Полікультурна освіта у США: постановка проблеми

Authors

  • Ірина Білецька

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2011.18540

Abstract

Статтю присвячено загальним тенденціям функціонування полікультурної освіти у США. Автор розглядає різні підходи до визначення терміна «полікультурна освіта», які найбільш поширені в американській педагогічній літературі. Також ідеться про чинники актуалізації проблеми полікультурної освіти в сучасному американському суспільстві.

Статья посвящена общим тенденциям функционирования поликультурного образования в США. Автор рассматривает различные подходы к определению термина «поликультурное образование», которые наиболее распространены в американской педагогической литературе. Также речь идет о факторах актуализации проблемы поликультурного образования в современном американском обществе.

The article is devoted to the general tendencies of multicultural education functioning in the USA. The author analyzes different approaches to the definition of the term «multicultural education» which are the most used in American pedagogical literature. The factors of multicultural education actualization in modern American society are mentioned.

 

 

References

Гаганова О. К. Поликультурное образование в США: теоретические основы и содержание // Педагогика. – 2005. – № 1. – С. 86–95.

Гончаренко О. Етнонаціональне розмаїття як суспільна і педагогічна проблема у США // Рідна школа. – 2009. – № 2–3. – С. 77–80.

Наушабаева С. У. Проблема поликультурного образования в американской педагогике (анализ концепции Д. Бэнкса) // Педагогика. – 1993. – № 1. – С. 104–110.

Cummins J., Sayers D. Multicultural education and technology: promise and pitfalls // Multicultural Education. – 1996. – № 2. – P. 4–11.

Gollnick D. M. Multicultural education // Viewpoints in Teaching and Learning. – 1980. – V. 56. – № 1. – P. 1–17.

Grant C. A. The literature on multicultural education: review and analysis // Educational Studies. – 1986. – V. 12. – № 1. – P. 47–71.

Lewis A. C. Commentary: the multicultural education model and minorities // Anthropology and Education Quarterly. – 1976. – V. 7. – № 1. – P. 32–37.

Sleeter Ch. E., Grant C. A. An analysis of multicultural education in the United States // Harvard Educational Review. – 1987. – V. 57. – № 4. – P. 421–444.

How to Cite

Білецька, І. (2013). Полікультурна освіта у США: постановка проблеми. Studies in Comparative Education, (1). https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2011.18540

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA