Діяльність національної мережі партнерства шкіл щодо запровадження співпраці школи, сім'ї та громади (досвід США)

Authors

  • Наталія Голубкова

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2010.18357

Abstract

У статті здійснено аналіз діяльності Національної мережі партнерства шкіл (НМПШ) на сучасному етапі розвитку американського суспільства. Партнерство школи, сім’ї та громади розглядається як стратегія освітньої реформи, що спрямована на покращення успішності учнів і надання технічної допомоги тим школам, округам і штатам, які усвідомлюють важливість партнерських відносин між школою, сім’єю та громадою.

В статье осуществлен анализ деятельности Национальной сети партнерства школ на современном этапе развития американского общества. Партнерство школы, семьи и общины рассматривается как стратегия образовательной реформы, нацеленной на улучшение успеваемости учащихся и призвана оказывать техническую помощь тем школам, округам и штатам, которые понимают важность партнерских отношений между школой, семьёй и общиной.

The article analyses the activities of the National Network of Partnership Schools at the present stage of development of the American society. Partnership of school, family and community is viewed as an educational reform strategy aimed at improving student achievements and provides technical assistance to schools, districts and states that realize the importance of partnership relations between school, family and community

 

 

 

References

Eccles J. S., Harold R. D. Parent-school involvement during the early adolescent years // Teachers College Record. – 1993. – № 94. – Р. 568–587.

Epstein J. L. School/family/community partnerships: Caring for the children we share // Phi Delta Kappan. – 1995. – № 76. – Р. 701–712.

Epstein J., Sanders M. G., Simon B. S. School, family, and community partnerships: Your handbook for action. – Thousand Oaks, CA (USA): Sage, 2002. – 380 p.

Epstein J., Jansorn N. R. School, family, and community partnership link the plan // Educational Digest. – February 2004. – Vol. 69. – № 6. – P. 19–23.

Sanders M. G. Schools’ Programs and Progress in the National Network of Partnership Schools // The Journal of Educational Research. – 1999. – V. 92. – № 4. – P. 220–229.

Sanders M. G., Epstein J. L. International perspectives on school, family and community partnerships // Childhood Education. – 1998. – Vol. 74. – № 6. – Р. 340–342.

Simon B., Salinas K. C., Epstein J. L. Using technology to develop programs of school, family and community partnerships. Paper presented at the Families, Technology and Education Conference. – Champaign, IL, 1997, November. URL: http://ceep.crc.uiuc.edu/eecearchive/books/fte/links/simon-b.html

Turner R. The community school: All things to all people? // High School Magazine. – 1998, January/February. – Vol. 5. – P. 18–21.

How to Cite

Голубкова, Н. (2013). Діяльність національної мережі партнерства шкіл щодо запровадження співпраці школи, сім’ї та громади (досвід США). Studies in Comparative Education, (3-4). https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2010.18357

Issue

Section

OSVITNI SYSTEMY TA INSTYTUTSIYI