Польська освітня система у період структурних змін після 1989 року - стратегії і завдання (польською мовою)

Authors

  • Ева Вішнєвська

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2011.18648

Abstract

У статті висвітлені завдання і стратегії модернізації польської системи освіти унаслідок структурних змін після 1989 року. Освіта представлена як інвестиція в розвиток суспільства. Значну увагу приділено висвітленню положень Стратегії розвитку системи освіти в Польщі на 2007–2013 рр., засадничим завданням якої є підготовка молодого покоління до участі в культурному, економічному суспільному житті у локальному, національному і глобальному вимірах.

В статье освещены задачи и стратегии модернизации польской системы образования вследствие структурных изменений после 1989 года. Образование представлено как инвестиция в развитие общества. Значительное внимание уделено освещению положений Стратегии развития системы образования в Польше на 2007–2013 гг, основополагающей задачей которой является подготовка молодого поколения к участию в культурной, экономической общественной жизни в локальном, национальном и глобальном измерениях.

Modernizing the Polish education system has always been an indispensible investment into the development of the society, especially, the young generation of Poles. Education systems must respond adequately to changes in the world, develop and improve constantly. The Strategy for Development of Education 20072013 states that education is to facilitate personal development as well as fulfilling everyone’s goals, it is to prepare everyone to participate actively and responsibly in social, cultural and economic life – locally, nationally and globally. Also, it is to prevent exclusion and marginalization of individuals and social groups, respond quickly and flexibly to changes connected with the development of education, technology and globalization, adjust to changes in the job market.


References

Edukacja w Europie: różne systemy kształcenia i szkolenia – wspólne cele do roku 2010, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji. –Warszawa, 2003.

Konkordat między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską podpisany w Warszawie dnia 28 lipca 1993 r, Dz. U. 1998r., Nr 51, poz. 318.

Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997r.

Kropiwnicki J. Po co i jak tworzyć radę szkoły? / J. Kropiwnicki. – Jelenia Góra, 1999.

Radziewicz J. Szkoła uspołeczniona i uspołeczniająca / Radziewicz J. – Warszawa, 1989.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 lipca 1998r. w sprawie liceum technicznego, Dz. U. 1998r., nr 102, poz. 648.

Rozporządzenie MENiS z dnia 7 września 2004 r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli, Dz. U. 2004 r., Nr 270, poz. 2110.

Strategia rozwoju edukacji na lata 2007-2013, MENiS. – Warszawa, 2005.

Śliwerski B. Klinika szkolnej demokracji / B. Śliwerski. – Kraków, 1996.

Śliwerski B. Rada szkoły. Rada oświatowa / Śliwerski B. – Kraków, 2002.

Śliwerski B. Przemiany w edukacji polskiej po 1990 r. Diagnoza i perspektywy / B. Śliwerski // Forum Oświatowe. – 2002. – # 1(26).

Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r., Dz. U. 2004 r., Nr 256, poz. 2572.

Ustawa z 24 lipca 1998 r o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa, Dz. U. z 1998r., nr 96, poz. 603.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 lutego 1999r w sprawie utworzenia okręgowych komisji egzaminacyjnych oraz określenia ich zasięgu terytorialnego, Dz. U. z 199r., Nr 14, poz. 134.

How to Cite

Вішнєвська, Е. (2013). Польська освітня система у період структурних змін після 1989 року - стратегії і завдання (польською мовою). Studies in Comparative Education, (3-4). https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2011.18648

Issue

Section

OSVITNI REFORMY I INNOVATSIYI