Розвиток альтернативної освіти у постмодерний період: методологічний аспект

Authors

  • Оксана Заболотна

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2011.18511

Abstract

У статті порушено проблему використання постмодерністської методології для характеристики сучасної ситуації в освіті. Автор привертає увагу до різноманітності форм альтернативної освіти, акцентуючи на плюралізмі як основі освітньої політики і функціонування навчальних закладів. Як альтернативний стиль розв’язання освітніх проблем у статті висвітлено бріколаж. Холістичну освіту розглянуто як різновид альтернативної в єдності її цілей і процесуальних характеристик.

В статье поднята проблема использования постмодернистской методологии для характеристики современной ситуации в образовании. Автор привлекает внимание к разнообразию форм альтернативного образования, акцентируя плюрализм как принцип образовательной политики и функционирования учебных заведений. Бриколаж отражен в статье как альтертетивный стиль решения образовательных проблем. Холистическое образование рассмотрено как разновидность альтернативного в единстве его целей и процессуальных характеристик.

This paper explores the question of using postmodernist methodology for characterizing the current situation in education. It points to diversity of alterntive education having plurality as the key ground for educational policy and educational institutions functioning. Bricolage as an alternative style of solving problems has been presened in the article. Holistic education as both purpose and process is paid attention in the paper.

 

 

References

Периклис П. Личность в постмодернистском восприятии. К противоречиям современного образования / Павлидис Периклис // Инновации в образовании. – № 6. – 2005. – С. 55–64.

Bauman Z. Is There a Postmodern Sociology? / Zygmunt Bauman // Theory, Culture & Society. – 1988. – № 5. – P. 217–237.

Bernstein B. The Structuring of Pedagogic Discourse / Basil Bernstein // Class, Codes and Control. – 1993. – Vol. IV. – 367 p.

Comparative education: the dialectic of the global and the local / edited by Robert F. Amove and Carlos Alberto Torres. – Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, Inc, 2007. – 448 pages.

Derrida J. Writing and Difference / Jacques Derrida. – London: Routledge and Kegan Paul, 1978. – 366 p.

Lyotard J.-F. The Postmodern Condition: A Report on Knowledge / Jean-François Lyotard. – Manchester: Manchester University Press, 1987. – 381 p.

Hubík S. Mass Bricolage as a Source of Alternative Education / Stanislav Hubík // Czech Sociological Review. – 1997. – № 1. – P. 57–71.

Levi-Strauss C. The Savage Mind / Claude Lévi Strauss. – London: Weidenfeld and Nicolson, 1968. – P. 53.

Miller R. New Directions in Education: Selections from Holistic Educational Review / Ron Miller. – Brandon, VT: Holistic Education Press, 1991. – 362 p.

Nagata Y. Alternative education: global perspectives relevant to the Asia-Pacific Region / Yoshiyaki Nagata // Education in the Asia-Pacific Region: Issues, Concerns and Prospects. – vol. 10. – APERA, 2006. – 219 p.

Rosenau P.-M. Post-Modernism and the Social Sciences: Insights, Inroads, and Intrusions / Pauline M. Rosenau. – Princeton: Princeton University Press, 1993. – 194 p.

Stanford Encyclopedia of Philosophy. – Режим доступу: http://plato.stanford.edu/ entries/postmodernism/

Usher R., Edwards R. Postmodernism and Education / Robin Usher, Richard Edwards. – London: Routledge, 1994. – 246 p.

How to Cite

Заболотна, О. (2013). Розвиток альтернативної освіти у постмодерний період: методологічний аспект. Studies in Comparative Education, (1). https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2011.18511

Issue

Section

ISTORIYA TA METODOLOGIYA PORIVNIALNYH DOSLIDZHEN