Використання потенціалу навчальних предметів у процесі реалізації полікультурного виховання учнів державних середніх шкіл США
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2010.18354Abstract
У статті розглянута проблема реалізації полікультурного виховання учнів у державних середніх школах США. Автор доводить, що цей процес відбувається шляхом інтеграції полікультурної складової в навчальні плани і програми на всіх етапах загальної середньої освіти більшості обов’язкових навчальних курсів у США.
В статье рассмотрена проблема реализации поликультурного воспитания учащихся в государственных средних школах США. Автор обосновывает, что этот процесс осуществляется путем интеграции поликультурной составляющей в учебные планы и программы на всех этапах средней школы США.
The article deals with the issue of students’ multicultural education in the US public schools. The author considers that it is realized by the integration of multicultural component to the curriculum and educational programs on all stages of the American secondary school
References
Бєланова Р.А. Естетичне виховання учнів у школах США: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка і історія педагогіки» / Р. А. Бєланова. – Луганськ, 1997. – 18 с.
Джуринский А. Воспитание в России и за рубежом [Електронний ресурс] – М.: Просвещение. – 110 с. Режим доступу: http://prosv.informika.ru/metod/dgur/9.html
Лук’янчук С.Ф. Двомовне навчання в громадських школах США: минуле і сучасний стан. Наукові записки. Серія «Психологія і педагогіка». – Острог: Вид-во НаУ «Острозька Академія», 2007. – Вип. 9. – С. 290–299.
Adeeb, Patty and Bosnick, Janet. Hands-on Mathematics + Multicultural Education = Student Success [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http//www.edchange.org/multicultural/papers/math.html
D’Angelo, Andrea M. and Dixey, Brenda P. Using Multicultural Resources for Teachers to Combat Racial Prejudice in the Classroom [Електронний ресурс]: Early Childhood Education Journal. – Vol. 29. – #2. – Winter 2001. – P. 83–87. – с. 86 – Режим доступу до журн.: . http://www.content/l20nl69m37352377/fulltext.pdf
Escamilla, Kathy. Integrating Mexican-American History and Culture into the Social Studies Classroom [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ericdigests.org/1992-2/mexian.htm
Freed, B. Andrea. Multicultural Science Education: Myths, Legends, and Moon Phases. http//www.newhorizons.org/strategies/multicultural/freed.htm
Gollnick, Donna M., Chinn, Philip C. Multicultural Education for Exceptional Children [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ericdigests.org/pre-9220/exceptional.htm
Higgins, Jennifer Johnson. Multicultural Children’s Literature: Creating and Applying an Evaluation Tool in Response to the Needs of Urban Educators [Електронний ресурс] – Режим доступу: http://www.newhorizons.org/strategies/multicultural/higgins.htm
Legislative History of Hispanic Heritage Month [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.latino.sscnet.ucla.edu/heritage/hispan.htm
The status of bilingual education in America [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.proenglish.org/issues/education/bestatus.html
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Світлана Лук'янчук
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.