Тенденції професійної підготовки фахівців аграрної галузі в країнах ЄС
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2011.18603Abstract
У статті розглядається проблема модернізації системи професійної підготовки фахівців аграрної галузі в країнах Європейського Союзу. Визначаючи особливості професійної підготовки фахівців аграрної галузі в країнах ЄС, автор зупиняється на розгляді соціально-економічних передумов її розвитку. Порівняльний аналіз різних джерел дає змогу виявити загальні для країн ЄС тенденції професійної підготовки фахівців аграрної галузі та їх специфічні прояви.
В статье рассматривается проблема развития профессиональной подготовки специалистов аграрной отрасли в странах Европейского Союза. Определяя тенденции профессиональной подготовки специалистов аграрной отрасли, автор рассматривает социально-экономические предпосылки ее развития. Сравнительный анализ различных источников дает основание определить общие для стран ЕС тенденции профессиональной подготовки специалистов аграрной отрасли и их особые проявления.
The article deals with the problem of developing of system of vocational training of specialists for agrarian brunch of economy in the EU countries. It is determined its basic trends. Determining trends of vocational training of specialists for agrarian brunch the author is examining social and economical grounds of its developing. Comparative analysis of different courses gives the basis to determine common tendency for vocational training of specialists for agrarian brunch in the EU countries.
References
Десятов Т. М. Тенденції розвитку неперервної освіти в країнах Східної Європи (друга половина ХХ століття): Автореф. дис. … доктора пед. наук / Інститут педагогіки і психології професійної освіти АПН України. – К., 2006. – 35 с.
Кирда А. Г. Тенденції розвитку цілей освіти в розвинених країнах світу і Україні (друга половина XX століття): Автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01 / А. Г. Кирда; Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. – К., 2005. – 26 с.
Ляшенко Л. М. Реформування професійної освіти у Фінляндії в умовах глобалізаційних процесів: Автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.04 / Л. М. Ляшенко; АПН України. Ін-т вищої освіти. – К., 2003. – 20 с. – укp.
Поберезcька Г. Г. Тенденції розвитку вищої освіти у країнах Західної Європи та України: Автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01 [Електронний ресурс] / Г. Г. Поберезська; АПН України. Ін-т вищ. освіти. – К., 2005. – 22
с.
Сбруєва А. А. Порівняльна педагогіка: Навч. посібник. – Суми: Редакційно-видавничий відділ СДПУ, 1999. – 309 с.
Фініков Т. В. Сучасна вища освіта: світові тенденції і Україна. – К.: Таксон, 2002. – 176 с. – С. 3.
Papadaki-Klavdianou A., Menkisoglou-Spiroudi O, Tsakiridou E. Quality of agricultural products and protection of the environment: training, knowledge dissemination and certification // Synthesis report of a study in five European countries.Cedefop Referenceseries; 38, Luxembourg: Official Publication of the European Communities, 2003.
GEOPA-COPA. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.copa-cogeca.be/img/user/file/ geopa_info/GEOPA_E.pdf
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Світлана Заскалєта
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.