Клінічний підхід як провідна технологія формування особистьсті вчителя-рефлексивного практика у Франції
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2011.18563Abstract
У статті доводиться, що клінічний підхід є необхідною умовою розвитку особистості вчителя – рефлексивного практика. Він допускає чергування теорії й практики у процесі професійної підготовки. Практика є для майбутнього вчителя роботою з побудови нових теоретичних знань і формування нових практичних і професійних компетенцій. Робота виконується в рамках Програми спільних досліджень у галузі науково-технологічного співробітництва між Україною і Францією «Дніпро», за сприяння Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України та Міністерства закордонних справ Франції.
В статье доказано, что клинический подход является необходимым условием развития личности учителя-рефлексивного практика. Он предполагает чередование теории и практики в процессе профессиональной подготовки. Практика для будущего учителя является работой по построению новых теоретических знаний и работой по формированию новых профессиональных компетенций.
It has been proved in the article that the clinical approach is a necessary condition of the reflective practical teacher’s personality development. It implies alternation of theory and practice in the process of professional training. For the would-be teacher practice is a work on obtaining new theoretical knowledge and formation of new practical and professional competence.
References
Харченко Т. Г. Розвиток особистості вчителя-рефлексивного практика як пріоритетна складова процесу гуманізації педагогічної освіти у Франції в другій половині ХХ століття / Т. Г. Харченко // Вісн. Луган. нац. ун-ту імені Тараса Шевченка : Педагогічні науки. – Луганськ, 2011. – № 5.
Gillet P. Pour une pédagogique ou l’enseignant-praticien / Р. Gillet. – Paris : PUF, 1987. – 193 р.
Tardif J. Le transfert de compétences analysé à travers la formation de professionnels / J. Tardif // in Meirieu Ph., Develay M., Durand C., Mariani Y. Le concept de transfert de connaissances en formation initiale et en formation continue. – Lyon : CRDP, 1996. – P. 31–46.
Le Boterf G. De la compétence. Essai sur un attracteur étrange. – Paris : Édition d’organisation, 1994. – 201 р.
Perrenoud Ph. Développer la pratique réflexive dans le métier d’enseignant / Ph. Perrenoud. – Paris : ESF éditeur, 2001. – 224 p.
Altet M. La formation professionnelle des enseignants / М. Altet. – Paris : PUF, 1994. – 264 p.
Altet M. Les compétences de l’enseignant professionnel. Entre savoirs, schèmes d’action et adaptation : le savoir-analyser / М. Altet // Paquay L., Altet M., Charlier E., Perrenoud Ph. Former des enseignants professionnels. – Paris, Bruxelles : De Bœck Université, 1996. – P. 27–40.
Meirieu Ph. Apprendre ... oui, mais comment? / Ph. Meirieu. – Paris : ESF éditeur, 1989. – 213 р.
Meirieu Ph. Enseigner, scénario pour un métier nouveau / Ph. Meirieu. – Paris : ESF éditeur, 1990. – 187 р.
Cifali M. Modèle clinique de formation professionnelle, apports des sciences humaines, théorisation d’une pratique / М. Cifali. – Genève : Faculté de psychologie et des sciences de l’éducation, 1991. – 164 р.
Cifali M. Freud et la pédagogie / М. Cifali, F. Imbert. – Paris : PUF, 1998. – 184 р.
Filloux J. Du contrat pédagogique. La discours inconscient de l’école / J. Filloux. – Paris : Dunod, 1974. – 149 р.
Dolto F. L’échec scolaire. Essais sur l’éducation / F. Dolto. – Paris : R.Laffont, 1989. – 196 р.
Schön D. Le praticien réflexif. A la recherche du savoir caché dans l’agir professionnel / D. Schön. – Montréal : Édition Logique, 1994. – 214 р.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Тетяна Харченко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.