Розвиток теорії освітніх змін в агломовних країнах
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2011.18601Abstract
У статті проаналізовано історичні витоки теорії освітніх змін як сучасного феномена в англомовних країнах, розглянуті періоди становлення та формування теорії, визначені особливості її розвитку на кожному етапі. Охарактеризовано базисний термінологічний апарат теорії освітніх змін.
В статье проанализированы этапы становления, развития и формирования теории образовательных изменений как нового явления в англоязычных странах, определены особенности развития теории на каждом этапе. Охарактеризован базисный терминологический аппарат теории образовательных изменений.
The article analyzes the historical roots of the theorу of educational change as a new phenomenon in modern English-speaking countries. The periods of the theory evolution and the characteristics of its development at every stage are considered. The basic terminology of the theory of educational change is identified.
References
Генсон М. Керування освітою та організаційна поведінка / Пер. з англ. Х. Проців. – Львів : Літопис, 2002. – 384 с.
Іванюк І. В. Освітня політика : [Навчальний посібник] / Ірина Володимирівна Іванюк. – К. : Таксон, 2006. – 226 с.
Сбруєва А. А. Порівняльна педагогіка: [навчальний посібник] / Аліна Анатоліївна Сбруєва. – Суми: ВТД «Університетська книга», 2004. – 320 с.
Сбруєва А. А. Тенденції реформування середньої освіти розвинених англомовних країн в контексті глобалізації (90-ті роки ХХ – початок ХХІ ст.): [монографія] / Аліна Анатоліївна Сбруєва. – Суми: ВАТ «Сумська обласна друкарня»: Видавництво «Козацький Вал», 2004. – 500 с.
Фуллан М. Сили змін: продовження. – Львів: Літопис, 2001. – 162 c.
International Handbook of Educational Change. Introduction / Ed. by Hargreaves A., Lieberman A., Fullan M., Hopkins D. – Springer International Handbook of education. Volume 5. – Dordrecht : Springer, 1998. – 1360 c.
Second International Handbook of Educational Change. Part 1 / Ed. by Hargreaves A., Lieberman A., Fullan M., Hopkins D. – Springer International Handbook of education. Volume 23. – Dordrecht : Springer, 2010. – 1077 p.
Fullan M. Large-scale reform comes of age. – Journal of educational change, April 2009. – P. 101–113. URL: http://www.michaelfullan.ca/articles_2009.htm
Fullan M. The New Meaning of Educational Change, Fourth Edition. – New York: Teachers College Press, 2007. – 353 p.
Fullan M. Scaling Up the Educational Change Process // International Handbook of Educational Change. Introduction / Ed. by Hargreaves A., Lieberman A., Fullan M., Hopkins D. – Springer International Handbook of education. Volume 5. – Dordrecht : Springer, 1998. – Р. 1–2.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Катерина Шихненко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.