Психолого-педагогічна підтримка обдарованих підлітків у школах США

Authors

  • Олена Бевз

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2011.18546

Abstract

Автором здійснено аналіз видів і стратегій надання педагогічної підтримки обдарованим підліткам у школах США. Загострено увагу на психологічних особливостях розвитку обдарованих підлітків, що зумовлює специфіку роботи шкільних консультантів у забезпеченні їхніх потреб в академічному, особистісному/соціальному та кар’єрному напрямках.

В статье рассматриваются виды и стратегии оказания педагогической поддержки одаренным подросткам в школах США. Автор обращает внимание на особенности их психологии и развития из которых проистекает специфика работы школьных консультантов в удовлетворении потребностей одаренных детей в академической, личностно-социальной и профессиональной сферах.

Specific counseling activities, techniques and strategies that can meet the counseling needs of gifted students in academic, personal–social, and career areas with an emphasis on their unique psychology and development are investigated in the article.

 

 

References

Анохина Т. В. Педагогическая поддержка как реальность / Т. В. Анохина // Новые ценности образования: забота-поддержка-консультирование. – М.: Инноватор, 1996. – Вып. 6. – С. 71–88.

Олиференко Л. Я. Социально-педагогическая поддержка детей группы риска: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / Л. Я. Олиференко, Т. И. Шульга, И. Ф. Дементьева. – 2-е изд., стер. – М.: Издательский центр «Академия», 2004. – 256 с.

Научно-методическое сопровождение персонала школы: педагогическое консультирование и супервизия: Монография / М. Н. Певзнер, О. М. Зайченко, В. О. Букетов, С. Н. Горычева, А. В. Петров, А. Г. Ширин / Под ред. М. Н. Певзнера, О. М. Зайченко. – Великий Новгород: НовГУ им. Ярослава Мудрого; Институт образовательного маркетинга и кадровых ресурсов, 2002. – 316 с.

American School Counselor Association.Vision into action: Implementing the national standards for school counseling programs. – Fairfax, VA: American School Counselor Association, 1998.

American School Counselor Association. The ASCA national model: A framework for school counseling programs. – Fairfax, VA, 2003.

Betts G. T. Development of the emotional and social needs of gifted students / G. T. Betts // Journal of Counseling and Development. – 1986. – Р. 556–557.

Bloom B. S. Developing talent in young people / B. S. Bloom. – New York: Ballantine, 1985.

Clark G., Zimmerman E. Teaching talented art students / G. Clark, E. Zimmerman // Principles and practices. – New York: Teachers College, Columbia University – 2004.

Colangelo N. Counseling gifted students. / N. Colangelo // In N. Colangelo, G. Davis (Eds.). Handbook of gifted education. – 3rd ed. – Needham Heights, MA: Allyn & Bacon, 2003. – Р. 373–387.

Colangelo N., Peterson J. Group counseling with gifted students / N. Colangelo, J. Peterson // In L. Silverman (Ed.). Counseling the gifted and talented. – Denver, CO: Love, 1993. – Р. 111–130.

Greene M. J. Career counseling for gifted and talented students / M. Greene. // In M. Neihart, S. Reis, N. Robinson, S. Moon

(Eds.). The social and emotional development of gifted children: What do we know? – Waco, TX: Prufrock Press, 2002. – Р. 223–236.

Jarvin L., Subotnik R. Understanding elite talent in academic domains / L. Jarvin, R. Subotnik // In F. A. Dixon, S. M. Moon (Eds.). The handbook of secondary gifted education. – Waco, TX: Prufrock Press, 2006. – Р. 203–220.

Lovecky D. V. Exploring social and emotional aspects of giftedness in children // Roeper Review. – 1992. – № 15. – Р. 18–25.

Mendaglio S., Peterson, J. S. (Eds.). Models of counseling gifted children, adolescents, and young adults – Waco, TX: Prufrock Press. – 2007.

McCoach D. B., Siegle D. Factors that differentiate underachieving gifted students from high-achieving gifted students // Gifted Child Quarterly. – 2003. – № 47. – Р. 144–154.

Milsom A., Peterson, J. Introduction to special issue: Examining disability and giftedness in schools // Professional School Counseling. – 2006. – № 10(1). – Р. 1–2.

Moon S. M. Counseling needs and strategies / S. Moon // In M. Neihart, S. Reis, N. Robinson, S. Moon (Eds.). The social and emotional development of gifted children: What do we know? – Waco, TX: Prufrock Press, 2002. – Р. 213–222.

Oreck B., Baum S., McCartney, H. Artistic talent development for urban youth: The promise and the challenge (Research Monograph Series). Storrs, CT: National Research Center on Giftedness and Talent (ERIC Document Services No. ED451665), 2000.

Peterson J. S. Addressing counseling needs of gifted students // Professional School Counseling. – 2006. – № 10. – Р. 43–51.

Reis S. M., Moon S. M. Models and strategies for counseling, guidance and social and emotional support of gifted and talented students / S. Reis, S. Moon // In M. Neihart, S. Reis, N. Robinson, S. Moon (Eds.). The social and emotional development of gifted children: What do we know? – Waco, TX: Prufrock Press, 2002. – Р. 251–266.

Reis S. M., Housand A. M. Characteristics of gifted and talented learners: Similarities and differences across domains / S. Reis, A. Housand // In F. A. Karnes & K. R. Stephens (Eds.). Achieving excellence: Educating the gifted and talented. – Upper Saddle River, NJ: Pearson, 2008. – Р. 62–81.

Robinson N. M. Introduction / N. Robinson // In M. Neihart, S. Reis, N. Robinson, S. Moon (Eds.). The social and emotional development of gifted children: What do we know? – Waco, TX: Prufrock Press, 2002. – Р. XI–XXIV.

Sabol F. R. Development of visual arts talent in adolescence / F. Sabol // In F. A. Dixon, S. M. Moon (Eds.). The handbook of secondary gifted education. – Waco, TX: Prufrock Press, 2006. – Р. 221–247.

Silverman L. Techniques for preventive counseling / L. Silverman // In L. Silverman (Ed.). Counseling the gifted and talented. – Denver, CO: Love, 1993. – Р. 81–100.

VanTassel-Baska J. Counseling talented learners / J. VanTassel-Baska // In J. VanTassel-Baska (Ed.). Excellence in educating gifted and talented learners. – Denver,CO: Love, 1998. – Р. 489–509.

Webb J. T., Meckstroth E. A., Tolan S. S. Guiding the gifted child: A practical source for parents and teachers. – Columbus: Ohio Psychology, 1982.

Wood S. Best Practices in Counseling the Gifted in Schools: What’s Really Happening? – Gifted Child Quarterly. – 2010. – № 54(1). – Р. 42–58.

Zimmerman E. Factors influencing the art education of artistically talented girls // The Journal of Secondary Gifted Education. – 1995. – № 6(2). – Р. 103–112.

American School Counselor Association (ASCA). Position Statement: Gifted Programs [Electronic resource]. – 2007. – Retrieved April 14, 2008. – URL : http://asca2.timberlakepublishing.com //files/PS_Gifted.pdf

http://www.som.org.ua/law.html= @)7)$7@)!)7

http://www.nagc.org/index.aspx?id=565; 5.03.2011.

2010 NAGC Pre-K-Grade 12 Gifted Programming Standards Glossary of Terms [Electronic resource]. – URL : http://www.nagc.org/index.aspx?id=546; 10.03.2011.

How to Cite

Бевз, О. (2013). Психолого-педагогічна підтримка обдарованих підлітків у школах США. Studies in Comparative Education, (1). https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2011.18546

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA