Реформа американської школи як важлмва умова реалізації полікультурного визовання учнів у дослідженнях вчених США

Authors

  • Світлана Лук'янчук

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2011.18655

Abstract

У статті проаналізовані дослідження американських учених у галузі реформування школи як важливої умови реалізації полікультурного виховання учнів. Відповідно до ідеї полікультурного виховання, реформа школи означає трансформацію навчального плану на полікультурних засадах, зміни у стилях і методах роботи вчителів, а також в цілях, нормах і культурі школи.

В статье проанализированы исследования американских ученых по вопросу реформы школы как важного условия реализацииполикультурного воспитания учащихся. В соответствии с идеей поликультурного воспитания, реформа школы означаеттрансформациюучебногоплана в поликультурный, изменения в стилях и методах работыучителей, а также в целях, нормах и культурешколы.

The article deals with the analysis of the research of the American scientists concerning the problem of the school reform, which is considered to be an important condition of multicultural education of pupils implementation. According to the idea of multicultural education, the school reform requires multicultural curriculum transformation, changes in styles and methods of teaching, as well as in the school mission, norms and culture.


References

Литвинов О. І. Освіта представників етнічних меншин у школах США та їх успішність / О. І. Литвинов // Освіта на Луганщині (науков-методичний журнал). – Луганськ. : ВКФ «Знання». – 2004. – № 1(20). – С. 93–98.

Banks J. A. Multicultural Education / James A. Banks // Educationasan Agent for Change. – 1997. – P. 22–28.

Banks J. A. Multicultural Education: Characteristics and Goals / James A. Banks, Cherry A., McGee Banks // Multicultural Education: Issues and Perspectives. – 2007. – 6th edition. – John Wiley and Sons, Inc. – 480 p. P. 3–30.

Gay G. A Synthesis of Scholarship in Multicultural Education [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ncrel.org/sdrs/areas/issues/educatrs/leadrshp/le0gay.htm

Gay G. CulturallyResponsiveTeaching: Theory, Research and Practice / Geneva Gay. – 2nd ed. – NewYork : Teachers College Press, 2010. – 290 p.

Gorski C. P. The Challenge of Defining «Multicultural Education» [Електронний ресурс] / P. C. Gorski // EdChange, 2010. – April 14. – Режим доступу : http://www.edchange.org/multicultural/initial.html

Ladson-Billing G. Culturally Relevant Teaching: Theory

and Practice / Gloria Ladson-Billing // Multicultural Education : Issues and Perspectives. – 6th ed. - Ed. by J. A. Banks, Ch. A. McGeeBanks. – John Willey & Sons, Inc., – 2007. – P. 221–245.

Mwonga C. Multicultural Education: New Path Towards Democracy [Електронний ресурс] / Caroline Mwonga // Re-envisioning Education and Democracy. – 2005. – December

– Режим доступу : http//www.edchange.org/multicultural

/papers/chang_dodd.html

Grant C., Sleeter C. Race, Class, Gender and Disability in the Classroom / Carl A. Grant, Christine E. Sleeter // Multicultural Education : Issues and Perspectives. – 2007. - 6th edition. – John Wiley and Sons, Inc. – 480 p. – P. 63–83.

How to Cite

Лук’янчук, С. (2013). Реформа американської школи як важлмва умова реалізації полікультурного визовання учнів у дослідженнях вчених США. Studies in Comparative Education, (3-4). https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2011.18655

Issue

Section

OSVITNI REFORMY I INNOVATSIYI