Модклі сучасного курікулуму для дошкільної освіти у США

Authors

  • Наталія Мельник

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2011.18641

Abstract

У статті проаналізовано теоретичні засади конструювання курикулуму для закладів дошкільної освіти у США. Авторка наводить класифікацію і найбільш поширені моделі курикулуму для дітей дошкільного віку у США. З’ясовано спільне й відмінне у підходах до реалізації курикулуму дошкільної освіти в США та в Україні.

В статье проанализированы теоретические основы современных курыкулумов дошкольного образования в США, исследовано подходы на которых они основаны, изучено особенности, выделено общие и отличительные признаки. Автором представлено классификацию и модели курикулумов дошкольного образования в США, обозначено их географию.

The problem theoretical basis of preschool education’s curricula in the USA has been analyzed in the article, the main approaches of their forming have been distinguished, their peculiarities have been investigated, general and differential features have been selected. The classification and different models of preschool education’s curricula in the USA have been analyzed; their geography has been presented as well.



References

Bredekamp S. The developmental characteristics of three-and-a-half- to five-and-a-half-year-olds and implications for learning / S. Bredekamp, T. Rosegrant // Curriculum assessment for young children – 1989. – Vol. 1. – P. 16–18.

Curricula/Teaching Approaches for Preschool Education [Електронний ресурс] / National Child Care Information and Technical Assistance Center. – Режим доступу : http://nccic. acf.hhs.gov/poptopics/curricula-ece.html.

Eisner E. Conflicting Conceptions of Curriculum / Eisner E., E. Vallance. – McCutcham, California, 1974. – 200 p.

Guidelines for Appropriate Curriculum Content and Assessment in Programs Serving Children Ages 3 Through 8 [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://inforum.insite.com.br/ arquivos/1027/Guidelines_for_Appropriate_Curriculum_Content_and_Curriculum-_3-8.htm.

Historical Dictionary of American Education / [еd. Richard J. Altenbaugh]. – Greenwood Press, 1999. – 520 p.

Kessler S. Alternative perspectives on early childhood education / S. Kessler // Early Childhood Research Quarterly. – 1991. – Vol. 6. – № 2. – P. 183–197.

Pope C. Three Approaches from Europe: Waldorf, Montessori, and Reggio Emilia / Carolyn Pope Edwards. – Early Childhood Research & Practice. – 2002. – Vol. 4. – № 1. – P. 7–14.

Rothman R. What to teach: Reform turns finally to the essential question / R. Rothman // Education Week. – 1989. – № 1(8). – P. 10–11.

How to Cite

Мельник, Н. (2013). Модклі сучасного курікулуму для дошкільної освіти у США. Studies in Comparative Education, (3-4). https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2011.18641

Issue

Section

OSVITNI SYSTEMY TA INSTYTUTSIYI