Характеристики автономного шкільного менеджменту в країнах Західної Європи

Authors

  • Олена Ковальчук

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2010.18344

Abstract

В статті розглянуто впровадження автономного менеджменту в школах Західної Європи, як альтернативу традиційним структурним та функціональним моделям управління навчальними закладами. Розвиток шкільної автономії в європейському освітньому просторі проаналізовано в контексті децентралізаційних освітніх реформ.

В статье рассмотрено внедрение автономного менеджмента в школах Западной Европы как альтернативы традиционным структурным и функциональным моделям управления учебными заведениями. Развитие школьной автономии в европейском образовательном пространстве подлежит анализу в контексте децентрализационных образовательных реформ.

The article describes the implementation of autonomous management in the Western Europe schools as an alternative to the traditional structural and functional characteristics of schools’ governance. The development of the school autonomy in European educational dimension has been viewed from the point of decentralizing educational reforms

 

 

References

Сбруєва, А. Тенденції реформування середньої освіти розвинених англомовних країн в контексті глобалізації (90-ті рр. ХХ – початок ХХІ ст.): Монографія / А. А. Сбруєва. – Суми: ВАТ «Сумська обласна друкарня». Видавництво «Козацький вал», 2004. – 500 с.

Cook, T. D. School-based Management in the United States. Background paper prepared for the programmatic study on school-based management for the World Bank / T. D. Cook. – Washington: World Bank, 2007.

Leithwood, K., Menzies, T.Forms and Effects of School-Based Management: A Review / R. Leithwood, T. Menzies // Educational Policy. – 1998. – № 12(3). – Р. 315–345.

Lewis, M. Decentralizing Education: Do Communities and Parents Matter? / M. Lewis. – Washington: Center for Global Development, 2006.

Rowan, B., Camburn, E., Barnes, C. Benefi ting from Comprehensive School Reform: A Review of Research on CSR Implementation / B. Rowan, E. Camburn, C. Barnes // Putting Pieces Together: Lessons from Comprehensive School Reform. – Washington:

National Clearinghouse for Comprehensive School Reform, 2004.

What is School-Based Management? – Washington: The International Bank for Reconstruction and Development, 2007. – 21 p.

How to Cite

Ковальчук, О. (2013). Характеристики автономного шкільного менеджменту в країнах Західної Європи. Studies in Comparative Education, (3-4). https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2010.18344

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA