Форми релігійної освіти в австралійські школі післявоєнний період (1945-1975 р.))
DOI:
https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2012.18665Abstract
У статті проаналізовано наукові концепції, які визначили форми релігійної освіти у середніх навчальних закладах Австрії у післявоєнний період у ХХ столітті. Охарактеризовано основні типи уроків релігії, їх зміст, методи та вимоги до професійної діяльності вчителя.
В статье проанализированы научные концепции, которые определили формы религиозного образования в средних учебных заведениях Австрии в послевоенный период ХХ столетия. Охарактеризованы основные типы уроков религии, их содержание, методы и требования к профессиональной деятельности учителя на этом уроке.
Scientific conceptions, which defined the forms of religious education in middle educational establishments of Austria in a post-war period of 20th century are analyzed in the article. The basic types of religion lessons are described, their contents, methods and requirements to professional activity of the teacher at this lesson are presented.
References
Arnold F.-X. Dienst am Glauben : Das vordringlichste Anliegen heutiger Seelsorge / Franz Xaver Arnold. – Freiburg : Herder, 1948. – 91 s.
Apostolisches Schreiben Catechesi tradendae. Über die Katechese heute, Papst Johannes Paul II., Art. 5.
Bucher A. Religionsunterricht zwischen Lernfach und Lebenshilfe / Anton Bucher. – [3. Aufl.] – Stuttgart : Kohlhammer, 2001. – 160 s.
Bultmann R. Neues Testament und Mythologie: d. Problem d. Entmythologisierung d. neutestamentl. Verkündigung / Rudolf Bultmann. – München : Kaiser, 1985. – 64 s.
Halbfas. H. «Fundamentalkatechetik. Sprache und Erfahrung im Religionsunterricht». – Stuttgart : Calwer-Verl., 1968. – 384 s.
Höfer A. Die Entwicklung von Kerygma und Paränese in den Seckauer Kirchweihsermones vom 12. bis 15. Jh., Graz. 1963. – S. 45-77.
Höfer A. Die neuen Glaubensbücher, Einführung in die integrative Religionspädagogik 5.-8. Schulstufe, Graz., 1979. – S. 12.
Klaushofer J. Ganzheit und heilsame Begegnung im Religionsunterricht. Eine Auseinandersetzung mit der Gestaltkatechese von Albert Höfer, Salzburg 1989. – S. 183.
Jungmann J. A. Katechetik : Aufgabe u. Methode d. religiösen Unterweisung / Josef Andreas Jungmann. – Freiburg : Herder, 1953. – 314 S.
Rahner K. Der Religionsunterricht als Bildungsfaktor. Ja zum Religionsunterricht., Graz,1978. – 235 s.
Scharer M. Religionsunterricht mit Zukunft. Auf dem Weg zum hermeneutisch-kommunikativen Dienst des Religionsunterrichtes: Salzburg, 1994. – S. 25–38.
Österreichischer Rahmenlehrplan für den römisch-katholischen Religionsunterricht. 1. Bis 4. Klasse Volksschule. Katechetischen Institut Wien., Mödling, 1969. – S. 124.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Валентина Мішак
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Responsibility for technical content and for protection of proprietary material rests solely with the author(s) and their organizations and is not the responsibility of the publisher, journal or its Editorial Staff.
The main author is responsible for ensuring that the article has been seen and approved by all the other authors.
It is the responsibility of the author to obtain all necessary copyright release permissions for the use of any copyrighted materials in the manuscript prior to the submission.