Характеристики автономного шкільного менеджменту в країнах Західної Європи
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2010.18344Abstract
В статті розглянуто впровадження автономного менеджменту в школах Західної Європи, як альтернативу традиційним структурним та функціональним моделям управління навчальними закладами. Розвиток шкільної автономії в європейському освітньому просторі проаналізовано в контексті децентралізаційних освітніх реформ.
В статье рассмотрено внедрение автономного менеджмента в школах Западной Европы как альтернативы традиционным структурным и функциональным моделям управления учебными заведениями. Развитие школьной автономии в европейском образовательном пространстве подлежит анализу в контексте децентрализационных образовательных реформ.
The article describes the implementation of autonomous management in the Western Europe schools as an alternative to the traditional structural and functional characteristics of schools’ governance. The development of the school autonomy in European educational dimension has been viewed from the point of decentralizing educational reforms
References
Сбруєва, А. Тенденції реформування середньої освіти розвинених англомовних країн в контексті глобалізації (90-ті рр. ХХ – початок ХХІ ст.): Монографія / А. А. Сбруєва. – Суми: ВАТ «Сумська обласна друкарня». Видавництво «Козацький вал», 2004. – 500 с.
Cook, T. D. School-based Management in the United States. Background paper prepared for the programmatic study on school-based management for the World Bank / T. D. Cook. – Washington: World Bank, 2007.
Leithwood, K., Menzies, T.Forms and Effects of School-Based Management: A Review / R. Leithwood, T. Menzies // Educational Policy. – 1998. – № 12(3). – Р. 315–345.
Lewis, M. Decentralizing Education: Do Communities and Parents Matter? / M. Lewis. – Washington: Center for Global Development, 2006.
Rowan, B., Camburn, E., Barnes, C. Benefi ting from Comprehensive School Reform: A Review of Research on CSR Implementation / B. Rowan, E. Camburn, C. Barnes // Putting Pieces Together: Lessons from Comprehensive School Reform. – Washington:
National Clearinghouse for Comprehensive School Reform, 2004.
What is School-Based Management? – Washington: The International Bank for Reconstruction and Development, 2007. – 21 p.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Олена Ковальчук
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.