BODY AND HEALTH AS THE GOODS? (PEDAGOGICAL AND SOCIOLOGICAL CONTEXTS)

Authors

  • mirosław Kowalski
  • Anita Famuła-Jurczak

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2010.18341

Abstract

У статті в соціологічно-педагогічному контексті розглядаються питання здоров’я наркозалежної людини. Автори підкреслюють, що здоров’я все більшою мірою зазнає споживацького ставлення. Це супроводжується різними видами залежності, викликаної прагненням задоволення, що, у свою чергу, завдає непоправної шкоди здоров’ю. Наводяться думки сучасних авторів, які вказують на зміну ціннісних орієнтирів, викликану зміною ставлення до власного здоров’я.

В статье в социально-педагогическом контексте рассматриваются проблемы здоровья наркозависимого человека. Авторы подчеркивают, что здоровье все в большей степени становится предметом потребления. Это сопровождается различными зависимостями, вызванными стремлением к удовольствию, что, в свою очередь, приносит непоправимый вред здоровью. Цитируются разные авторы, утверждающие, что происходят изменения в ценностных ориентирах, вызванные изменением отношения к собственному здоровью

The article discusses in pedagogical and sociological context human health of drug-addicts. The authors emphasize that health is increasingly becoming the subject of consumption. This is accompanied by the pursuit of happiness and pleasure and not getting care for good health. Referring to the current authors of the medicalization of life indicates a change in value system

 

 

References

John Paul II, I was looking for you..., Cracow 2005, p. 214.

Z. Melosik, The manhood crisis in the contemporary culture, Poznan 2002, p. 19.

Identity sign – is «a way of communication” by means of a system based on representation (sth represents sth different for sb) see M.F. Rogers, Barbie as a culture icon (trans. E. Klekot), Warsaw 2003, p. 181.

Sobolewski T. When a sign wins, «Znak» 2001, nr 8 (555), p. 71.

Fromm E. Revolution of the hope: towards a human technology (trans. H. Adamska), Poznan 2000; E. Fromm, About the art of existence: therapeutic aspects of psychoanalysis (trans. R. Saciuk), Warsaw 2005.

De Kerckhove D. Open intelligence: born o f the net society (trans. A. Hildebrandt), Warsaw, 2001, p. 62.

Rogers M.F. Barbie as a culture icon (trans. E. Klekot), Warsaw 2003, p. 178.

Krajewski M. Consuption and nowadays, «The Culture and the society» 1997, v. XLI, nr 3, p. 21.

Kowalski M., A. Gaweł, Health – value – education, Cracow 2006; M.

Kowalski, M. Dróżdż, Force and health in television pictures. Education through «everyday» TV, Cracow 2008.

Fedyn B., Health through education, in: Borders of education, M. Bugdol, M. Kapica, J. Pośpiech (red.), Raciborz 2004.

Fedyn B., Szepelawy M., Health behavior. The anthropopagogic context // Integralni pohled na clovieka J. Kratoška, Šteigl (red.), Olomouc 2003.

Ritzer G. Macdonaldisation of the society (trans. L. Stawowy), Warsaw 2003, p. 342.

Fromm E. Having or being (trans. J. Karłowski), Poznan 1997, p. 253.

Fukuyama F. The End of the Man (trans. B. Pietrzyk), Cracow 2004, p. 211.

Valverde C. Philosophical anthropology (trans. G. Ostrowski), Poznań 1998, pp. 337–338.

Gwozda M., Jocks – consuments without scruples , in: Youth subculture, yesterday and today, M. Filipiak (red.), Tyczyn 2001, pp. 181–190; Gwozda M., Shoppings – hobby, entertainment or addiction, in: If social pathologies..., E. Moczuk (red.), Rzeszow 2002, pp. 148–153.

How to Cite

Kowalski, mirosław, & Famuła-Jurczak, A. (2013). BODY AND HEALTH AS THE GOODS? (PEDAGOGICAL AND SOCIOLOGICAL CONTEXTS). Studies in Comparative Education, (3-4). https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2010.18341

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA