Perspectives of teacher professional development in Ukraine: discourses and practice
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2010.18468Abstract
Стаття є результатом плідної наукової співпраці у сфері порівняльної педагогіки, яка розгорнулась між дослідниками двох університетів – ДВНЗ «Менеджмент освіти АПН України» і Х Паризького університету (Сорбона). Проведення спільних досліджень і наукових проектів, оприлюднення результатів досліджень на міжнародних наукових зібраннях Європейської асоціації педагогічної освіти (ETEE), Європейської асоціації дослідників у сфері освіти (ECER), започаткування нових організаційних форм співпраці, таких як центр європейської інтеграції, обмін науковою інформацією та ідеями, – все це є ефективними важелями вибудови спільного дослідницького простору в Європі, а також інтеграції вітчизняної педагогічної науки. У статті представлено дискусію щодо перспектив професійного розвитку українських учителів у контексті ідей підвищення якості педагогічної освіти та дієвої партнерської підтримки вчителів.
В статье представлен анализ современной политики и контекста реформ педагогического образования в Украине. Авторы осветили трудности внедрения в профессиональную деятельность учителей новых социо-политических и культурных идей. Статья содержит дискуссию относительно перспектив профессионального развития украинских учителей в контексте идей повышения качества украинского образования и действенной партнерской поддержки учителей.
The article presents an analysis of recent policy and the contextual aspect of teacher education reforms in Ukraine. The authors highlight the difficulties encountered by Ukrainian teachers while assimilating new socio-political and cultural ideas in their professional activities. The article concludes with a discussion of perspectives for teacher professional development, improving the quality of teacher education and the partnership support this process
References
BARBIER J. M., CHAIX M. L., DEMAILLY L. (1994): Research and professional development. Materials for a study of the place of the research in the processes of professionalisation, INRP, Recherche et Formation, n°17 (in French).
COLLECTED REGULATORY DOCUMENTS ON GENERAL SECONDARY AND PRESCHOOL EDUCATION (2002): (Kiyiv, Ministry of Education and Science of Ukraine) (in Ukrainian ).
EDUCATION MODERNISATION IN UKRAINE (2004): An analytical overview. Results of a national survey of school heads of comprehensive educational institutions in Ukraine, Ministry of Education and Science and United Nations development programme through the
Education Policy and Peer Education Project.
IN-SERVICE ENGLISH TEACHER TRAINING IN UKRAINE (1998): Baseline study report. Ministry of Education of Ukraine and the British Council.
KILLEAVY M. (Ed) (2001): Professional development in teacher education, European journal of teacher education ATEE, v. 24 n.c2 (Taylor and Francis ltd, London, UK).
KORTHAGEN F. (2001): Linking practice and theory: the pedagogy of realistic teacher education. Annual meeting of the American Educational Research Association, Seattle,http://educ.queensu.ca/~ar/aera2001/Korthagen2001 .pdf
LING L. M., MACKENZIE N. (2001): The professional development of teachers in Australia, in Professional development in teacher education, European journal of teacher education ATEE, v. 24, P. 87–99, (Taylor and Francis ltd, London, UK).
PUKHOVSKA L. P. (1997): Professional teacher training in Western European countries: divergences and convergences (Kiev. Vyshcha Shkola) (in Ukrainian).
OLIYNIK V., DANYLENKO L. (Eds) (2005): In-service teacher training in Ukraine: contemporaneousness and perspectives for development (Kiev, Millennium) (in Ukrainian).
STATE TEACHER PROGRAM (2002): (Kiyiv, General Pedagogical Newspapers Editing Boards) (in Ukrainian).
SYSTEM OF PEDAGOGICAL EDUCATION AND PEDAGOGICAL INNOVATIONS. (2003): Analytical study. Project of International Renaissance Foundation (dir. V. Oliynik), edited by P. Zgaga (Poltava-Kiyiv, POIPPO, 102 p.) (in Ukrainian).
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Ludmila Pukhovska, Marina Sacilotto-Vasyienko
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.