Проблема лідерських якостей учителя в дослілденнях американських вчених
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2011.18570Abstract
У статті досліджено проблему визначення змісту лідерських якостей особистості загалом та особистості вчителя зокрема з позиції американських учених. Уточнено поняття «лідерські якості вчителя». Виокремлено три блоки лідерських якостей вчителя: когнітивні, афективні та соціально-професійні. Наголошено на необхідності врахування індивідуально-типологічних особливостей особистості вчителя у процесі формування лідерських якостей.
В статье исследована проблема определения содержания лидерских качеств личности в целом и личности учителя в частности с позиции американских ученых. Уточнено понятие «лидерские качества учителя».
The problem of determining the contents of leadership qualities in general and teacher leadership qualities in particular as seen by American researchers is explored in the article. The concept of «teacher leadership qualities» is specified.
References
Психологічна енциклопедія/ [авт.-упоряд. О. М. Степанов]. – К.: Академвидав, 2006. – 424 с.
Богданова І. М. Педагогічні інновації в системі підготовки вчителя: кінець ХХ – початок ХХІ століття / Інна Михайлівна Богданова. – Одеса: М. П. Черкасов, 2009. – 157 с.
Day D. V. Leader Development for Transforming Organizations / Day D. V., Zaccaro S. J., Halpin S. M. – Lawrence Erlbaum Associates, 2004. – 427 p.
Wilson M. S. Effective Developmental Leadership: A Study of the Traits and Behaviors of a Leader Who Develops Both People and Organization: dissertation for the degree of PhD / Michael Stanley Wilson. – Louisiana State University, 2004. – 111 p.
Колпаков В. Лідерство – фактор суспільного розвитку / Віктор Колпаков, Олег Анісімов // Персонал / Журнал інтелектуальної еліти. – 2005. – № 9. – С. 66–74.
Zaccaro S. J. Organizational leadership and social intelligence / Stephen J. Zaccaro // Multiple Intelligences and Leadership; Eds. R. E. Riggio, S. E. Murphy & F. J. Pirozzolo. – 2002. – P. 29–54.
Goleman D. Emotional Intelligence / Daniel Goleman. – Bantam Books, 2006. – 358 p.
Judge T. A. Personality and Leadership: A Qualitative and Quantitative Review / Timothy A. Judge, Joyce E. Bono, Remus Ilies, Megan W. Gerhardt // Journal of Applied Psychology. – 2002. – № 87. – P. 765–780.
Карделл Ф. Д. Психотерапия и лидерство / Фрэнк Дэвид Карделл. – СПб.: Речь, 2000. – 234 с.
Adair J. Develop Your Leadership Skills / John Adair. – Kogan Page Publishers, 2007. – 89 p.
Chance P. L. Introduction to educational leadership and organizational behavior: theory into practice / Patti L. Chance, Edward W. Chance. – Eye on Education, 2002. – 237 p.
Unger H. G. Encyclopedia of American Education / Harlow G. Unger. – Infobase Publishing, 2002. – 1370 p.
Danielson C. Teacher leadership that strengthens professional practice / Charlotte Danielson. – Association for Supervision and Curriculum Development, 2006. – 160 p.
Lashway L. Portrait of a Leader / Lashway L., Mazzarella J., Grundy T. // School Leadership Handbook for Excellence in Student Learning. – Corwin Press, 2006. – 462 p.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Ольга Пономаренко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.