Реформа американської школи як важлмва умова реалізації полікультурного визовання учнів у дослідженнях вчених США
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.3-4.2011.18655Abstract
У статті проаналізовані дослідження американських учених у галузі реформування школи як важливої умови реалізації полікультурного виховання учнів. Відповідно до ідеї полікультурного виховання, реформа школи означає трансформацію навчального плану на полікультурних засадах, зміни у стилях і методах роботи вчителів, а також в цілях, нормах і культурі школи.
В статье проанализированы исследования американских ученых по вопросу реформы школы как важного условия реализацииполикультурного воспитания учащихся. В соответствии с идеей поликультурного воспитания, реформа школы означаеттрансформациюучебногоплана в поликультурный, изменения в стилях и методах работыучителей, а также в целях, нормах и культурешколы.
The article deals with the analysis of the research of the American scientists concerning the problem of the school reform, which is considered to be an important condition of multicultural education of pupils implementation. According to the idea of multicultural education, the school reform requires multicultural curriculum transformation, changes in styles and methods of teaching, as well as in the school mission, norms and culture.
References
Литвинов О. І. Освіта представників етнічних меншин у школах США та їх успішність / О. І. Литвинов // Освіта на Луганщині (науков-методичний журнал). – Луганськ. : ВКФ «Знання». – 2004. – № 1(20). – С. 93–98.
Banks J. A. Multicultural Education / James A. Banks // Educationasan Agent for Change. – 1997. – P. 22–28.
Banks J. A. Multicultural Education: Characteristics and Goals / James A. Banks, Cherry A., McGee Banks // Multicultural Education: Issues and Perspectives. – 2007. – 6th edition. – John Wiley and Sons, Inc. – 480 p. P. 3–30.
Gay G. A Synthesis of Scholarship in Multicultural Education [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.ncrel.org/sdrs/areas/issues/educatrs/leadrshp/le0gay.htm
Gay G. CulturallyResponsiveTeaching: Theory, Research and Practice / Geneva Gay. – 2nd ed. – NewYork : Teachers College Press, 2010. – 290 p.
Gorski C. P. The Challenge of Defining «Multicultural Education» [Електронний ресурс] / P. C. Gorski // EdChange, 2010. – April 14. – Режим доступу : http://www.edchange.org/multicultural/initial.html
Ladson-Billing G. Culturally Relevant Teaching: Theory
and Practice / Gloria Ladson-Billing // Multicultural Education : Issues and Perspectives. – 6th ed. - Ed. by J. A. Banks, Ch. A. McGeeBanks. – John Willey & Sons, Inc., – 2007. – P. 221–245.
Mwonga C. Multicultural Education: New Path Towards Democracy [Електронний ресурс] / Caroline Mwonga // Re-envisioning Education and Democracy. – 2005. – December
– Режим доступу : http//www.edchange.org/multicultural
/papers/chang_dodd.html
Grant C., Sleeter C. Race, Class, Gender and Disability in the Classroom / Carl A. Grant, Christine E. Sleeter // Multicultural Education : Issues and Perspectives. – 2007. - 6th edition. – John Wiley and Sons, Inc. – 480 p. – P. 63–83.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Світлана Лук'янчук
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.