Забезпечення якості вищої освіти в умовах інтернаціоналізації глобального освітнього простору

Authors

  • Світлана Вербицька

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2010.18346

Abstract

Стаття присвячена проблемі забезпечення якості вищої освіти в умовах її інтернаціоналізації. Автор досліджує диверсифікацію суб’єктів забезпечення вищої освіти та зумовленість їхніх дій сучасними підходами до реалізації концепції якості вищої освіти. В статті досліджується проектно-моніторингово-рекомендаційна діяльність ОЕСР як суб’єкта наднаціонального рівня, який забезпечує якість вищої освіти в регіональному і глобальному вимірах.

В статье рассмотрена проблема обеспечения качества высшего образования в условиях интернационализации высшего образования. Автор исследует диверсификацию субъектов и обусловленность их деятельности многоаспектностью концепции качества высшего образования. В статье исследуется проектно-мониторингово-рекомендационная деятельность ОЭСР как субъекта наднационального уровня, который обеспечивает качество высшего образования в региональном и глобальном масштабе

The article deals with the problem of higher education quality assurance in the context of internationalization of higher education. The author investigates diversity of actors in quality assurance and dependence of their activities on multilateralism of quality of higher education concept. Project, monitor and recommendation activities of OECD as an actor of supranational level, that assures higher education quality within regional and global space have been analyzed in the article.

 

 

References

de Wit H. Internationalization of Higher Education in the United States of America and Europe: a Historical, Comparative, and Conceptual Analysis. – Westport: Greenwood Press, 2002. – 270 p.

Knight J. Monitoring the Quality and Progress of Internationalisation// Journal of Studies in International Education. − the Hague: Nuffic, 2001. Vol. 5. – № 3. – 228–243 p.

OECD. Quality and Internationalisation in Higher Education – Paris: OECD, 1999 − 268 p.

OECD. Quality and Recognition in Higher Education– the Cross-border Challenge − Paris: OECD, 2004 − 203 p.

OECD/the World Bank. Cross-border Tertiary Education – a

Way towards Capacity Development – Paris: OECD, 2007 – 200 p.

OECD. Tertiary Education for the Knowledge Society – Vol. 1. – Paris: OECD, 2008. – 259–324 p.

OECD. Assessment of Higher Education Learning Outcomes. – Paris: OECD, 2009. – 14 p.

OECD. Higher Education to 2030 – Vol. 2. – Paris: OECD, 2009. – 323–352 p.

Papadopoulos G. Education 1960–1990. The OECD Perspective. – Paris: OECD, 1994.

UNESCO/OECD. Guidelines for Quality Provision in Cross-border Higher Education – Paris: OECD, 2005. – 40 p.

How to Cite

Вербицька, С. (2013). Забезпечення якості вищої освіти в умовах інтернаціоналізації глобального освітнього простору. Studies in Comparative Education, (3-4). https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2010.18346

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA