Полікультурна освітамолоді шкільного віку: європейський підхід

Authors

  • Ольга Мілютіна

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2011.18628

Abstract

У статті проаналізовано сучасний підхід до полікультурної освіти молоді у європейських країнах, розкриті погляди європейських учених на завдання полікультурної освіти школярів, конкретизовано зміст базових понять і термінів, якими послуговуються європейські фахівці в цій галузі педагогічної діяльності.

В статье дан анализ современного подхода к поликультурному образованию молодежи в странах ЕС, раскрыта точка зрения европейских ученых на задачи поликультурного образования школьников, конкретизировано содержание базовых понятий и терминов, которыми пользуются европейские специалисты в этой сфере педагогической деятельности.

The author gives the analysis of the modern approach to the multicultural education of pupils in the European countries, discloses the views of the European educators on the tasks of the multicultural education of pupils, specifies the basic notions and terms which are used by European specialists in this sphere.




References

Мілютіна О. К. Полікультурна освіта школярів у Великій Британії: [монографія] / Ольга Костянтинівна Мілютіна. – Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2008. – 192 с.

Аbdallah – Pretceille M. L’éducation interculturelle. – Paris : Nathan. – 1999. – 126 p.

All Different – All Equal. Education Pack: ideas, resources, methods and activities for informal intercultural education with young people and adults. Council of Europe. – 2004. – 147 p.

Camilleri C. Interculturality [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.geoeco.ulg.ac.be /lmg/articles/intercult_en.html

Concetta S. Conflicts of Culture and Diversity of Norms [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.unifr.ch/ipg/sitecrt/ARIC/XeCongres/auteurs/Concetta.html

Demorgon J. Complexité des cultures et de l’interculturel (2e éd. ed.). – Paris : Anthropos, 2000. – 332 p.

Elliott J. The Curriculum Experiment. Buckingham : Open University Press, 1998. – 256 p.

Ekstrand L. H. Multicultural Education // The International Encyclopedia of Education: Research and Studies / Torsten Husen, Mau-Par : Pergamon Pr., 1994. – P. 3960–3970.

Handbook of Primary Education. The Council of Europe / M. Galton, Alan Blyth. – University of Liverpool : David Fulton Publishers. Strassbourg, 1998. – 529 p.

Key Competences for Lifelong Learning. A European Reference Framework [Електронний ресурс]. – Brussels : European Commission, 2005. – Режим доступу: http://ec.europa/eu/education/policies/2010 /doc/basicframe.pdf

Parekh Bh. Rethinking Multiculturalism, Cultural Diversity and Political Theory. Palgrave, 2000. – 379 p.

Rey M. Human Rights and Intercultural education // The Challenge of Human Rights Education. – Cassel Council of Europe Publishing, 1998. – Р. 135–146.

The Inernational Basis for Intercultural Education Including Anti-Racist and Human Rights Education / P. Batelaan, F. Coomans. 2-nd Edition. International Association for Intercultural Education (IAIE) in cooperation with UNESCO International Bureau of Education (IBE) and the Council of Europe, 1999. – 39 p.

How to Cite

Мілютіна, О. (2013). Полікультурна освітамолоді шкільного віку: європейський підхід. Studies in Comparative Education, (3-4). https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2011.18628

Issue

Section

PEDAGOGICHNA TEORIYA I PRAKTYKA