Формування у студентів цінісного ставлення до родини у відкритому соціокультурному просторі Росії (російською мовою)
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2011.18599Abstract
Актуальність проблеми зумовлена наявністю істотного протиріччя між кризовим станом інституії сім’ї й аксіологічною парадигмою освіти, яка створює можливості для формування ціннісного ставлення студентів до шлюбу й сім’ї, діалектичним взаємозв’язком культурних традицій шлюбу й сім’ї і ціннісних орієнтацій студентської молоді, а текож недостатньою можливістю їх гармонізації у процесі інтеграції позанавчальної діяльності ВНЗ із соціальними інституцій міста. Доведено необхідність створення на базі університету центру «Молода сім’я», який дозволяє об’єднати зусилля соціальних інститутів для реалізації захисту прав сім’ї й дитинства, якісної організації комплексного соціально-психологічного супроводу студентської сім’ї.
Актуальность проблемы обусловлена наличием существенного противоречия между кризисным состоянием института семьи и аксиологической парадигмой образования, создающей возможности формирования ценностного отношения у студентов к браку и семье; диалектической взаимосвязью культурных традиций брака и семьи, ценностных отношений студенчества и недостаточной возможностью их гармонизации в процессе интеграции внеучебной деятельности вуза с социальными институтами города. А также потребностью в создании на базе университета центра «Молодая семья», позволяющего объединить усилия социальных институтов для реализации защиты прав семьи и детства, качественной организации комплексного социально-психологического сопровождения студенческой семьи.
The problem urgency is caused by presence of the essential contradiction between a crisis condition of the family institute and the educational paradigm creating possibilities for forming students’ values concerning marriage and family; dialectic interrelation of cultural traditions of marriage and family and valuable relations of students and lack of possibility Harmonisations in the course of integration of nonlearning activity of high school with social institutes of a city. And also requirement for creation on the basis of centre university «Young family», allowing to unite efforts of social institutes for realisation of protection of the rights of family and the childhood, the qualitative organisation of complex socially-psychological support of a student's family.
References
Беляева М. А. Воспитательная работа в вузе по формированию репродуктивной культуры молодежи // Педагогическое образование и наука. – 2008. – № 6. – С. 83–88.
Дохоян А. М. Исследование готовности молодежи к вступлению в брак // Семейная психология и семейная терапия. – 2008. – № 2. – С. 38–44.
Евграфова Ю. А. Супружеские конфликты в молодой семье // Высшее образование сегодня. – 2008. – № 2. – С. 54–55.
Зырянова Е. В. Представления о ролевых ожиданиях и ролевых установках в семье у молодых людей на пороге брака // Психотерапия. – 2008. – № 11. – С. 49–51.
Шнейдер Л. Б. Психология семейных отношений / Л. Б. Шнейдер. – М.: ЭКСМО-Пресс, 2000. – 512 с.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Наталя Уварова
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.