the conditions of multicultural society
References
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching and Assessment. – Council of Europe, 2001. – 274 p.
Beacco, J., Byram, M. From Linguistic Diversity to Plurilingual Education. Guide for the development of Language Education Policies in Europe Executive Version / J. Beacco, M. Byram, Council of Europe, 2007. – 51 p.
Coste, D., Moore, D., Zarate, G. Plurilingual and Pluricultural Competence. Studies towards a Common European Framework of reference for language learning and teaching / D. Coste, D. Moore, G. Zarate, Council of Europe, Language Policy Division, 2009. – 51 р.
Fleming, M. Languages of Schooling and the Right to Plurilingual and Intercultural education. Intergovernmental Conference / M. Fleming. – Strasbourg: Council of Europe, Language Policy Division, 2009. – 63 p.
Plurilingualism promotion Plan. A language policy for Andalusian society. – Council of Europe, Language Policy Division, Regional Ministry of education. – 2007. – 73 p. – [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.coe.int/t/dg4/portfolio/default.asp?l=e&m=/main_pages
Commission Working Document Report on the implementation of the Action Plan «Promoting language learning and linguistic diversity» Commission of the European communities, Brussels 15.11.2007. [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://ec/europa/eu./education/policies/lang/doc/com 554_en.pdf (19.06.2009)
Content and language integrated learning (CLIL) at school in Europe. – Eurydice, 2006. – 80 p.
Ломакина И. С. Изучение иностранных языков в ЕС в контексте политики мультилингвизма / И. С. Ломакина // Иностранные языки в школе. – 2008. – № 3. – С. 101–108.
Никитенко, З. Н. Школьное образование в Европе / З. Н. Никитенко // Иностранные языки в школе. – 2010. – № 2. – С. 2–10.
Першукова, О. О. Соціально-культурні особливості мовної ситуації в Європі / О. О. Першукова // Шлях освіти. – 2010. – № 2. – С. 19–25.
Смирнова, О. А. Европейский мультилингвизм / О. А. Смирнова // Иностранные языки в школе. – 2007. – № 3. – С. 94–100.
Смирнова, О. А. Роль Франции и французького язика в современном линво культурном процессе Обьединенной Европы / О. А. Смирнова // Иностранные языки в школе. – 2007. – № 2. – С. 102–109.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Оксана Першукова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.