Стандарти навчальних дослідженьяк складова моніторингу якості освіти в США
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2011.18654Abstract
У статті висвітлено американський досвід використання стандартів навчальних досягнень у національній системі моніторингу якості середньої освіти. Розглянуто процес встановлення стандартів навчальних досягнень як основи для оцінювання успішності учнів. Виокремлено етапи розроблення стандартів оцінювання: концептуальний – встановлення рівнів навчальних досягнень і технічний – встановлення граничних балів. Підкреслено, що в Україні стандарти змісту слід доповнити стандартами навчальних досягнень з визначеними очікуваними рівнями освітніх результатів на головних етапах навчання.
В статье представлен американский опыт использования стандартов учебных достижений в национальной системе мониторинга качества среднего образования. Рассмотрен процесс установления стандартов как основы для оценивания ученической успеваемости. Выделены этапы разработки стандартов оценивания: концептуальный – установление уровней знаний и технический – установление предельных баллов. Подчеркнуто, что в Украине стандарты содержания следует дополнить стандартами учебных достижений с определенными ожидаемыми уровнями образовательных результатов на соответствующих этапах обучения.
This article deals with the American experience of applying performance standards in the national system for quality monitoring of the secondary education. The process of setting performance standards as a basis for student performance evaluation regarding to the content standards and their introduction by means of cut scores is considered. The stages of setting standards: conceptual – process of setting performance levels and technical – setting cut scores, are determined. It’s underlined that in Ukraine the content standards should be supplemented by performance standards with certain performance levels of expected learning outcomes at relevant education stages.
References
Закон України «Про загальну середню освіту» вiд 13.05.1999 № 651-XIV [Електронний ресурс] / Верховна рада України. Офіційний веб-сайт. – Режим доступу: http://zakon1.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=651-14
Гриневич Л. М. Методологічні засади цілісності системи моніторингу якості освіти // Освіта і управління. – 2010. – № 4. – С. 18–25.
Гриневич Л. М. Основи побудови національних систем моніторингу якості освіти // Педагогіка і психологія: вісник НАПН України. – 2011. – № 2(71). – С. 80–89.
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти // Освіта України. – № 40. – 5 жовтня 2000 року.
Моніторинг стандартів освіти / за ред. Альберта Тайджмана і Т. Невілла Послтвейта. – Львів: Літопис, 2003. – 328 с.
Angoff W. H. Scales, norms and equivalent scores // Thorndike R. L. (Ed.) Educational Measurement. – Washington, DC: American Council on Education, 1971. – P. 508–600 / [Electronic resource]. – URL : http://www.ets.org/Media/Research/pdf/Angoff.Scales.Norms.Equiv.Scores.pdf
Caines J. Checks And Balances: Why a Federal Agency Should Monitor State-Administered Standardized Testingу Processes / [Electronic resource]. – URL : http://www.educationlawconsortium.org/forum/ 2007/papers/Caines2007.pdf
California Department of Education // [Electronic resource]. – URL: http://www.cde.ca.gov/index.asp
Cizek G.J., Bunch M.B., Koons H. Setting performance standards: Contemporary methods. An NCME instructional module. Educational Measurement: Issues and Practice // [Electronic resource]. – URL: http://www.uiowa.edu/~counspsy/faculty/7p331_05/March7_ExpertRaters/GJCizek_W2004_pp31_50.pdf
Crane E., Phoebe W. Setting Coherent Performance Standards. – Council of Chief State School Officers / [Electronic resource]. – URL : http://www.pacificmetrics.com/white-papers/Setting_Coherent_ Performance_Standards.pdf
Horn C., Ramos M., Blumer I., Madaus G. Cut scores: Results may vary (NBETPP Monograph Vol. 1, No. 1) // [Electronic resource]. – URL : http://www.bc.edu/research/nbetpp/reports.html
Huynh H., Schneider C. Vertically moderated standards: Background, assumptions, and practices // Applied Measurement in Education. – 2005. – № 18(1). – Р. 99–113.
Linn R. L. Performance standards: Utility for different uses of assessments // Education Policy Analysis Archives. – 2006. – № 11(31) / [Electronic resource]. – URL : http://epaa.asu.edu/epaa/v11n31/
Lissitz R. W., Huynh H. Vertical equating for state assessments: issues and solutions in determination of adequate yearly progress and school accountability // Practical Assessment, Research & Evaluation. – 2003. – № 8(10) / [Electronic resource]. – URL : http://PAREonline.net/getvn.asp?v=8&n=10
Louisiana Department of Education. What are the LEAP, iLEAP, GEE and End-of-Course tests? // [Electronic resource]. – URL : http://www.doe.state.la.us/lde/saa/2273.html
No Child Left Behind Act of 2001: Public Law 107–110. 115 Stat. – Washington, D. C.: U. S. Government Printing Office, 2002. – P. 1425–2094.
Ravitch D. National standards: «50 Standards for 50 States» is a formula for incoherence and obfuscation // Education Week. – 2006. – January 5 / [Electronic resource]. – URL : http://www.edweek. org/ew/articles/2006/01
/05/17ravitch.h25.html
Raymond M. R., Reid J. B. Who made thee a judge? Selecting and training participants for standard setting // Cizek G. J. (Ed.) Setting performance standards: Concepts, methods, and perspectives. – Mahwah, NJ: Erlbaum, 2001. – Р. 119–158.
Ryan J. E. The perverse incentives of the No Child Left Behind Act. – New York University Law Review. – 2004. – № 79(3). – P. 932–989.
Schulz E. M., Lee W.-C., Mullen K. A domain-level approach to describing growth in achievement // Journal of Educational Measurement. – 2005. – № 42(1). – Р. 1–26.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Лілія Гринневич
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.