Полікультурна освіта як складова національного курикулуму Великої Британії
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2010.18355Abstract
У статті наголошено на тому, що на сучасному етапі реформування системи шкільного навчання у Великій Британії суттєво змінюються ціннісні орієнтири і зміст навчально-виховного процесу. Оновлений Національний курикулум дає учням різного етнічного походження більше шансів на отримання високоякісної освіти. Проаналізовані основні шляхи реалізації полікультурної складової шкільної освіти: введення полікультурної проблематики у зміст шкільних дисциплін та врахування культурних особливостей школярів при розробці шкільної навчально-виховної стратегії.
В статье сделаны акценты на том, что на современном этапе реформирования системы школьного образования в Великобритании существенно меняются ценностные ориентиры и содержание учебно-воспитательного процесса. Модернизированный Национальный куррикулум предоставляет учащимся разного этнического происхождения больше возможностей получать высококачественное образование. Проанализированы основные пути реализации поликультурной составляющей школьного образования: введение поликультурной проблематики в содержание школьных предметов и учет культурных особенностей школьников в разработке школьной учебно-воспитательной стратегии.
The article accentuates that at the modern stage of reforming school education in Great Britain values and content of education are being changed. The new National Curriculum gives more chances for receiving high quality education by ethnically diverse pupils. The main ways of realization of multicultural education are made in the article. They are introduction of multicultural problems into the content of school subjects and considering cultural identity of pupils in the development of school strategies
References
Лавриченко Н. М. Проблеми гуманістичного спрямування шкільної соціалізації: педагогічні розмисли і нотатки / Н. М. Лавриченко. – К.: ТОВ «Інсайт-плюс», 2006. – 279 с.
Лещинський О. Розвиток інтегрованих курсів природознавства у Великобританії / Олександр Ліщинський // Шлях освіти. – 2003. – № 3. – С. 22–26.
Dean J. Organising Learning in the Primary School Classroom. 2 ed. London and New York: Routledge, 1992. – 271 p.
Department for Education and Science. Education Reform Act (1988). – London: HMSO, 1988. – 63 p.
Jackson R. Inercultural education and religious diversity: interpretive and dialogical approaches from England // The religious dimension of intercultural education. Council of Europe. December, 2004. – 127 p.
National Curriculum online. – Режим доступу: http://curriculum.qcda.gov.uk/
Schemes of Work. – Dfes. – Режим доступу : http://www.standards. dfes.gov.uk
Watts S. Science Education for a Multicultural Society // Multicultural Education: Toward Good Practice. Ed. by Arora R.K. and Duncan C.G. London: Routledge and Kegan Paul, 1986. – P. 135–160.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Ольга Мілютіна
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.