Стандарти навчальних дослідженьяк складова моніторингу якості освіти в США

Authors

  • Лілія Гринневич

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2011.18654

Abstract

У статті висвітлено американський досвід використання стандартів навчальних досягнень у національній системі моніторингу якості середньої освіти. Розглянуто процес встановлення стандартів навчальних досягнень як основи для оцінювання успішності учнів. Виокремлено етапи розроблення стандартів оцінювання: концептуальний – встановлення рівнів навчальних досягнень і технічний – встановлення граничних балів. Підкреслено, що в Україні стандарти змісту слід доповнити стандартами навчальних досягнень з визначеними очікуваними рівнями освітніх результатів на головних етапах навчання.

В статье представлен американский опыт использования стандартов учебных достижений в национальной системе мониторинга качества среднего образования. Рассмотрен процесс установления стандартов как основы для оценивания ученической успеваемости. Выделены этапы разработки стандартов оценивания: концептуальный установление уровней знаний и технический установление предельных баллов. Подчеркнуто, что в Украине стандарты содержания следует дополнить стандартами учебных достижений с определенными ожидаемыми уровнями образовательных результатов на соответствующих этапах обучения.

This article deals with the American experience of applying performance standards in the national system for quality monitoring of the secondary education. The process of setting performance standards as a basis for student performance evaluation regarding to the content standards and their introduction by means of cut scores is considered. The stages of setting standards: conceptual – process of setting performance levels and technical – setting cut scores, are determined. It’s underlined that in Ukraine the content standards should be supplemented by performance standards with certain performance levels of expected learning outcomes at relevant education stages.



References

Закон України «Про загальну середню освіту» вiд 13.05.1999 № 651-XIV [Електронний ресурс] / Верховна рада України. Офіційний веб-сайт. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=651-14

Гриневич Л. М. Методологічні засади цілісності системи моніторингу якості освіти // Освіта і управління. – 2010. – № 4. – С. 18–25.

Гриневич Л. М. Основи побудови національних систем моніторингу якості освіти // Педагогіка і психологія: вісник НАПН України. – 2011. – № 2(71). – С. 80–89.

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти // Освіта України. – № 40. – 5 жовтня 2000 року.

Моніторинг стандартів освіти / за ред. Альберта Тайджмана і Т. Невілла Послтвейта. – Львів: Літопис, 2003. – 328 с.

Angoff W. H. Scales, norms and equivalent scores // Thorndike R. L. (Ed.) Educational Measurement. – Washington, DC: American Council on Education, 1971. – P. 508–600 / [Electronic resource]. – URL : http://www.ets.org/Media/Research/pdf/Angoff.Scales.Norms.Equiv.Scores.pdf

Caines J. Checks And Balances: Why a Federal Agency Should Monitor State-Administered Standardized Testingу Processes / [Electronic resource]. – URL : http://www.educationlawconsortium.org/forum/ 2007/papers/Caines2007.pdf

California Department of Education // [Electronic resource]. – URL: http://www.cde.ca.gov/index.asp

Cizek G.J., Bunch M.B., Koons H. Setting performance standards: Contemporary methods. An NCME instructional module. Educational Measurement: Issues and Practice // [Electronic resource]. – URL: http://www.uiowa.edu/~counspsy/faculty/7p331_05/March7_ExpertRaters/GJCizek_W2004_pp31_50.pdf

Crane E., Phoebe W. Setting Coherent Performance Standards. – Council of Chief State School Officers / [Electronic resource]. – URL : http://www.pacificmetrics.com/white-papers/Setting_Coherent_ Performance_Standards.pdf

Horn C., Ramos M., Blumer I., Madaus G. Cut scores: Results may vary (NBETPP Monograph Vol. 1, No. 1) // [Electronic resource]. – URL : http://www.bc.edu/research/nbetpp/reports.html

Huynh H., Schneider C. Vertically moderated standards: Background, assumptions, and practices // Applied Measurement in Education. – 2005. – № 18(1). – Р. 99–113.

Linn R. L. Performance standards: Utility for different uses of assessments // Education Policy Analysis Archives. – 2006. – № 11(31) / [Electronic resource]. – URL : http://epaa.asu.edu/epaa/v11n31/

Lissitz R. W., Huynh H. Vertical equating for state assessments: issues and solutions in determination of adequate yearly progress and school accountability // Practical Assessment, Research & Evaluation. – 2003. – № 8(10) / [Electronic resource]. – URL : http://PAREonline.net/getvn.asp?v=8&n=10

Louisiana Department of Education. What are the LEAP, iLEAP, GEE and End-of-Course tests? // [Electronic resource]. – URL : http://www.doe.state.la.us/lde/saa/2273.html

No Child Left Behind Act of 2001: Public Law 107–110. 115 Stat. – Washington, D. C.: U. S. Government Printing Office, 2002. – P. 1425–2094.

Ravitch D. National standards: «50 Standards for 50 States» is a formula for incoherence and obfuscation // Education Week. – 2006. – January 5 / [Electronic resource]. – URL : http://www.edweek. org/ew/articles/2006/01

/05/17ravitch.h25.html

Raymond M. R., Reid J. B. Who made thee a judge? Selecting and training participants for standard setting // Cizek G. J. (Ed.) Setting performance standards: Concepts, methods, and perspectives. – Mahwah, NJ: Erlbaum, 2001. – Р. 119–158.

Ryan J. E. The perverse incentives of the No Child Left Behind Act. – New York University Law Review. – 2004. – № 79(3). – P. 932–989.

Schulz E. M., Lee W.-C., Mullen K. A domain-level approach to describing growth in achievement // Journal of Educational Measurement. – 2005. – № 42(1). – Р. 1–26.

How to Cite

Гринневич, Л. (2013). Стандарти навчальних дослідженьяк складова моніторингу якості освіти в США. Studies in Comparative Education, (3-4). https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2011.18654

Issue

Section

OSVITNI REFORMY I INNOVATSIYI