Nowe technologie wspierające edukację i komunikację -Serwis Robobraille
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2010.18489Abstract
Стаття присвячена новим технологіям навчання дітей з особливими потребами. Основна увага приділена сервісу Робобрайль, призначеному для трансформації текстових файлів у звукові файли або в матеріали у Брайлі. Через послуги електронної пошти сервіс Робобрайль надає особам з проблемами читання друкованого слова (дислектикам або людям із проблемами зору) швидкий доступ до статей, книг і інтернет-сторінок. У статті представлені основні види навчальної діяльності з використанням сервісу Робобрайль.
Статья посвящена новым технологиям обучения детей с особенными нуждами. Главное внимание посвящено сервису Робобрайль, созданному для трансформации текстовых файлов в звуковые файлы или материалы в Брайле. Посредством электронной почты сервис Робобрайль предоставляет лицам с проблемами чтения (дислектикам и людям с проблемами зрения) возможность быстрого доступа к статьям, книгам и интернет-страницам. В статье представлены основные виды учебной деятельности с использованием названного сервиса.
The article is devoted to new technologies of teaching children with special needs. Main attention is paid to the Robobraille Service which is aimed at transforming text files into sound files and Braille texts. Via e-mail the Robobraille service provides people who have reading problems with an instant access to articles, books and web-sites. The article provides some teaching and learning activities with Robobraille Service as a means
References
Christensen L.B., Taking the RoboBraille Service to the Next Level [online]. Dostęp: www.sensus.dk/cgi bin/sensus/uploads/media/artikler/Article%20 %20Taking%20the%20RoboBraille%20Service%20to%20the%20Next%20Level [17.04.2010].
Kilian M., Geragogika specjalna w dobie starzenia się społeczeństw, w: Dylematy (niepełno)sprawności – rozważania na marginesie studiów kulturowo-społecznych, red. M. Dycht, L. Marszałek, Wyd. Salezjańskie, Warszawa, 2009.
Kirenko J., W stronę społecznego modelu niepełnosprawności, w: Pedagogika specjalna w reformowanym ustroju edukacyjnym, red. Z. Palak, Wyd. UMCS, Lublin, 2001.
Paplińska M., Brajl w nowoczesnych technologiach – kierunki przemian w edukacji i komunikacji niewidomych, w: Społeczeństwo równych szans. Tendencje i kierunki zmian, Gorajewska D. (red.), Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2005.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Emilia Śmiechowska-Petrocskij, Marlena Kilian
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.