Тенденцій розвитку вищої педагогічної освіти в КНР (70-ті рр. ХХ ст. - початок ХХІ ст.)
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2011.18606Abstract
Проаналізовано розвиток вищої педагогічної освіти в Китаї. Вчителі та викладачі є вагомим прошарком китайського суспільства, тому уряд та Компартія Китаю надають великого значення освітянам, підкріплюючи їхній соціальний статус законами, освітніми проектами, привілеями тощо. У статті також розкрито загальні тенденції розвитку вищої педагогічної освіти в Китаї протягом досліджуваного періоду.
Проанализовано развитие высшего педагогического образования в Китае. Учителя и преподаватели являются весомой прослойкой китайского общества, поэтому правительство и Компартия Китая придают большого значения просвещенцам, подкрепляя социальный статус законами, образовательными проектами, привилегиями и т.д. В статье также представлены общие тенденции развития высшего педагогического образования в Китае.
This article is about analyzing of the development of higher teacher training education in China. Teachers are influential stratum of Chinese society, that’s why the government and Communist Party in China give a big importance to the educationists, supporting their social status with laws, educational projects, rights etc. This article is also about general tendencies of the development of higher teacher training education in China.
References
Боревская Н. Е. Государство и школа: Опыт Китая на пороге ІІІ тысячелетия / Нина Ефимовна Боревская. – М.: «Восточная литература» РАН, 2003. – 271 с.
Вэйфанг Мин. Современные тенденции развития высшего образования в Китае / Вэйфанг Мин // Вестник высшей школы (Alma mater). – 2001. – № 1. – С. 38–40.
Куай Мин. Стратегия выбора ре форм и развития в западных педагогических университетах Китая // http://study.feloo.com/lunwen/jiaoyu/jiaoyu/200601/141517_2.html
Міри та правила щорічної китайської державної стипендії // http://www.csc.edu.cn/en/ chan/chan.asp?cscpid=4&level=2
Система стипендій // http://www.china.org.cn/english/LivinginChina/184534.htm
Чэнь Голян. Стратегия китайського образования и кадровой политики в ближайшие 50 лет / Чэнь Голян, Чжан Чэньсжу // Исследования образовательного развития. – 2003. – № 4–5. – С. 36–44.
Энциклопедия нового Китая: Пер. с англ. – М.: Прогресс, 1989. – 509 с.: ил.
Chunjie X., Yuxia Z. Satellite Television Education in China: A Project of Teacher Training through Distance Education // Media and Technology for Human Resourse Development. – 1994, 6(2). P. 113–117.
Hawkins J. Centralization, Decentralization, Recentralization: Educational Reform in China // Journal of Educational Administration. 2000. – Vol. 38. – № 5. – P. 454.
International Association of Universities // www.unesco.org/iau/index.html
Jin Shibai. China’s modernization and its educational reform/ Jin Shibai. – Beijing, 1999. – P. 8–9.
Li Lanqing. Education for 1,3 Billion.Foreign Language Teaching and Research Press. Pearson Education, 2004. – 483 p.
National Bureau of Statistics of China // http://www.stats.gov.cn/english/
The Reform and Development in Teacher Education in China // http://www.icte.ecnu.edu.cn/ EN/show.asp?id=547.
Wang Victor C. X., Kreysa Peter. Instructional Strategies of Distance Education Instructors in China / Victor C. X. Wang, Peter Kreysa // The Journal of Educators Online. – 2006 (January). – Vol. 3, № 1. – P. 1–25.
Yidan Wang. The China Experience Providing Teacher Training Through Educational Television / Wang Yidan. – NY, Washington: Asian Development Bank Institute. – March 2000. – 55 p.
Zhao Yuhui. China: Its Distance Higher-Education System / Yuhui Zhao // Prospects. – 1988. – № 18(2). – Р. 217–228.
Zhong Caishun, Wu Zongjie. Understanding teachers’ development in China: an illustrative «snap-shot» of three teachers’ professional lives / Zhong Caishun, Wu Zongjie // Honk Kong Teachers’ Centre Journal. – 2004. – Vol. 3. – P. 37–47.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Оксана Шацька
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.