Тенденцій розвитку вищої педагогічної освіти в КНР (70-ті рр. ХХ ст. - початок ХХІ ст.)

Authors

  • Оксана Шацька

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2011.18606

Abstract

Проаналізовано розвиток вищої педагогічної освіти в Китаї. Вчителі та викладачі є вагомим прошарком китайського суспільства, тому уряд та Компартія Китаю надають великого значення освітянам, підкріплюючи їхній соціальний статус законами, освітніми проектами, привілеями тощо. У статті також розкрито загальні тенденції розвитку вищої педагогічної освіти в Китаї протягом досліджуваного періоду.

Проанализовано развитие высшего педагогического образования в Китае. Учителя и преподаватели являются весомой прослойкой китайского общества, поэтому правительство и Компартия Китая придают большого значения просвещенцам, подкрепляя социальный статус законами, образовательными проектами, привилегиями и т.д. В статье также представлены общие тенденции развития высшего педагогического образования в Китае.

This article is about analyzing of the development of higher teacher training education in China. Teachers are influential stratum of Chinese society, that’s why the government and Communist Party in China give a big importance to the educationists, supporting their social status with laws, educational projects, rights etc. This article is also about general tendencies of the development of higher teacher training education in China.



References

Боревская Н. Е. Государство и школа: Опыт Китая на пороге ІІІ тысячелетия / Нина Ефимовна Боревская. – М.: «Восточная литература» РАН, 2003. – 271 с.

Вэйфанг Мин. Современные тенденции развития высшего образования в Китае / Вэйфанг Мин // Вестник высшей школы (Alma mater). – 2001. – № 1. – С. 38–40.

Куай Мин. Стратегия выбора ре форм и развития в западных педагогических университетах Китая // http://study.feloo.com/lunwen/jiaoyu/jiaoyu/200601/141517_2.html

Міри та правила щорічної китайської державної стипендії // http://www.csc.edu.cn/en/ chan/chan.asp?cscpid=4&level=2

Система стипендій // http://www.china.org.cn/english/LivinginChina/184534.htm

Чэнь Голян. Стратегия китайського образования и кадровой политики в ближайшие 50 лет / Чэнь Голян, Чжан Чэньсжу // Исследования образовательного развития. – 2003. – № 4–5. – С. 36–44.

Энциклопедия нового Китая: Пер. с англ. – М.: Прогресс, 1989. – 509 с.: ил.

Chunjie X., Yuxia Z. Satellite Television Education in China: A Project of Teacher Training through Distance Education // Media and Technology for Human Resourse Development. – 1994, 6(2). P. 113–117.

Hawkins J. Centralization, Decentralization, Recentralization: Educational Reform in China // Journal of Educational Administration. 2000. – Vol. 38. – № 5. – P. 454.

International Association of Universities // www.unesco.org/iau/index.html

Jin Shibai. China’s modernization and its educational reform/ Jin Shibai. – Beijing, 1999. – P. 8–9.

Li Lanqing. Education for 1,3 Billion.Foreign Language Teaching and Research Press. Pearson Education, 2004. – 483 p.

National Bureau of Statistics of China // http://www.stats.gov.cn/english/

The Reform and Development in Teacher Education in China // http://www.icte.ecnu.edu.cn/ EN/show.asp?id=547.

Wang Victor C. X., Kreysa Peter. Instructional Strategies of Distance Education Instructors in China / Victor C. X. Wang, Peter Kreysa // The Journal of Educators Online. – 2006 (January). – Vol. 3, № 1. – P. 1–25.

Yidan Wang. The China Experience Providing Teacher Training Through Educational Television / Wang Yidan. – NY, Washington: Asian Development Bank Institute. – March 2000. – 55 p.

Zhao Yuhui. China: Its Distance Higher-Education System / Yuhui Zhao // Prospects. – 1988. – № 18(2). – Р. 217–228.

Zhong Caishun, Wu Zongjie. Understanding teachers’ development in China: an illustrative «snap-shot» of three teachers’ professional lives / Zhong Caishun, Wu Zongjie // Honk Kong Teachers’ Centre Journal. – 2004. – Vol. 3. – P. 37–47.

How to Cite

Шацька, О. (2013). Тенденцій розвитку вищої педагогічної освіти в КНР (70-ті рр. ХХ ст. - початок ХХІ ст.). Studies in Comparative Education, (2). https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2011.18606

Issue

Section

OSVITNI SYSTEMY TA INSTYTUTSIYI