Світоглядні основи моделювання громадянської освіти у шкільництві США
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2011.18512Abstract
Статтю присвячено аналізу моделей громадянської освіти школярів, що практикувались у США на певних етапах суспільного розвитку. Розглянуті моделі схарактеризовано з точки зору їх ідеологічної зумовленості, світоглядної орієнтації та функціонального призначення. Визначено головні чинники і тенденції розвитку громадянської освіти учнівської молоді у США.
Статья посвящена анализу моделей гражданского образования школьников, которые практиковались в США на определенных этапах общественного развития. Рассмотренные модели охарактеризованы с точки зрения их идеологической обусловленности, мировоззренческой ориентации и функционального назначения. Определены главенствующие факторы и тенденции развития гражданского образования учащейся молодежи в США.
The author of the article analyses citizenship education models practiced in the US in different social development periods. The above mentioned models have been characterized taking into account their world-view idea and functions. The principal factors and tendencies of citizenship education development in the US have been defined.
References
Гадамер Г. Г. Істина і метод. – Т. І. – Київ: Юніверс, 2000.
Кошолап О. Ф. Громадянське виховання учнівської молоді в США // Шлях освіти. – 2004. – № 2. – С. 24–27.
Callan E. Beyond Sentimental Civic Education, American Journal of Education. – № 102. – 1993. – Р. 190–221.
Dewey J. Democracy and Education. – N.Y. McMillan Co., 1916. – P. 25–26.
Ehman F. A The American school in the political socialization process. Review of Educational Researh.–1980. – № 50. – P. 99–119.
Encyclopedia of Childhood and Adolescence: Multicultural Education/Curriculum // http: // www.
Evans R. and Saxe D. W. Handbook on Teaching Social issues. Washington D. C.: National Council for the Social Studies. – 1996.
Galston W. Civic education in the liberal state. In Nancy L. Rosenblum (ed.). Liberalism and the moral life. Cambridge MA: Harvard University Press, 1989.
Giroux H. Critical theory and rationality in citizenship education. In H. Giroux and Purpel (eds), The Hidden Curriculum and Moral Education. Berkeley CA: McCutcheon. – Р. 321–60.
Grimm.D. Dose Europe Need A Constitution? European Law Journal1/3: 282-302.
Holden C. Education for Citizenship: Contribution of Social, Moral, and Cultural Education. In Young Citizens in Europe, ed. A. Ross. –London: CiCe. – 1999.
Kymlicka W. Nationalism, Multiculturalism, and Citizenship. – 2001.
МсLaughlin T. H. Citizenship, diversity, and education : a philosophical perspective. Journal of Moral Education № 21 (3). – 1992. – Р. 235–250.
Mosher R. et al. Preparing for Citizenship: Teaching Youth to live Democratically. – Westport CT: Praeger, 1994.
Nelson J. The Uncomfortable Relationship between Moral Education and Citizenship Instruction, in Richard Willson and Gordon Schochet (ed), Moral Development and Politics (Praeger). – Р. 256–285.
Soysal Y. Limits of Citizenship. Chicago: University of Chicago Press. – 1994. Арі (Urry J. Globalization and Citizenhsip, Journal of World Systems Research № 2. – 1999. – Р. 311–324.
Tyack D. B. Ways of seeing: an essay on the history of compulsory schooling. In R. M. Jaeger (ed.), Complementary Methods for Research in Education. – Washington DC: American Educational Research Association, 1988.
Yates M. and Youniss J. Roots of Civic Identity: International Perspectives on Community Service and Activism in Youth: Cambridge University Press, 1999.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Наталія Лавриченко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.