Принципи реформування вищої освіти Австрралії
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2011.18572Abstract
У статті проаналізовано принципи реформування вищої освіти в Австралії на початку ХХІ століття: сталості, якості, справедливості, різноманітності. Підлягають аналізу сутність, умови та рівень застосування зазначених принципів у системі вищої освіти Австралії. Порівнюється досвід реформування вищої освіти в Австралії та Україні.
В статье рассмотрены принципы реформирования высшего образования Австралии начала ХХІ века: устойчивость, качество, справедливость, разнообразие. Анализируется суть, условия и уровень применения указанных принципов в системе высшего образования Австралии. Сравнивается опыт реформирования высшего образования Австралии и Украины.
In the article principles of higher education reformation of Australia of beginning ХХІ century are examined: sustainability, quality, equity, diversity. Essence, terms and level of application of the mentioned principles in the system of higher education of Australia is analyzed. Experience of reformation of higher education of Australia and Ukraine is compared.
References
Северинюк А. В. Інставрація вищої освіти в Україні: постановка проблеми [Електронний ресурс] // Наукова періодика України. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/ Portal/Soc_Gum/Vchu/N124/N124p088-093.pdf
Междисциплинарный научный семинар «развитие образования на пути становления экономики знаний»: материалы дискуссии // Вестник Московского университета. Серия 6. Экономика. – 2008. – № 5. – С. 86–114.
Державна національна програма «Освіта» («Україна XXI століття») [Електронний ресурс] // Законодавство України. – Режим доступу:http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/ main.cgi?nreg=896-93-%EF
Про основні напрями реформування вищої освіти в Україні: Указ Президента України № 832 від 12 вересня 1995 р. [Електронний ресурс] // Законодавство України. – Режим доступу: http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=832%2F95
QS World University Rankings 2010 [Електронний ресурс] // Topuniversities. – Режим доступу: http://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2010
Academic Ranking of World Universities – 2010 [Електронний ресурс] // Academic Ranking of World Universities. – Режим доступу: http://www.arwu.org/ARWU2010.jsp
The Times Higher Education’s World University Rankings 2010 [Електронний ресурс] // The Times Higher Education. – Режим доступу: http://www.timeshighereducation.co.uk/world-university-rankings/2010-2011/top-200.html
Красовська О. Ю. Міжнародна конкурентоспроможність національних систем вищої освіти в сучасній економіці знань // Академічний огляд. – 2010. – № 1. – С. 127–135.
Пугачёва Е., Соловьенко К. Самоорганизация высшей школы? Нет! Реформы… / Е. Пугачёва, К. Соловьенко // Вестник высшей школы (Alma mater). – 2005. – № 5. – С. 3–7.
Розин В. Образование в обновляющемся мире / В. Розин // Вестник высшей школы (Alma mater). – 2006. – № 6. – С. 24–32.
Камінська Л. Ф. Соціальна зумовленість та механізм впровадження освітніх реформ: дисер. кан-та філософ. наук: 22.00.04 / Камінська Лариса Федорівна / Київський національний університет ім. Тараса Шевченка. – К., 2002. – 172 с.
Бестужев-Лада И. В. Образование: традиции и перспективы / И. В. Бестужев-Лада // Вопросы философии. – 1999. – № 3. – С. 7.
Тарасова О. Антидидактика / О. Тарасова // Вестник высшей школы (Alma mater). – 2007. – № 6. – С. 3–13.
Гозман Л. Я. Психология перехода // Вопросы философии. – 1995. – № 5. – С. 19–21.
Корєшкова С. П. Освітня реформа австралійських інженерних вищих навчальних закладів // Вісник Черкаського університету. Серія «Педагогічні науки». – 2008. – № 124. – С. 32–35.
Мовчан Л. В. Вищі навчальні заклади професійної підготовки фахівців в Україні та Австралії [Електронний ресурс] // Наукова періодика України. – Режим доступу: http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/Sitimn/2010_25/vuwi%20navchalni%20zakladu.pdf
Thornton Margaret The evisceration of equal employment opportunity in higher education // Australian Universities’ Review. – 2008. – Vol. 50, no. 2. – P. 59–70.
Review of Australian Higher Education. Final Report http://www.deewr.gov.au/ HigherEducation/Review/Documents/PDF/Higher%20Education%20Review_one%20document_02.pdf
Birrell Bob, Edwards Daniel The Bradley Review and access to higher education in Australia // Australian Universities’ Review. – 2009. – vol. 51, no. 1. – Р. 4–14.
Elisa Rose Birch and Paul W Miller HECS: some missing pieces // Australian Universities’ Review. – 2008. – Vol. 50, no. 1. – P. 30–36.
Higher Education Support Act 2003 receives the Royal Assent 19 December 2003 [Електронний ресурс] // Commonwealth of Australia Law. – Режим доступу: http://www.comlaw.gov.au/ comlaw/Legislation/ActCompilation1.nsf/0/91FD9474C87B50A0CA256F85000DEF57/$file/HigherEducationSupport2003WD02.pdf
Философский словарь/ [авт.-составит. Андрущенко И. В., Вусатюк О. А. и др.]. – К.: А.С.К., 2006. – 1056 с.
Year Book Australia, 2009–10 [Електронний ресурс] // Australian Bureau of Statistics – Режим доступу: http://www.abs.gov.au/AUSSTATS/abs@.nsf/Lookup/0E0701553637F84 3CA25773700169 C99?opendocument
Гершунский Б. С. Философия образования для ХХІ века (в поисках практико-ориентированных образовательных концепций)/ РАН, Институт теории образования и педагогики. – М.: Совершенство, 1998. – 608 с.
Фукуяма Ф. Великий разрыв / Ф. Фукуяма; [пер. с англ. под общ. ред. А. В. Александровой]. – М.: ООО «Издательство АСТ», 2003. – 474 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Наталія Пасько
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.