Світоглядні витоки й орієнтири шкільного громадянознавства у Великій Британії

Authors

  • Наталія Лавриченко

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2011.18622

Abstract

У статті визначені роль і місце навчального предмета «Громадянознавство» в Національному курикулумі Великої Британії. Розглянуті історичні передумови й сучасні чинники формування наріжних світоглядних концептів громадянської освіти британської молоді. Розглянуті головні вектори змін у цій галузі педагогічної діяльності.

В статье определены место и роль учебного предмета «Граждановедение» в Нацинальном курикулуме Великобритании. Рассмотрены исторические предпосылки и современые факторы формирования основополагающих мировоззренческих концептов гражданского образования британських школьников. Рассмотрены ведущие векторы изменений в этой отрасли педагогической деятельности.

The article shows the place and role of education for citizenship curriculum at British schools. Both historical background and modern factors of forming main worldview concepts in British education for citizenship have been presented. Main trends in changing this educational branch have been demonstrated.



References

Лавриченко Н. М. Проблеми гуманістичного спрямування шкільної соціалізації: педагогічні розмисли і нотатки. – К. : ТОВ «Інсайт-плюс», 2006.

Масионис Дж. Социология. - Санкт-Петербург : Питер, 2004.

Мілютіна О. К. Полікультурна освіта школярів у Великій Британії. Житомир: ЖДУ І. Франка, 2006.

Hargre-aves, D. (1997) The Mosaic of Learning. London:

Demos / Цит. за : Світлана Позняк Семантика громадянської освіти // Шлях освіти. – 2006. – № 1. – С. 22–27.

Сitinzenship Education at School in Europe. – European Commission (Directorate-General for Education and Culture), 2005.

Arthur.J., Davison J. Social Literacy and Citizenship Education in the School Curri Сitinzenship Education at School in Europe. – Education in the School Curriculum / The Curriculum Journal. – 2000. – № 11(1). – Р. 9–23.

Attfield R. Global Citizenship and Global Environment, in N. Dower and J. Williams (eds.) Global Citizenship: A. Critical Reader. – Edinburgh: Edinburgh Press University, 2002.

Dobson A. Citizenship and the Environment. – Oxford : Oxford University Press, 2003.

Education and Training 2010 – The success of the Lisbon

strategy hinges on urgent reforms. Joint interim report of the Council and the Commission on the implementation of the detailed work programme on the follow-up of the objectives of education and training systems in Europe. EDUC 43 6905/04. Brussels : Council of the European Union, 2004.

Kerr D. Citizenship Education and Educational Policy Making in J. Arthur, I. Davies, A. Wrenn, T. Haydn, and D. Kerr (eds.) Citizenship Through Secondary History. – London : Routledge, 2001.

Marshall T. H. Citizenship and Social Class. – Cambridge : Cambridge University Press, 1950.

Mercer N. The Guided Construction of Knowledge. – London, 1995.

Phillips R. Education, Reform and State: Twenty-Five Years of Politics, Policy and Practice. – London, GBR : Routledge, 2001.

Scott David (Editor) Citizenship, Education, and the Curriculum. Westport, CT, USA : Greenwood Publishing Groop, 2002.

Wheeler K. The Genesis of Environmental Education, in G. Martin and K. Wheeler(eds), Insіghts into Environmental Education. – Edinburgh : Oliver and Boyd, 1975.

How to Cite

Лавриченко, Н. (2013). Світоглядні витоки й орієнтири шкільного громадянознавства у Великій Британії. Studies in Comparative Education, (3-4). https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2011.18622

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA