Особливості професійного розвитку викладачів вищої школи у Великій Британій та США
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2011.18624Abstract
Стаття присвячена проблемі професійного розвитку викладачів вищої школи у Великій Британії та США. Автор доводить важливість усіх етапів цього процесу, починаючи від навчання в магістратурі і закінчуючи самоосвітою.
Статья посвячена проблеме профессионального развития преподавателей высшей школы в Великобритании и США. Автор доказывает важность всех этапов данного процесса, начиная от обучения в магистратуре и заканчивая самообразованием.
The article deals with the issue of the professional development of higher education teachers in Great Britain and the USA. The author argues the importance of all stages of that process – from studying at Graduate School to self-education.
References
Бельмаз Я. М. Професійна підготовка викладачів вищої школи у Великій Британії та США : монографія / Я. М. Бельмаз. – Горлівка : ГДПІІМ, 2010. – 304 с.
Волянюк Н. Ю. Профессиональное развитие субъекта деятельности [Электроный ресурс] / Н. Ю. Волянюк – Режим доступа : http://lib.sportedu.ru/books/xxpi/2003#21p37-47.htm
Психологический словарь. Профессиональное развитие [Электронный ресурс]. – Режим доступа : http://psi.webzone.ru/st/315300.htm
Сегеда Н. А. Зміст креативно-акмеологічного підходу до вивчення феномену професійного зростання викладача вищої школи / Н. А. Сегеда // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – Х., 2009. – № 4. – С. 106–110;
Психоаналитические термины и понятия: словарь / [ред. Барнесса Э. Мура и Бернарда д. Файна]. – М. : Независимая фирма «Класс», 2000. – 171 с.
Щотка О. П. Концептуальні засади дослідження професійного становлення фахівця з управління / О. П. Щотка // Теоретико-методологические проблемы совершенствования психологической подготовки менеджеров: Сборник научных трудов. – Приложение № 3 к научному журналу «Персонал». – № 1(55), Киев. – 2000. – С. 63–65.
Glatthorn A. Teacher development / A. Glatthorn // Anderson L. (Ed.) International encyclopedia of teaching and teacher education (second edition). – London : Pergamon Press, 1995.
King K. P. Keeping pace with technology / K. P. King // Higher education. – 2003. – V. 2. – P. 46–50.
Villegas-Reimers E. Teacher professional development: an international review of the literature / E. Villegas-Reimers. – International Institute for Educational Planning, UNESCO, 2003. – 196 p.
Wallance J. Supporting the first year experience / J. Wallance // Series 4. – LTSN, 2003. – 24 p.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Ярослава Бельмаз
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.