Світоглядні основи моделювання громадянської освіти у шкільництві США

Authors

  • Наталія Лавриченко

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2011.18512

Abstract

Статтю присвячено аналізу моделей громадянської освіти школярів, що практикувались у США на певних етапах суспільного розвитку. Розглянуті моделі схарактеризовано з точки зору їх ідеологічної зумовленості, світоглядної орієнтації та функціонального призначення. Визначено головні чинники і тенденції розвитку громадянської освіти учнівської молоді у США.

Статья посвящена анализу моделей гражданского образования школьников, которые практиковались в США на определенных этапах общественного развития. Рассмотренные модели охарактеризованы с точки зрения их идеологической обусловленности, мировоззренческой ориентации и функционального назначения. Определены главенствующие факторы и тенденции развития гражданского образования учащейся молодежи в США.

The author of the article analyses citizenship education models practiced in the US in different social development periods. The above mentioned models have been characterized taking into account their world-view idea and functions. The principal factors and tendencies of citizenship education development in the US have been defined.

 

 

References

Гадамер Г. Г. Істина і метод. – Т. І. – Київ: Юніверс, 2000.

Кошолап О. Ф. Громадянське виховання учнівської молоді в США // Шлях освіти. – 2004. – № 2. – С. 24–27.

Callan E. Beyond Sentimental Civic Education, American Journal of Education. – № 102. – 1993. – Р. 190–221.

Dewey J. Democracy and Education. – N.Y. McMillan Co., 1916. – P. 25–26.

Ehman F. A The American school in the political socialization process. Review of Educational Researh.–1980. – № 50. – P. 99–119.

Encyclopedia of Childhood and Adolescence: Multicultural Education/Curriculum // http: // www.

Evans R. and Saxe D. W. Handbook on Teaching Social issues. Washington D. C.: National Council for the Social Studies. – 1996.

Galston W. Civic education in the liberal state. In Nancy L. Rosenblum (ed.). Liberalism and the moral life. Cambridge MA: Harvard University Press, 1989.

Giroux H. Critical theory and rationality in citizenship education. In H. Giroux and Purpel (eds), The Hidden Curriculum and Moral Education. Berkeley CA: McCutcheon. – Р. 321–60.

Grimm.D. Dose Europe Need A Constitution? European Law Journal1/3: 282-302.

Holden C. Education for Citizenship: Contribution of Social, Moral, and Cultural Education. In Young Citizens in Europe, ed. A. Ross. –London: CiCe. – 1999.

Kymlicka W. Nationalism, Multiculturalism, and Citizenship. – 2001.

МсLaughlin T. H. Citizenship, diversity, and education : a philosophical perspective. Journal of Moral Education № 21 (3). – 1992. – Р. 235–250.

Mosher R. et al. Preparing for Citizenship: Teaching Youth to live Democratically. – Westport CT: Praeger, 1994.

Nelson J. The Uncomfortable Relationship between Moral Education and Citizenship Instruction, in Richard Willson and Gordon Schochet (ed), Moral Development and Politics (Praeger). – Р. 256–285.

Soysal Y. Limits of Citizenship. Chicago: University of Chicago Press. – 1994. Арі (Urry J. Globalization and Citizenhsip, Journal of World Systems Research № 2. – 1999. – Р. 311–324.

Tyack D. B. Ways of seeing: an essay on the history of compulsory schooling. In R. M. Jaeger (ed.), Complementary Methods for Research in Education. – Washington DC: American Educational Research Association, 1988.

Yates M. and Youniss J. Roots of Civic Identity: International Perspectives on Community Service and Activism in Youth: Cambridge University Press, 1999.

How to Cite

Лавриченко, Н. (2013). Світоглядні основи моделювання громадянської освіти у шкільництві США. Studies in Comparative Education, (1). https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2011.18512

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA