Особливості професійної підготовки фахівців-андрологів у США

Authors

  • Ірина Литовченко

DOI:

https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2012.18682

Abstract

У статті визначено особливості професійної підготовки фахівців-андрагогів у США, проаналізовано процес становлення та розвитку навчальних програм у галузі освіти дорослих, а також охарактеризовано їх змістове наповнення. Становлення і розвиток теорії і практики підготовки вчителів для дорослих розглянуто як органічну складову педагогічної освіти у США.

В статье определены особенности профессиональной подготовки специалистов-андрагогов в США, проанализирован процесс становления и развития учебных программ в области образования взрослых, а также определено их содержательное наполнение. Становление и развитие теории и практики подготовки учителей для взрослых рассмотрены как органичный элемент педагогического образования в США.

The article characterizes specific features of professional education and training of andragogues in the USA, analyzes the background of graduate programs in adult education, as well as determines their content. Development of theory and practice of training teachers for adults has been presented as an evement pedagogical education in the USA.


References

Brookfield S. D. Training educators: The theory and practice of graduate adult education / Stephen D. Brookfield. – New York : Routledge, 1988. – 344 p.

Charters A. N. Papers on comparative adult education / A. N. Charters, B. B. Cassara. – Syracuse, NY : The Coalition of Adult Education Organization, Syracuse University and University of the District of Columbia, 1989. – 215 р.

Commission of Professors of Adult Education. Standards for graduate programs in adult education // Approved by CPAE Business Meeting during AAACE Annual Conference, Denver, CO. – November 2008. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.cedu.niu.edu/cahe/progrevstand/ aheprs/CPAE_Standards_2008.pdf

Hallenbeck W. C. Training adult educators / W. C. Hallenbeck. In M. L. Ely (Ed.), Handbook of adult education in the United States. – New York : Institute of Adult Education, 1948. – P. 246–249.

Houle C. O. The education of adult education leaders / C. O. Houle. In M. S. Knowles (Ed.), Handbook of adult education in the United States. – Chicago : Adult Education Association of the USA, 1960. – P. 117–137.

Imel S., Brockett R., James W. Defining the profession: A critical appraisal. In Handbook of adult and continuing education. – San Francisco : Jossey-Bass, 2000. – P. 628–642.

Jensen G. E. Adult education: Outlines of an emerging field of university study / Jensen G. E., Liveright A. A., Hallenbeck W. C. – Washington, DC : Adult Education Association of the USA, 1964. – XIV, 334 p.

Knowles M. S. A history of the adult education movement in the United States: Includes adult education institutions through 1976 / Malcolm Shepherd Knowles. – [Rev. ed.]. – Malabar, FL : Krieger Publishing, 1977. – XVI, 426 p.

McCarron J. J. Crisis or opportunity: An investigation to determine the state of graduate programs in adult education in the United States and recommendations for survival in the 21st century: A dissertation submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Education / James J. McCarron. – School of Education, Duquesne University, 2006. – 116 p.

Merriam S. B. The profession and practice of adult education : an introduction / S. B. Merriam, R. G. Brockett. – San Francisco : John Wiley & Sons, 2007. – XX, 375 p.

Peters J. M. Adult education: evolution and achievements in a developing field of study / J. Peters, P. Jarvis. – San Francisco : Jossey-Bass, 1991. – XXXII, 491 p.

Wilson A. L. Handbook of adult and continuing education / A. L. Wilson, E. R. Hayes. – San Francisco : Jossey-Bass, 2000. – XXVI, 735 p.

How to Cite

Литовченко, І. (2013). Особливості професійної підготовки фахівців-андрологів у США. Studies in Comparative Education, (1). https://doi.org/10.31499/2306-5532.1.2012.18682

Issue

Section

PEDAGOGICNYI PERSONAL