Реалізація програм професійної мобільності європейських педагогів
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.2.2011.18607Abstract
У статті досліджено європейський досвід модернізації педагогічної освіти. Досліджено діяльність Програми ціложиттєвого навчання, що діє на території Європи. Виявлено основні програми європейської мобільності. Проаналізовано умови реалізації програм мобільності, що були запроваджені на законодавчому та інституційному рівнях у європейських країнах.
В статье исследован европейский опыт модернизации педагогического образования. Исследована также деятельность Программы непрерывного обучения, действующая на территории Европы. Проанализированы основные программы европейской мобильности. Изучены условия реализации программ мобильности, которые были введены на законодательном и институциональном уровнях европейских стран.
The article examines the European experience of modernization of teacher education. The functioning of European Lifelong Learning Program has been studied. The main European mobility programs have been analyzed. The conditions of mobility programs realization, introduced at both legal and institutional levels of European countries have been studied.
References
Поберезська Г. Г. Тенденції розвитку вищої освіти країн Західної Європи та України : дис. ... кандидата пед. наук : 13.00.01 / Поберезська Ганна Григорівна. – К., 2005. – 214 с.
Сбруєва А. Болонський процес : пошуки шляхів підвищення конкурентоспроможності європейської вищої школи / Аліна Сбруєва // Шлях освіти. – 2002. – № 1. – С. 18–21.
Agenzia Nazionale Socrates Italia : Country Report Italy // DAAD Deutscher Akademischer Austauschdienst: Conference Report. Bologna Conference: Student Mobility in the European Higher Education Area 2010. Bonn, 2005, P. 151–166.
Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur (BMBWK) (2005) : Universitätsbericht. [електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.bmbwk.gv.at/medienpool/12903/ univbericht_05_2.pdf
Darling-Hammond L. Developing Professional Development Schools: early lessons, challenge and promise // Darling-Hammond L. (ed.). Professional Development Schools: schools for developing a profession. – New York : Teachers Collge Press, 1994. – P. 1–27.
Davis C. Problems about Achievement of Shared Understanding about ITE between Schools and University // McIntyre (ed.). Teacher Education in a New Context. The Oxford Internship Scheme. – London : Paul Chapman, 1997. – P. 16–41.
Eurodata on Student Mobility in European higher education. Bonn: Lemmens Verlags – & Mediengesellschaft, 2006. – 196 p.
Furlong J. School Mentors and University Tutors : lessons from the English experiment. – 2000. – № 39. – P. 12–20.
Lifelong Learning Programme – National Agencies http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-programme/doc1208_en.htm].
Norwegian Council for Higher Education (SIU) : Country Report Norway // DAAD – Deutscher Akademischer Austauschdienst: Conference Report. Bologna Conference : Student Mobility in the European Higher Education Area 2010. Bonn, 2005. – P. 213–218.
NUFFIC: Country Report Netherlands // DAAD Deutscher Akademischer Austauschdienst: Conference Report. Bologna Conference: Student Mobility in the European Higher Education Area 2010. Bonn, pages 205–212.
Tempus: modernising higher education in EU neighbours. [електронний ресурс] – Режим доступу : http://ec.europa.eu/education/external-relation-programmes/doc70_en.htm
The Lifelong Learning Programme: education and training opportunities for all http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-programme/doc78_en.htm.
Transnational Mobility in Bachelor and Master Programmes. DAAD – Deutscher Akademischer Austauschdienst Wienands: PrintMedien GmbH, 2006. – 132 р.
UK SOCRATES/ERASMUS Council University of Kent : Country Report United Kingdom // DAAD Deutscher Akademischer Austauschdienst : Conference Report. Bologna Conference : Student Mobility in the European Higher Education Area 2010. Bonn, 2005. – P. 311–326.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Юлія Клименко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.