Полікультурна освіта у США: постановка проблеми
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2011.18540Abstract
Статтю присвячено загальним тенденціям функціонування полікультурної освіти у США. Автор розглядає різні підходи до визначення терміна «полікультурна освіта», які найбільш поширені в американській педагогічній літературі. Також ідеться про чинники актуалізації проблеми полікультурної освіти в сучасному американському суспільстві.
Статья посвящена общим тенденциям функционирования поликультурного образования в США. Автор рассматривает различные подходы к определению термина «поликультурное образование», которые наиболее распространены в американской педагогической литературе. Также речь идет о факторах актуализации проблемы поликультурного образования в современном американском обществе.
The article is devoted to the general tendencies of multicultural education functioning in the USA. The author analyzes different approaches to the definition of the term «multicultural education» which are the most used in American pedagogical literature. The factors of multicultural education actualization in modern American society are mentioned.
References
Гаганова О. К. Поликультурное образование в США: теоретические основы и содержание // Педагогика. – 2005. – № 1. – С. 86–95.
Гончаренко О. Етнонаціональне розмаїття як суспільна і педагогічна проблема у США // Рідна школа. – 2009. – № 2–3. – С. 77–80.
Наушабаева С. У. Проблема поликультурного образования в американской педагогике (анализ концепции Д. Бэнкса) // Педагогика. – 1993. – № 1. – С. 104–110.
Cummins J., Sayers D. Multicultural education and technology: promise and pitfalls // Multicultural Education. – 1996. – № 2. – P. 4–11.
Gollnick D. M. Multicultural education // Viewpoints in Teaching and Learning. – 1980. – V. 56. – № 1. – P. 1–17.
Grant C. A. The literature on multicultural education: review and analysis // Educational Studies. – 1986. – V. 12. – № 1. – P. 47–71.
Lewis A. C. Commentary: the multicultural education model and minorities // Anthropology and Education Quarterly. – 1976. – V. 7. – № 1. – P. 32–37.
Sleeter Ch. E., Grant C. A. An analysis of multicultural education in the United States // Harvard Educational Review. – 1987. – V. 57. – № 4. – P. 421–444.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Ірина Білецька
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.