Забезпечення якості вищої освіти в умовах інтернаціоналізації глобального освітнього простору
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2010.18346Abstract
Стаття присвячена проблемі забезпечення якості вищої освіти в умовах її інтернаціоналізації. Автор досліджує диверсифікацію суб’єктів забезпечення вищої освіти та зумовленість їхніх дій сучасними підходами до реалізації концепції якості вищої освіти. В статті досліджується проектно-моніторингово-рекомендаційна діяльність ОЕСР як суб’єкта наднаціонального рівня, який забезпечує якість вищої освіти в регіональному і глобальному вимірах.
В статье рассмотрена проблема обеспечения качества высшего образования в условиях интернационализации высшего образования. Автор исследует диверсификацию субъектов и обусловленность их деятельности многоаспектностью концепции качества высшего образования. В статье исследуется проектно-мониторингово-рекомендационная деятельность ОЭСР как субъекта наднационального уровня, который обеспечивает качество высшего образования в региональном и глобальном масштабе
The article deals with the problem of higher education quality assurance in the context of internationalization of higher education. The author investigates diversity of actors in quality assurance and dependence of their activities on multilateralism of quality of higher education concept. Project, monitor and recommendation activities of OECD as an actor of supranational level, that assures higher education quality within regional and global space have been analyzed in the article.
References
de Wit H. Internationalization of Higher Education in the United States of America and Europe: a Historical, Comparative, and Conceptual Analysis. – Westport: Greenwood Press, 2002. – 270 p.
Knight J. Monitoring the Quality and Progress of Internationalisation// Journal of Studies in International Education. − the Hague: Nuffic, 2001. Vol. 5. – № 3. – 228–243 p.
OECD. Quality and Internationalisation in Higher Education – Paris: OECD, 1999 − 268 p.
OECD. Quality and Recognition in Higher Education– the Cross-border Challenge − Paris: OECD, 2004 − 203 p.
OECD/the World Bank. Cross-border Tertiary Education – a
Way towards Capacity Development – Paris: OECD, 2007 – 200 p.
OECD. Tertiary Education for the Knowledge Society – Vol. 1. – Paris: OECD, 2008. – 259–324 p.
OECD. Assessment of Higher Education Learning Outcomes. – Paris: OECD, 2009. – 14 p.
OECD. Higher Education to 2030 – Vol. 2. – Paris: OECD, 2009. – 323–352 p.
Papadopoulos G. Education 1960–1990. The OECD Perspective. – Paris: OECD, 1994.
UNESCO/OECD. Guidelines for Quality Provision in Cross-border Higher Education – Paris: OECD, 2005. – 40 p.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Світлана Вербицька
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.